/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Papegøje træning
Fra : majsepige
Vist : 3057 gange
100 point
Dato : 10-06-08 23:26

Jeg har en grå jaco

jeg har haft den i 4-5 år, i de første par år var jeg ikke så god igen til at passe den da jeg ikke var så gammel ( i må ikke skælde mig ud eller noget for det for har skældt mig selv nok ud )

Det er blevet meget bedere mellem os, og nu vil jeg ikke kunne undværre den... Hvis jeg f.eks. rørre træmmerne på buret farer den ikke hen og vil bide mig, som den gør med andre

Altså jeg kan se at den ikke er sur eller bange for mig hvis i ved hvad jeg mener

Jeg har den tit ude af buret og den er sød og rar, men jeg holder mig stadig lidt på afstand, da jeg ved at den stadig bidder ( men ikke af ond mening ) men fordi den ikke ved at det er forkert, eller hvis den sidder på armen og f.eks. mister balance, så er det jo naturligt at de bidder for at prøve at holde fast

Og jeg føler at den stadig ikke helt stoler på mig, og jeg stoler stadig ikke helt på den

Så jeg vil høre om nogen af jer kender en god papegøje træner der kan hjælpe mig, eller nogle der kan give råd til hvordan vi kan få tillid til hinanden og hvordan jeg kan træne den til at blive " tam "

Den er desværre lidt gammel ( 25 år ca ), men den tidligere ejer kunne godt ae den på " kinden ", men jeg har aldrig taget mig mod til at prøve på det

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 10-06-08 23:48

Citat
Papegøje træning Efter aftale Kr. 400 + kørsel

http://www.dyreinstitut.dk/kurserhund.html

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-06-08 00:12

Du kan træne en papegøje til at lære forskellige ting......men du kan ALDRIG lære en papegøje at holde af dig og have fuld tillid til dig, hvis det er det du mener med tam.......og især ikke hvis den føler du tidligere har svigtet den, og ja, det ved den godt hvis du har.

Og at ha' en papegøje, hvor du ikke engang kan tage dig mod til at klø den på kinden efter du har haft den i så lang tid.......det dur ikke, du er jo bange for kræet.........og når du har det sådan, bør du nok, for papegøjens skyld overveje, om du fortsat skal være ejer af den, eller om den vil få det bedre et andet sted.
For papegøjer kræver meget underholdning og selskab, deriblandt også berøring og kløes på kinden o.s.v.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-06-08 09:09

Første betingelse er at du ikke er bange for den.Om den bider så er ikke det værdens undergang. Ara og kakaduer bider meget hårdere.Det jeg gjorde for at få min jaco tam var at jeg sat på en stol ved siden af buret og snakket med den. efter nogle dage tog jeg hånden ind i buret så den kunne blive vant til hånd og arm.Begynte med at give den godbider, så begynte jeg og stryge den med en finger på brystet, den var lidt bange i begyndelsen , men efter 3-4 dage så kunde jeg klappe og klø den.Så setter du hånden under brystet over føddene og presser hånden mod brystet da vil den gå op på din hånd.Ikke brug hansker det gør at den bliver mere bange.Har du vært ond ved den vil den huske det og da kan du risikere at den aldrig vil stole på dig. Det er også det med alderen på fuglen. Lykke til
alimak

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 11-06-08 11:12

Da han ikke er helt ung er det sværere end men en unge -- men det kan godt lade sig gøre men det kræver tålmodighed. Har selv haft senegal papegøjer som er mindre end en grå jaco.
Men Du bliver nød til at bruge timer hver dag.
Hånden ind i buret - du behøver ikke nødvendigvis forsøge at røre den de første dage - bare ind i buret så den finder tryghed ved din hånd. så skal der noget lækkert til, hånd = noget rart.
og tale tale tale.... og med tiden vil du kunne nusse den.
Men det kræver tid og tålmodighed og ikke være bange... det nytter ikke noget hvis du trækker hånden hvis fuglen søger kontakt, af frygt for at den skal bide,...

Kommentar
Fra : majsepige

Dato : 11-06-08 12:40

Jeg syntes jeg kan se, mærke og føle på den at den ikke bider fordi den er bange, men fordi den tror den godt må som jeg også har skrevet i teksten

Har tidligere for et par år siden kunne ha den på armen, uden at den bed, og kunne få den til at gå op på den anden arm og tilbage osv.

Og så bed den, men ikke af ond mening, men fordi den troede at den godt måtte.
Altså den har jo sådan nogle torv ting i sit bur som den kan bide i, som sådan noget tidsfordriv ( legetøj ) eller hvad man nu kalder det....

Den bider i alt den kan komme til, men hvordan får jeg forklaret den at den ikke må bide i mig ???

Den har haft en dårlig oplevelse med tidliger ejer ( min familie ), den sad på skulderen og bed så i øreret ( og da var den ret tam, tror det var fordi øreret så sjovt ud ), og så fordi personen fik et chok kom han til i panik at kaste papegøjen tværs gennem luften fordi det jo gjorde ondt - og af den grund vil jeg heller ikke ha at den sidder på min skulder af frygt for at den gør det igen.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-06-08 22:36

Jacoer har det med at smage på alt,og lege med det.Den vil sefølig også prøve at smage på dit øre men normalt så bare smager, den bider ikke til.Lad den smage på øret, så finder den ud af at det ikke er noget den kan pille i stykker.Så når den napper dg i øret så bare rister du let på hovedet. Den skal sefølig sidde på skulderen, de vil alttid klatre opp på det højeste sted.
alimak

Kommentar
Fra : majsepige

Dato : 11-06-08 23:22

tror ikke den bare smagte, men det er rigtigt nok det du siger

nogle gange har den det med kun at stikke tungen ud, men efterfølgene kan det være at den så bider, det den nok har gjort med ham fra min familie