/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Type lån til køb af bil?
Fra : Vatos
Vist : 552 gange
200 point
Dato : 08-06-08 09:13

Jeg har bestilt en ny bil til 192.000 kr og har fået 3 tilbud fra min bankrådgiver.

Alle 3 lån er beregnet i vores hus og på 180.000 kr. Yderligere oplysninger er at min kæreste er færdig på universitetet om ca 2 år og at vi skal have barn til efteråret.
Vi har et lån i huset med variabel rente med renteloft. Desuden kører vi med afdragsfrihed frem til 2010 (når kæresten er færdig med studiet)

2 stk realkredit
1 stk banklån

Kan I hjælpe med hvad fordele/ulemper er ved lånene?

Nedenstående er infomationerne om de forskellige lån:

Banklån:
Hovedstol 183.000 kr
ÅOP 8,22
Rente 7,75
Løbetid 20 år

Realkredit 1:
Hovedstol 193.000
ÅOP 6,41
Rente variabel m loft på 5.15
Løbetid 30 år
Afdragsfrit i 10 år

Realkredit 2:
Hovedstol 193.000
ÅOP 6,46
Rente variabel m loft på 5.15
Løbetid 30 år

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-06-08 09:34

Går ud fra at nr. 3 er med afdrag?

Jeg villevælge nr. 2, da det har den laveste ÅOP.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 08-06-08 09:59

Jeg ville overveje banklånet da det (muligvis) har den laveste samlede kreditomkostning. Spørg også efter dette nøgletal. Desuden ville jeg forhandle om jeg ikke på samme vilkår kunne slå min løn/dankort-konto sammen med lånet. Så ville kreditomkostningerne falde yderligere uden at de mistede renteindtægter på lønkontoen betød ret meget.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 08-06-08 10:13

Nutidsværdien på de 3 lån er næsten ens

1 + 3: 232.000 kr

2: 238.000 kr

Kommentar
Fra : steenolsen

Dato : 09-06-08 08:01

Jeg vil helst ikke gøre mig til ekspert, men husk også at der er noget der hedder fradrag for renteomkostninger, så alt efter din trækprocent kan der være noget at hente der.

Personligt har jeg bevidst tidligere valgt et dyrere lån end det traditionelle realkreditlån, fordi det var der jeg kunne opnå størst fleksibilitet og det passede til vores situation på daværende tidspunkt. Det skal du selvfølgelig også huske at overveje.