/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Gode råd, luftfilter
Fra : Spotbot
Vist : 816 gange
50 point
Dato : 11-06-08 15:54

Hvordan renser jeg lige mit papir luftfilter, det er kommet sådan noget brunt snavs i bunden, der ikke vil gå af med trykluft ?

Evt nogle rensemidler eller lignende, der ikke lige smadre papir filteret

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-06-08 17:00

Skyl det i benzin, og lad det tørre godt forinden montering.
Du passer på med brandfaren, og måske kan du ikke tåle at få det på huden også, og indånding er ejheller af det bedste, så stå gerne udendørs med det.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 11-06-08 17:38

Hvis trykluft ikke får det væk, så er det bare ærgeligt, for filteret må ikke renses i nogen vædske, da det vil ødelægge og lukke de mikroskopiske huller som er der fra nyt.
Endvidere betyder det nærmest ingenting at der er noget skidt i bunden. Først når det er rigtigt beskidt, bremses måske 10% af luften, så skal det udskiftes.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 12-06-08 02:20

Der står i min manual at man aldrig skal bruge olie eller opløsnings midler eller vand til papirluftfilteret ikke at alt hvad der står i den manual er rigtigt men det lyder ikke som om man skal gøre andet end at blæse og puste det man kan af filteret og hvis det er rigtig slemt skal man købe et nyt filter.

Det vel bare ikke beregnet til at man skal kunne gøre det helt rent. Til den skal man vil have sådan en svamp som er våd med olie den kan vist rengøres og bruges mange gange... har jeg ret ?

Lader til du må købe et nyt luftfilter hvis du mener det er nødvendigt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-06-08 08:01

Nyt på når der er olie eller lign på

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-06-08 12:37

Et papirfilter kan ikke renses. Heller ikke med trykluft.

Trykluft fjerner kun de større partikler på overfladen, og de er ret ligegyldige.
Tilstopningen er me fine partikler inde i filteret og dem kan di ikke fjerne. Alle væsker gør det kun værre.
Man må ca. en gang om året købe nyt filter, eller bruge en svamp med olie, som i gamle dage.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 12-06-08 22:11

Nogen der ved hvad fordelen ved svamp med olie er i forhold til papirtype andet end man kan genbruge dem ?

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 25-06-08 10:59

Til scootergrisen, der er lidt mere gennemgang i svamp og ja det kan genbruges

Godkendelse af svar
Fra : Spotbot

Dato : 25-06-08 10:59

Tak for svaret pallebhansen.