/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Tyrkiet - i EU eller ej?
Fra : funkyfancy
Vist : 541 gange
47 point
Dato : 11-06-08 08:30

Skal Tyrkiet optages i EU så snart landet opfylder kravene til menneskerettigheder og økonomi?

Hvis ikke - hvad synes I så der skal til for at de kan komme ind?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-06-08 08:45

De er her vist allerede.

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 11-06-08 08:49

Nej, for de kommer aldrig til at opfylde disse krav

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 11-06-08 09:16

Ja, det synes jeg da bestemt. Det er kun godt at integrere Tyrkiet i Europa.

Til gengæld har achtonfem nok ret i at det har ret lange udsigter før de opfylder kriterierne for optagelse. Især når det gælder menneskerettigheder.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-06-08 09:17

Det ordner Brixtofte

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 47 point
Dato : 11-06-08 09:42

Hvis EU havde tænkt sig bare en lillebitte smule om, da Cypern søgte optagelse, og betinget sig at det var ét samlet Cypern, der kom ind, havde vi fået en forsmag på hvordan lande med en stor del muslimer kan fungere i EU. Den tyrkiske del af Cypern stemte ja til forening, mens den græske del uden nogen form for konsekvenser kunne stemme nej!

Hvis Tyrkiet kan leve op til optagelseskravene mener jeg ligesom JQB, at de skal ind i EU. Det ville være godt for de andre muslimske lande at se, hvordan demokrati, menneskerettigheder osv. kunne fremme en økonomisk og menneskelig udvikling, selv om man tror på en anden version af gud end den jøder og kristne tror på. Alle tre religioner har jo Abraham (Ibrahim) som stamfader til netop deres folk og tro!

Kommentar
Fra : Scrub

Dato : 11-06-08 10:02

nice post vagnr ;)
godt du ser det sådan, og ikke som mange andre (racistisk, med de skal ud og dø osv.)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-06-08 10:24

fjols

Kommentar
Fra : pve

Dato : 11-06-08 10:36

Godkendelse af svar
Fra : funkyfancy

Dato : 11-06-08 11:41

Tak for svaret allesammen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-06-08 12:19

Ja - hvis det er det man vil.
Dengang jeg gik i skole hed det meste af Tyrkiet Lilleasien!
Så måske det skulle hedde De europæisk-asiatiske fællesskaber!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-06-08 12:19

Du vrøvler Valde. Skrup ind og sov til middag.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-06-08 13:02

Det er da ikke rasisme at dæmme op for en fremstormende middelalderkultur, som har kvindeundetrykkelse med i baglommen.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 11-06-08 13:16

Tyrkiet er ikke muslimsk. Hovedparten af beholkningen er, men ikke landet (jvf. fx seneste forfatnings-dom om AK-partiets forsøg på at ophæve tørklædeforbudet).

Kommentar
Fra : valde.