/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Slibning af hårdtræ terrasse
Fra : Peder99
Vist : 9412 gange
300 point
Dato : 11-06-08 21:15

Hej

Skal have slibet min terrasse og er i tvivl om hvilken type af gulvsliber jeg skal bruge.

jeg ville tro at en høvl er i overkanten, men ved ikke om en roterende sliber eller en båndsliber er det bedste.

Det skal lige siges at terrassen er med lige overside (ikke rillet) og at den skal olieres bagefter, så slibningen skal helst ikke efterlade for tydelige mærker!

Håber at der findes nogle hoveder der ved mere om dette end mig!

Peder

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-06-08 21:23

jeg har ikke en disse forstand på det - men har en nabo der lige har slebet sin træterrasse - også hårdtræ - ganske enkelt med en lejet slibemaskine og det ser brandflot ud nu hvor den er olieret

god fornøjelse og held og lykke med projektet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-08 21:53

Ja det kan slibet og oliebehandles så det kommer til at se brun ud ( som lort) et stykke tid. Men derefte begynder mikroberne at fortære olien. Den bliver sort grim og glat. Udendørs gulv af ædelt træ har ikke godt af olie.
Slibning ødelægger naturlig smuk sølvgrå patina.
Vask hellere med en god grundrens, og gør ikke andet.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-06-08 22:48

Hvis absolut du vil slibe, - så vil en gulvslibemaskine kunne klare det, men tænk dig om først.
Til lystbåde få`s teack-cleaner, det ville være et forsøg værd at prøve, -måske.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-06-08 23:04

Jeg har slebet min terrasse der af er lærk, den blev kedelig og grå.
Efter samråd med Sadolin sleb jeg den ned og gav den Pinotex i farve Nyatoh, (mørkere end Pine)
Jeg selb med en båndpudser lejet i byggemarkedet, der fulgte en lille rondelsliber med til de steder hvor den store ikke kunne komme ind. Startede med korn 40 så 60 så 100. Sleb længe med korn 40.
Bagdelen ved båndpudseren er at man let kommer til at lave mærker der hvor man starter, en lille fordybning, som det som regel kun er en selv der ser.
Fordelen ved de roterende slibere er at de ikke laver disse mærker, de kan nå længere ind og man kan få polere puder til dem så man kan polere olien ned i træet og det er faneme flot. Bagdelen er at de er ikke så tunge, du skal slibe i længere tid og så er de enormt vanskelige at stryre indtil man finder fidusen.
Ligegyldigt hvad duvælger så husk at olie der ikke er trukket ind i træet indenfor 20 min. skal tørres af da det eller danner hinde.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-06-08 08:11

Gulvslibemaskine med fint slibepapir alt efter opgaven evt.startende med grovere og så slibning på skrå af brædder en mindre håndmodel til hjørner og evt.en deltasliber(trekantet)til spidserne så noget mættende med noget mod råd og svamp i så blir det flot

God arb.lyst
Sunowich