/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
bålsted
Fra : karin42
Vist : 580 gange
100 point
Dato : 08-06-08 19:21

vi har anskaffet et bålsted , men er nu i tvivl om vi gør det rigtige mht. optænding og specielt slukning af bålet.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 08-06-08 19:22

..og hvad ønsker du svar på?

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 08-06-08 19:25

det jeg skrev , mht. træ bl.a. vi har ikke en pejs - og så vidt jeg ved skal man lære at holde liv i en sådan.

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 08-06-08 19:35

Tak for svaret 3773.

min nabo er lige kommet med gode råd - så tak for nu !

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-06-08 19:37

Man skal jo først og fremmest gøre sig klart hvilket brænde man vil bruge, det bedste "begynderbrænde" er ovntørret bøg, det ka ndu finde på de fleste tankstationer.

Brug papir til optænding, krøl det sammen og læg rigeligt på jorden og byg så brænde ovenpå, sørg for at der kan komme masser af luft ind mellem brændestykkerne.

Brug ikek sprit eller lignende og hvis du gør det alligevel så hæld det ud over bålet INDEN du sætter ild til, lad det trække et par minutter inden du antænder flere forskellige steder og antænd papiret direkte, i læsiden.

Bålet skal ikke slukkes men have lov at brænde ud, og når der kun er gløder tilbage kan du hælde vand først rundt om bålet og så arbejde dig i cirkler ind mod midten med vand så du kvæler det udefra

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-06-08 19:37

Et lille ps.... må i have åben ild sådan lige pt, hvor i bor??? flere steder er der forbud mod brugen af åben ild, pga tørken

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 08-06-08 19:44

Det var lige det jeg havde brug for nordstedt .-) men som nævnt er min nabo kommet med et par gode råd

Selvfølgelig skal der passes morderlig på i disse tørre tider, men her i haven er der fuldstændig lukket og aldeles stille , men vi er obs. på brandfaren

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-06-08 19:51

Helt ok, det var heller ikke for at blande mig som sådan, bare et lille ps men at have en spand vand ved siden af kan aldig skade, om ikke andet kan i give det til en blomst bagefter, eller hva med et pindsvin, altså ikke som brusebad, men i en dyb tallerken

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-06-08 19:53

øbøhhh, hvorfor anerkende mit indlæg? Jeg har ikke svaret på en bønne?

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 08-06-08 21:37

Endelig får jeg lejlighed til at forfølge en af mine kæpheste.
Bål, pejse og andre indstreder tænder man lige så godt oven fra som nedefra.
Den trationelle måde er at opbygge en pyramiden med papir i bunden, tynde pinde oven på og øverst brænde.
At tænde på den måde lykkes ofte, men hvis det ikke lykkes skal man begynde helt forfra.
Når man tænder ovenfra, og det gør jeg altid, så lægger man to eller tre stykker brænde så der er en lille hule imellem.
Derefter tager man en avis og river en strimmel af. Den tænder man og putter med i hulen.
Lige før den brænder ud tilføre man en ny strimmel, og så fremdeles.
Jeg kan tænde vores pejs direkte i brændet, som selvfølgeligt er tørt. med en halv ugeavis.
Prøv en gang og vil blive overrasket over hvor let det er.

Bjørn

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-06-08 21:56

BjornJ, måske du skulle skrive en pm til karin42, om at du har skrevet i hendes tråd.

Når en spørger lukker sine spørgsmål, får vedkommende ikke selv mails om at der bliver skrevet videre i tråden..... mere så din brugsanvisning ikke kun bliver læst af os andre

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 08-06-08 22:43

Tak, det prøver jeg så

Bjørn