/ Forside/ Interesser / Helbred / Allergi / Spørgsmål
10  metteto 200
Gode råd, høfeber
Fra : Spotbot
Vist : 1788 gange
100 point
Dato : 06-06-08 16:33

Hej alle sammen herinde,

Tja nu i denne sæson har jeg ekstremt høfeber (sommetider vejrtrækningsproblemer og lignende..

Jeg har prøvet et hav af forskellige håndkøbs mediciner, men intet hjælper??

Nogle der har fundet en "mirakel løsning" eller lignende, kan knap nok gå 100 meter i det fri, så går det helt galt..

( OG DET SKAL VÆRE LEGALT )

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-06-08 16:34

Antihistamin på recept fra din læge.

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 06-06-08 16:39

Er det mere effektivt end håndkøbs antihistamin da ?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 06-06-08 16:41

Jeg lider også frygteligt af diverse allergier.

Visse blomster (liljer, hyachinter) kan jeg IKKE være i hus med.

Ellers er jeg altid bevæbnet med:

Beconase næsespray, Livostin øjendråber, astma inhalator og antihistamin piller.
Åh, ja, også cortison creme (jeg er også allergisk over for diverse indsektstik)

NEJ, der er desværre ingen mirakel løsning.

Et varmt tørt klima hjælper

Accepteret svar
Fra : Otnob

Modtaget 110 point
Dato : 06-06-08 16:43

Noget kunne tyde på at det er Astma du har.

Jeg har selv allergi og har haft det nu i 30 år.
Tager næsespray mod stoppet næse som hedder Rhinocort og tager også en tablet mod høfeberen som hedder Clarityn og endelig til øjnene når det er nødvendigt drypper jeg dem med Previn 3 gange dagligt og det holder mig nogenlunde fri for symptomer.

Henvend dig til lægen og du vil kunne få medicinen med et større tilskud hvis han skønner du har ekstra ordinært behov for medicin.

Held og lykke med hvad du nu beslutter dig til for jeg ved af egen erfaring at man bliver nærmest totalt ude af i stand til at føre en normal tilværelse hvis ikke der bliver gjort noget ved det.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 06-06-08 16:47

Astma inhalatoren kan du kun få på recept, men hvis du har det så skidt, tror jeg nu også et lægebesøg er på plads.

Desuden er specielt øjendråberne hundedyre, så der hjælper et tilskud fra sygekassen.

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 06-06-08 16:56

Lige præcis, det umuligt at tage i en park eller lignende, jeg tager lige nu clarityn ( da de engang havde en effekt) benadryl, mildin og andre virker heller ikke.. men nej et lægebesøg er ret relevant kan jeg forstå

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 06-06-08 16:59

varmt tørt klima er ellers perfekt at køre på 2-hjulet i, men ikke når man ikke kan undgå at nyse i hjelmen tilsidst

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-06-08 17:01

Når du har det så slemt, så syntes jeg bestemt du skal snakke med din læge om at få receptpligtige allergipiller, vi bruger Airius, de virker efter 20 min

Og som andre også har skrevet, finders der udemærkede næse/øjendråber, men du kan altså også
få en depotvaccination, den virker optimalt efter en uge, og virkningen varer ca 4 uger, hvor græsset godt nok er på sit højeste, (hvis det ikke bliver brændt af af solen inden)

Mine unge får to deposprøjter pr sæson

Så er der også nogle fif til at holde allergien nede

Luft kun ud, når duggen er faldet

Tør kun dit tøj indenfor, så du ikke får pollen på det

Har du det rigtigt slemt, så snup et brusebad, i det hele taget snup et bad inden sengetid, så du ikke har pollen i håret mm

Kør kun i bil med lukkede vinduer, hvis ikke du har pollenfilet påmonteret bilen.

Hvis du ved hvad du er allergisk overfor, så læs dig til hvilke fødevarerenmer, der krydsreagerer, så du også kan holde dig fra det i sæsonen, f.eks kan personer der ikke tåler hasselnødder, heller ikke tåle birkepollen (det var et eksempel, da birkesæsonen er slut for i år Hurra) du reagerere nemmere lige nu

Gå så meget til stranden vejret og lysten er der, der er ikke helt så meget pollen

Håber du kan bruge nogle af ovenstående tips, og få en nogenlunde hæderlig sommer. Overvejer du at rejse sydpå, så glæd dig over at når vi når til sct.hans er der ikke pollen der længere, det er brændt af.... Vi er altid medicinfri når vi rejser sydpå

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 06-06-08 17:03

Hvad jeg foreslår, kan du sagtens tage i en park; men det er bedre "at forebygge", dvs. i højsæsonen skal du tage det regelmæssigt.
Og JA hen til lægen

Atju og snøft
fra
frieda

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 06-06-08 18:49
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-06-08 21:18

Nu er mine "unger" ikke lige hjemme, så jeg kan spørge dem, men jeg er ret sikker på at det er
dette præparat de får som vacc

http://www.netdoktor.dk/medicin/praeperatinfo.php?docid=praeparat_info&id=493

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 06-06-08 22:00

Hej

Er der ikke også specielt mange pollen i luften lige nu?

snusi

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-06-08 22:09

snusi.... iflg dette link, er der ikke så mange pollen, men luften er jo meget støvet

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/dagens_pollental.htm

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 08-06-08 19:19

Jeg har allergi overfor græs og lidt overfor birk. Jeg bruger næsten ikke medicin mere, da jeg for ca. 10 år siden begyndte at få akupunktur mod allergi. Det virker supergodt. Inden da var jeg virkelig hårdt ramt, og fik al den medicin jeg overhovedet måtte (og var stadig hårdt ramt). I dag kan jeg nøjes med akupunkturen og så tager jeg en næsespray der hedder Flixonase, som er virkelig god. 3-4 akupunkturbehandlinger inden pollensæsonen starter kan gøre det. Hvis du bor på Fyn kan jeg stærkt anbefale den akupunktør jeg går hos - hun hedder Gitte Ebbesen og har tlf. 6610-7894 (Odense). Hun er hverken min veninde eller i familie med mig, jeg anbefaler hende kun fordi hun er dygtig

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 11-06-08 16:43

livostin for øjnene benadryl for allergien og så ellers finde ud af hvad det er du er allergisk overfor.man kan blive vacineret nu om dage, men det kan være ne langvarig prosec alt efter allergitype...men ved fra andre at birkepollen er der mange der bliver vaccineret for om foråret, og er man allergisk for disse pollen, er man som regel også allergisk overfor mange andre ting...krydsallergi...
ellers lægen og find ud af om du har altma...som er allergi og omvendt...det er ikke til at spøge med...
er selv extrem astmatiker og allergiker og tar to slags astmamedicin, øjendråber og allergimedicin hver eneste dag for at klare mosten og vel at mærke året rundt....og det er ikke bedre fordi je ger flyttet til de varmere himmelstrøg....her er det også fugtigt...specielt lige nu....
så læge..NU....
fra sommervarmen.....j.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-06-08 17:03

Der er to forskellige slags vaccinationer mod allergi

Den første som jeg har nævnt tidligere, er den deopotvacc. den virker ret hurtigt, og bliver taget op til pollensæsonstart, hos os bliver den gentaget en gang mere i løbet af sommeren. Denne depotvacc, dækker alle former for pollenallergi.

Den anden form, er en langvarig proces 3-5 år, der bliver der vacc for den præcise ting, f.eks græs, man får vacc en meget lille portion allergen ind, som bliver gentaget efter en uge, senere større portioner og med længere mellemrum, det sidste år kun en gang om måneden.

For nogle virker den sidste livet ud, andre skal starte forfra nogle år senere.

Godkendelse af svar
Fra : Spotbot

Dato : 15-06-08 10:54

Tak for svaret Otnob.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 15-06-08 11:18

Hej Spotbot!

Selv tak og håber at du må få styr på det. Vejret har jo ændret sig og der er ikke så mange pollen, så der er en chance for at du bliver mindre generet.

Kommentar
Fra : rockduck

Dato : 01-06-09 09:37

Jeg vil lige starte med at sige som alle de andre:

tag til lægen! fordi:
1. denne kan hjælpe dig til finde ud af hvad det er du ikke kan tåle, det kan nogen gange være lettere at behandle det hvis man ved hvad det er.
2. medicin på recept er 4-10 gange billigere

Der er et slags mirakelmiddel, som jeg får hos lægen:
Jeg er begyndt at få en binyebark-indsprøjtning i græspollensæsonen. den holder ca. 1-2 måneder og tager størstedelen af symptomerne så jeg kan koncerntrere mig om eksamenerne.

Man får ampullen med binyebarken på receåt hos lægen, derefterkøber man den på apoktekten og får den sprøjtet ind i den ene balle. Det gør ikke nas, man bliver bare lidt øm og den virker efter ca.24 timer

pøj med det

- den meget erfarne allergiker