/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
grillet oksehøjrebsfilet
Fra : timeglas
Vist : 3820 gange
200 point
Dato : 07-06-08 13:29

Hej

Hvor længe skal en oksehøjrebsfilet på 1,6 kg have ved indirekte varme i kuglegrill? Har et stegetermometer hvis det skal til.

mvh og på forhånd tak

timeglas

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 210 point
Dato : 07-06-08 13:53

Hele tykke stege hvad enten det er okse-, kalve-, svine-, eller lammestege, steges de allesammen over indirekte varme i ca 25-30 min. pr. 500 g for at opnå mediumstegt.Læg 5 min mere til pr 500 g kød, hvis du vil have stegen gennemstegt. Træk 5 min fra på 500g hvis du vil have stegen rødstegt

Fra bogen:Brug låget - Jan Glæsel

Hvis den skal være rosa, uden at "bløde" for meget, vil jeg grille til den er 62 - 64 grader og lade den hvile i ca. 15 minutter

Go´ grillning

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-06-08 13:56

Ja det var hvad bogen sagde - kiggede lige i egne notater - vi steger en oksefilet på 1,5 kg ca 40 minutter efter bruning

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-06-08 14:03

Det afhænger af hvordan du fyrer den grill, og med hvad.

Det afhænger mere af tykkelsen end af vægten på kødstykket.
Det bliver bedst ved ikke for hård varme over længere tid. Det giver den mest jævne varmefordeling i kødet.
Ved høj temperatur får man den yderste del overstegt og den inderste understegt.

Stegetermometeret er uundværligt. Tiderne givet foran er kun retningsgivende, så sæt termometeret i i god tid inden.

Folk har det med at lægge meget mærke til at der er en brun skorpe yders. Den kan du lave ved at pensle med lidt olie rørt til tynd grød med rosenpaprika(som ikke er stærkt) og gerne med lidt ægte soya sauce ( ikke sovsekulør) i også.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-06-08 14:04

Glemte at skrive at J G bogen er fuld af halve sandheder og forglemmelser.

Godkendelse af svar
Fra : timeglas

Dato : 08-06-08 11:38

Tak for svaret HelleBirgitte. Jeg gav den til 64 grader og lod den hvile i 20 minutter. Perfekt resultat. takker

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 08-06-08 12:30

Selv tak - dejligt at den blev god