/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
220V 50Hz -> 110V 60 Hz
Fra : MitchJ
Vist : 1253 gange
20 point
Dato : 08-06-08 21:04

Jeg har købt noget specialudstyr i USA med en lader (output 48V 2,5A) der bruger 110V (60Hz) i input.
Jeg har fundet en omformer : http://www.batteribyen.dk/300w_multi_transformer-p-1830.html?cPath=40_271&osCsid=b7c89c79b17e6e4ceb3fc7d6d68578dc

Men dens output er såvidt jeg kan se 110V 50Hz. Kan dette bruges eller vil specialladeren ødelægges med tiden? Og vil omformeren levere den rigtige strøm til laderen således at outputtet (skulle gerne være 48V 2,5A) kan bruges til at lade specialbatteriet?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-06-08 21:18

Du kan ikke bruge en omformer der leverer 50Hz til
et 60Hz apparat,
Den vil bruge mere strøm p.g.a. en lavere vekselstrømsmodstand.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 08-06-08 21:19

Den kan du rolig bruge.
De 50 Hz er svingninger pr. sekundt.

hawaii7

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-06-08 22:36

Jo frekvensen på de 50 og 60hz giver en lille afvigelse som ikke betyder noget.
Du kan rolig købe den omformer. Men om dens output-stik er beregnet til de flade amerikanerstik, ved jeg ikke. Ellers må du også købe en stikomformer, som man bruger når man er på rejse.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 20 point
Dato : 09-06-08 00:44

Det afhænger af hvordan din amerikanske lader er lavet.

Hvis det er en let moderne switch mode , vil den være ret ligeglad med om det er 50 eller 60 Hz.

Hvis det derimod er med en traditionel transformer ( vægt ca 1kg eller mere) er det ikke så godt med kun 50 Hz. Forklaringen er meget teknisk, og hænger sammen med en kraftig stigning i strømvarmetabene, når jernet går i mætning.
Man kan nogenlunde kompensere ved at sætte forsyningsspændingen til det mindste acceptable.
Giv den i stedet 100V ved 50 Hz. Det går nok , for det meste ordentlige grej er bygget til at acceptere nogen underspænding.

Det ville være bedst i stedet at have købt en lader til 220 V 50 Hz. Det kunne du nok også have fået.

Godkendelse af svar
Fra : MitchJ

Dato : 09-06-08 08:17

Tak for svaret transor.