/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Sidse Hansen i FT 1845 & 1850
Fra : modersvilje
Vist : 1619 gange
300 point
Dato : 06-06-08 07:35

Hvem kan finde Sidse Hansdatter i FT 1845?
og Sidsel og hendes børn i FT 1850?
Hun burde være i København i begge FT???
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Det jeg har er:
Sidse Hansdatter født 22 jun 1810 Hjelmsølille Præstø død 09 sep 1888 Kbh
Sidse vies 1. gang til Tage Jensen 05 aug 1836 i Trinitatis Kirke
Vies 2. gang til Arbeidsmand Christian Peter Schow 30 Nov 1849 Place Vor frue

"Enken" Sidse får 2 børn uden for ægteskab:
Tageline Conradine Hansen (min ane) f. 19 aug 1842 døbt 2 okt 1832 Trinitatis
udlagt barnefader Conrad Petersen

Peter Jacob Jensen f. 04 okt 1844 døbt 09 Nov 1844 Vor Frue
udlagt barnefader Carl Jacob Jensen

Men hun er IKKE enke, som det ses af FT 1845

København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Vognmagergade No. 72, Anden Sal, 528 F3, FT-1845, C3146
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Fage Jensen ?? 30 Enke under Fadigvæsnedt Præstø
Chalote Marie 9 - Hendes Datter Præstø (Tage & Sidses datter)
Hans Fredrik Ferdinand 7 - Hendes Søn Kiøb (Tage & sidses søn)
Tage Line Kondragine 2 - ders Dater Kiøbenhavn (min Ane som Tage Jensen ikke er far til)

Sidse finder jeg igen i FT 1880 & 1885

København, København (Staden), Østervoldgade, Sankt Annæ Vester Kvarter, Østervoldgade, Garnisons Hospital 483, 1, FT-1880, D3021
Sidse Schou 69 Enke Husmoder Håndarbejde København

København (Staden), Ryesgade (Lige numre), Kjøbenhavn Udenbys Klædebo Kvarter, Ryesgade 58,matr.1495 Stiftelsen Aldershvile,Sidebygningen 1.Sal, 34, FT-1885, C7621
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Sidse Schou 74 Enke Husmoder Haandarbeide og Understøttelse Tybjerg Sogn,Præstø Amt
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg vil så gerne se nogle af de mellem-liggende folketællinger,
for at se om nogle eller alle hendes børn bor hos hende eller om de er sat i pleje

PS: De voksne børn har ingen interesse for mig

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 06-06-08 08:41

Hej

Har du tjekket den folketælling på arkivalier online? ellers synes jeg du skal gøre det.

Måske er den folketææling hvor de findes i 1850 ikke indtastet endnu.

Lis

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 06-06-08 09:35

Hej Lis
Jeg var ikke klar over at FT 1850 ikke er tastet færdig, så der må jeg prøve at lede!
Men i FT 1845 burde hun være med eller uden hendes nyfødte søn:
Peter Jacob Jensen f. 04 okt 1844 døbt 09 Nov 1844 Vor Frue

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-06-08 21:43

Sidse(l) hedder ikke Hansdatter i 1844, men Jensen:
"
JENSEN, Peter Jacob      Birth Date:   4 Oct 1844
   Christening Date:   9 Nov 1844   Recorded in:   Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
   Father:   JACOBSEN
   Mother:   Sidsel JENSEN
"
Sikkert det samme i 1845, Svend

Accepteret svar
Fra : gywerd

Modtaget 300 point
Dato : 08-06-08 03:51

Folketællingen fra 1845 er da ret rodet... Tage Jensen 30 år omtales som enke, ikke enkemand, og børnene kaldes hendes datter/søn!

FT 1840:
København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Vognmagergade Huset No 84, Stuen, 587, FT-1840, C5186
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Tage Jensen 32 Gift Arbeidsmand
Sidse Hansen 28 Gift Hans Kone
Charlotte Marie 4 Ugift Deres Barn
Hans Frederik 2 Ugift Deres Barn
Niels Jørgensen 24 Ugift Arbeidsmand, Logerende
Hanne Lythous 25 Ugift Hondarbeide [Håndarbejde], Logerende

Tage bør altså være 37 år, ikke 30, i 1845, mens Sidse burde være 33. Men det er før set, at kvinde ikke helt har villet være sin alder bekendt. Mon der i 1845 burde have stået:
Fru Tage Jensen, 33, Enke, Under fattigvæsnet, Præstø.
I modsat fald mangler der en linje

Nå men jeg finder dem igen i FT1850:

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Nørre Kvarter, Nørre Kvarter II, Sankt Peders Stræde 120, kjelderen til dito, 846, FT-1850, C1883
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Skau 36 Gift wægter, fraværende indkaldt til krigstjeneste Do.
Sine Hansen 37 Gift hans kone Sjælland
Charlotte Jensen 14 Ugift hendes datter Kjøbenhavn
Tagetine Do. 8 Ugift do. Do.
Peter Do. 6 Ugift hendes søn Do.
Christian Skau 6 Ugift hans søn Do.

Jeg når til den konlusion, at Tage Jensen er død mellem 1840 og 1849, sandsynligvis før 19 aug 1842, hvor Tageline fødes. Der mangler blot et dødsnotits.

Har du evt. opslag fra FT 1880:
København, København (Staden), Elsdyrsgade, Nyboder, , 97, FT-1880, C9922
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Carl Jacob Kiel 34 Gift Skibsbygger, Formand København
Tageline Conradine Hansen 37 Gift København
Villiam Jacob Tage Carl Kiel 12 Ugift København
Albert Theodor Carl Emil Kiel 8 Ugift København
Aurelius Carl Christian Kiel 5 Ugift København
Carl Vilhelm Kiel 1 Ugift København

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 08-06-08 07:14

Hej Svend
Der er fejl på Mormonernes! I kirkebogen står:
Peter Jacob Jensen f. 04 okt 1844 døbt 09 Nov 1844 Vor Frue
udlagt barnefader Carl Jacob Jensen ikke Jocobsen

MVH
Modersvilje

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 08-06-08 07:28

Tak for svaret gywerd.
Det er fantastisk hvad du har fundet

Ft 1845 Fru Tage Jensen, det havde jeg ikke tænkt, troede bare at det var en tastefejl
Ft 1850 var mig umulig at finde, men at han er indkaldt til krigstjeneste passer med at han blev såret i krigen, og fik tildelt (som krigsinvalid) marketenderiet på Sølvgade Kasserne
De andre Ft havde jeg
Nu er jeg ved at have styr på Tageline som er min ane
1000 1000 TAK!

MVH
Modersvilje