/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Er mit kørekort i fare?
Fra : Webin
Vist : 2739 gange
20 point
Dato : 09-06-08 18:21

Hejsa alle.

Jeg står i den situation at jeg i fredags blev taget for spirituskørsel på min knallert 30.
Jeg har endnu ikke kørekort, men skal op til køreprøve i næste uge.
Problemet er at jeg ikke helt kender til reglerne omkring spirituskørsel på knallert 30, og nødigt vil miste mit kørekort, før jeg overhovedet har fået det. Alternativet er jo at få udskudt min køreprøve, men ventetiderne gør det næsten umuligt!
Jeg fik afvide at sagen ville tage omkring 2 uger før jeg fik svar. Som det er nu er det jo intet problem, så længe jeg ikke har kørekort. Jeg vil selvfølgelig modtage en bøde, men sådan er det jo. Jeg er bare nervøs for at jeg når at bestå køreprøven inden de kigger på min sag, og når de så kigger på den, ser de at jeg har kørekort, og evt. så giver det konsekvenser.
Så jeg har egentlig to spørgsmål:

Hvordan er reglerne indenfor fratagelse af kørekort ved spirituskørsel på knallert 30 og:
Kan de overhovedet røre mit kørekort når jeg ikke havde det på tidspunktet hvor forseelsen er sket?

Jeg ved at 20 points ikke er meget værd, men jeg vil gerne bede om nogle gode svar, helst uddybet af nogle paragrafer eller andet, da jeg selvfølgelig vil være på den sikre side omkring det her.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-06-08 18:34

De kan desværre ikke tage det når du ikke havde det på gerningstidspunktet men du burde tænke over om du er klar til at tage kørekort når du åbenbart ikke har fattet at motorkøretøjer og sprut ikke passer sammen

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 09-06-08 18:39

Håber du får og må beholde dit kørekort og samtidig tager ved lære af episoden

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-06-08 18:40

En 30er knallert er i færdselslovens forstand en ikke-registreringspligtig knallert, hvortil der ikke kræves kørekort.

Da der ikke er noget kørekort, kan der ikke ske frakendelse af dette.

Hvad selve straffen angår, straffes der normalt med en bøde, uanset promillens størrelse. Straffen kan dog stige til hæfte eller fængsel i op til 1 år.

Og nej, det berører ikke dit kommende kørekort, noget andet havde været hvis det var på/i et køretøj hvrtil kræves kørekort

Du får en bøde på ca 2000

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-06-08 18:43
Kommentar
Fra : Webin

Dato : 09-06-08 18:46

Ja for min knallert der lige kan gå 25km/t og vejer 40 kilo, er jo præcis det samme som en bil der kan køre over 200km/t og vejer 2 ton.
By the way kunne jeg aldrig finde på at køre en bil når jeg har drukket.
Jeg siger tak for dit svar, men du er ikke min mor.

Kommentar
Fra : Webin

Dato : 09-06-08 18:54

Jeg siger tak for alle jeres svar!
Dog er jeg stadig en smule skeptisk, da flere af de betjente jeg snakkede med direkte spurgte om jeg havde kørekort til bil, da det kunne gå udover dette. En af betjente sagde at det var indført ved lov for ca. 1½ år siden. Derudover mener jeg at have set i 'Station 2' en voksen mand blive taget på hans knallert, og grundet høj promille få frataget sit kørekort.

Ang. de links til "familieadvokaterne" vil jeg derfor spørge om de er "up to date"?

Evt. nogen som ved et sted jeg kan læse om reglen for at jeg ikke kan straffes på kørekortet, grundet at jeg har fået dette efter hændelsen?

Og er et "knallertkørekort" i teorien ikke et kørekort?

Kommentar
Fra : Webin

Dato : 09-06-08 18:56

Og efter at kigge lidt nøjere efter på det første link, kan jeg se at det er fra den 05-05-03, så det er jo så selvfølgelig ikke helt "up to date"

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-06-08 18:59

Et knallertkørekort er ikke et kørekort, og det er rigtigt at hvis du havde haft kørerkort på det tidspunkt hvir du var blevet taget kunne du i teorien miste det, der skal dog temmelig stærke argumenter fra anklagemyndigheden samt tegn på langvarigt misbrug til før det sker.

Om det er på knallert eller i bil er sagen uvedkommende i forhold til det fornuftige, du kan selv komme slemt til skade og forveolde skade på andre og på døe genstand fordi du ikke har samme reaktionsevne når du er beruset, og alene det at din dømmekraft tillader dig at køre påvirket gør at du jo ikke er voksen nok til at stå med det ansvar, det mest fornuftige du kan gøre nu er at udsætte din køreprøve til du er blevet voksen

Kommentar
Fra : Webin

Dato : 09-06-08 19:27

Så altså efter din mening holder denne http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-149.html fra 2003 ikke længere?
Kunne jeg evt. få dig til at finde på belæg for dette eller/og for din første kommentar ang. forseelsestidspunktet og straftidspunktet?

At jeg har nedsat reaktionsevne kan jeg jo ikke argumentere imod, men jeg mener dog stadig at det er vedkomne om det er en knallert eller en bil. At du stempler min dømmekraft hvad angår en bil udfra hvordan den er hvad angår knallert, kan jeg jo kun grine af, men jeg synes vi skal lade denne "underdiskussion" ligge da hverken dig eller jeg får noget ud af den.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 09-06-08 19:34

Prøv at kontakte politiet i en anden kreds og forhør dig der.
Om du kører trehjulet cykel eller motoriseret køretøj er i (mit) princip(pet) ligegyldigt. Spritkørsel er og bliver spritkørsel, og det er ikke alene dumt og uforsvarligt, det er til stor fare for dig selv, og ikke mindst dine medtrafikanter. Hvis du ikke kan lade flasken stå, bør du overveje, om du overhovedet bør gå op til køreprøve.

Kommentar
Fra : Webin

Dato : 09-06-08 19:39

Kan vi nu ikke lade være med at få endnu en mening på bordet, det er ikke meningen i spørgsmålet.
Hvis det er det i vil diskutere kan i vel oprette en anden tråd, men vær venlige at holde det uden for min.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 09-06-08 19:53

Spørg din kørelærer.

Kommentar
Fra : Webin

Dato : 09-06-08 19:59

Har jeg gjort, men jeg har på fornemmelsen at hun ikke har 100% fat i hvordan reglerne er.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-06-08 20:10

Selv en beruser, der køre på sin gamle jernhest, kan miste sit kørekort, for det er tanken om at køre i trafikken i en 7 hestes brannert der er afgørende.
Hvad enten det er cykel, knallert eller bil, så er du betegnet som en trafikant.

Mit bedste råd er, hold lav profil, fortæl så lidt som muligt, og betal bøden med glæde!

Kommentar
Fra : Webin

Dato : 09-06-08 20:13

Ok.
Folk har mange forskellige svar, det er derfor jeg meget gerne vil have nogle paragrafer, eller nogle nye udtalelser fra advokater, avisartikler eller lign..
Men ser ikke rigtig ud til at folk kender til nogle.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 20 point
Dato : 09-06-08 20:13

http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/Samling/20042/lovforslag/L7/som_vedtaget.htm

§ 117 c. Spirituskørsel med ikke registreringspligtig knallert straffes med bøde. Er den pågældende tidligere dømt for spirituskørsel, kan straffen dog stige til fængsel indtil 1 år.

4.1.1. Færdselslovens strafferammer for spiritus- og promillekørsel fremgår af § 117, stk. 1-4. Straffen for promillekørsel er bøde, der dog i gentagelsestilfælde kan stige til fængsel indtil 1 år. Det samme gælder spirituskørsel med ikke registreringspligtig knallert, jf. § 117, stk. 3.

4.1.8. Bøden for spirituskørsel med ikke registreringspligtig knallert er ikke indtægtsbestemt, men fastsættes i førstegangstilfælde til 1.000 kr., jf. Rigsadvokatens meddelelse nr. 4/2000.
Ifølge Rigsadvokatens meddelelse er bøden i andengangstilfælde ligeledes 1.000 kr. eller efter omstændighederne frihedsstraf, mens der i tredjegangstilfælde idømmes frihedsstraf.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 09-06-08 20:16

Du får højst en bøde på 2000 kr, i dette link hvor alle tænkelige love og paragraffer er skrevet, står intet nævnt om at man kan få taget et førebevis til personbil, hvis man kører spritkørsel på en 30 knallert

Hvis du kører spritkørsel på knallert30 (lille knallert)
1. gang: 2000 kr. i bøde
2. gang: 4000 kr i bøde
3. gang: 10 dages fængsel

http://trafik-unionen.dk/knallert.htm

Så gå du roligt til køreprøven

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-06-08 20:24

Er du i tvivl er du et fæ. Tror du bare kan drible pissefuld rundt på knallert må man sateme håbe de knalder kortet inden du får det. Din slags er der ikke behov for på motorvejene!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-06-08 20:27

Hvis du færdes på et motorkøretøj, i beruset tilstand, lige inden du skal have dit kørekort, burde du måske vurdere om du er voksen nok til at få et kørekort! Ved godt jeg er irriterende at høre på, men ærlig talt trænger du til en eller anden der råber dig op! Det du har lavet er ubetinget for dumt!

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 09-06-08 21:11

Stort JA Du har gjort det på knallert og du vil også gøre det i BIL hvis du får kortet SÅÅÅÅÅÅÅ

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 09-06-08 22:13

Du skal kigge i færdselsloven §53 - spiritus kørsel.
”§ 53. For spirituskørsel straffes den, som fører eller forsøger at føre et motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus i et sådant omfang, at alkoholkoncentrationen i blodet under eller efter kørslen overstiger 0,50 promille. Stk. 2. For spirituskørsel straffes endvidere den, som fører eller forsøger at føre et motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus i et sådant omfang, at den pågældende ikke kan føre køretøjet på betryggende måde.”

Spiritus kørsel i et motorkøretøj bliver straffet og det er en knallert 30 også...
Politiet kan kræve udsættelse af din køreprøve hvis de finder dig uegnet til at føre et mortordrevet køretøj.

Læs mere her.
http://trafik-unionen.dk/alkohol.htm

Her er lidt om knallert kørsel på borger.dk
http://borger.dk/forside/boern-og-unge/i-fritiden/knallertkoerekort/info

og så kan du læse denne debat fra sol netop om det samme emne:
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=23&conference=278&posting=629768

Pøj pøj med det hele og så brug fornuften en anden gang :0)

Kommentar
Fra : Webin

Dato : 09-06-08 22:13

Du mener simpelthen at fordi jeg er i tvivl om hvad der skal ske med mit kørekort når det kommer til paragrafer osv. osv. så er jeg et fæ? Er det hvad du vil mene går ind under "almen viden" eller hvordan?
Ærlig talt er jeg træt af jeres personlige meninger. I ved ikke hvem og hvordan jeg er, og i ved slet ikke om jeg ikke er blevet "råbt op". Så tag nu at behold jeres meninger inden i jer selv, eller bland jer udenom.

Kommentar
Fra : Webin

Dato : 09-06-08 22:23

Ok maler-fidusen. Tak for dit svar.
Ja det er jo svært at finde hoved og hale i det hele. Mange kommer med gode begrundede svar, men svar der er stik modsat hinanden.
Nu går jeg ihvertfald op, og så må vi se hvad der sker.

Godkendelse af svar
Fra : Webin

Dato : 09-06-08 22:25

Jeg acceptere pallebhansen's svar fordi jeg håber han har ret :)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-06-08 22:57

Citat
Jeg acceptere pallebhansen's svar fordi jeg håber han har ret :)

Jamen det har han ikke.....det er forældet, for bødetaksterne er steget til det dobbelte siden...

Kommentar
Fra : Webin

Dato : 10-06-08 01:49

Men ligemeget hvordan reglerne er ang. spirituskørsel, så vil det ikke påvirke pga. forseelsen er begået før jeg er fået kørekort?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 10-06-08 02:49

Citat
At jeg har nedsat reaktionsevne kan jeg jo ikke argumentere imod, men jeg mener dog stadig at det er vedkomne om det er en knallert eller en bil. [B]At du stempler min dømmekraft hvad angår en bil udfra hvordan den er hvad angår knallert, kan jeg jo kun grine af,[/B] men jeg synes vi skal lade denne "underdiskussion" ligge da hverken dig eller jeg får noget ud af den.

Det er lige netop det, der gør, at vi andre er bange for, at møde dig bag et rat.

Kommentar
Fra : Webin

Dato : 10-06-08 11:49

Efter som jeg tvivler på din hjerne kan kende forskel på rød, gul og grøn, vil jeg helst også være fri før at møde dig bag et rat.
Du forstår jo tydeligvis ikke hvad det er jeg skriver.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 10-06-08 15:27

Jo, problemet er, at jeg er bange for, at jeg lige netop tror, jeg forstår, at du mener, at man ikke kan sammenligne spritkørsel i en tonstung bil, med spritkørsel på en knallert med en samlet vægt på omkring 150 kg.
Det, at du ikke kan indse, at spritkørslens uhensigtsmæssige bevægelser (slingrekørsel, for sen bremsning m.v.) kan skræmme føreren af en tonstung bil.
Det kan ikke kun koste dig selv livet, men faktisk også forårsage omfattende trafikuheld med flere dødsofre, idet en undvigerefleks kan få en bil i "slyng" eller bare over i modkørende trafik.

Kommentar
Fra : Webin

Dato : 10-06-08 20:45

Så du har aldrig nogensinde kørt beruset på en cykel, er det sådan jeg skal forstå det?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 10-06-08 23:53

Ganske rigtigt, jeg har end ikke til fods færdedes på offentlig vej/fortov med en promille, der kunne bringe et kørekørt i fare. Det vil jeg ikke udsætte andre for. Skulle jeg komme i en sådan tilstand udenfor mit eget hjem, ville jeg bestille en taxa til hjemtransport.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 10-06-08 23:56

PS.
Nej, jeg er absolut ikke afholdsmand, jeg nyder gerne vin og spirituosa af høj bonitet.

Kommentar
Fra : Webin

Dato : 11-06-08 10:38

Jamen så er du jo også en meget svær mand at modargumentere.

Men det handler om at når du skriver at det er uansvarligt at "slingre", så handler det ligepludselig ikke længere kun om mig/den lille brøkdel af befolkningen der kører beruset på knallert, men om den kæmpe procentdel af befolkningen, som sagtens kunne finde på at cykle stangstive.
Man kan sige at det jo ikke gør situationen bedre, men bare lige en reminder om at nu handler det altså om måske 80-90% af befolkningen, deriblandt måske samtlige personer som har postet et indlæg i denne tråd. Hvis du så "hader" 80-90% af befolkningen for deres cykling, så fred være med det, så længe det bare ikke bliver brugt til at sætte mig i "bås".

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-06-08 17:44

Det sidste kan du have ret i, bortset fra, at jeg ikke hader dem (jeg er desværre heller ikke fejlfri, det er bare andre ting), men indrømmet: Jeg frygter dem, når de er i den tilstand.

Jeg ønsker dig held og lykke med kortet, og pas nu godt på dig selv.