/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Svovl/okker
Fra : Harring
Vist : 4942 gange
149 point
Dato : 04-06-08 23:50

Vi har et problem med vores vand. Vi er tilsluttet en privat vandboring. Problemet er at det er fyldt med okker og afgiver en gul belægning i stort set alt. Derudover lugter det varme vand af rådden æg (svovl).

Så er spørgsmålet om der er noget at gøre? kan man afhjælpe mha. filter af en slags eller er stort iltningsanlæg den eneste løsning? hvad med svovllugten? vi har forholdsvis ny solvarmebeholder på 250 liter og har ladet mig fortælle at okker-holdigt vand kan danne svovllugt efter opvarmning i vandbeholder (6kw patron).

Hvad gør vi?

Takker

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 05-06-08 00:15
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-06-08 00:16

Du skal nok ilte vandet! Noget af svovldunsten får du MULIGVIS ud ved at installere et kulfilter, som du skal skifte patron på en gang imellem. Men det bedste ville være, hvis du kunne flytte din brønd! det lyder barskt, men jeg har selv prøvet to lokaliteter (i Småland) 640 meter adskilt, og det ene sted var der fyldt med okker og svovlsyrling i vandet. Det andet sted har heldigvis ingen af delene, men flydesand i vandåren, så det koster en pumpe i ny og næ, hvis jeg ikke er flink med dykpumpen for at få sandet op.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 05-06-08 07:17

Okker kan fjernes med et filter. Jeg havde engang nogle bekendte som havde samme problem. De fik sat et filter på deres vandboring, og problemet med okker forsvandt, og vandet fra hanen smagte så godt, at man kunne drikke det. Desværre ved jeg ikke hvor de købte filteret, eller hvilket filter det var. Men hvad med at spørge dem der kontrollere din vandboring - de ved sikkert noget. Eller søg på vandfilter, og se om der ikke er noget der kan bruges.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 05-06-08 08:01

Jeg ville lede efter et filter hvor der også er brugt sølv, der binder svovl. ( sorte sølvskeer ).

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-06-08 11:52

Jeg synes du skulle tage en snak med levnedsmiddelkontrollen eller et andet laborararorium. Jeg tror ikke på at okker giver svovl.
Selfølgeligt kan okker fjernes med et filter og svovldioxid kan fjernes ved tilstækkelig iltning. Men det bør undersøges på et autoriseret laboratorium for at vide hvad svovllugten kommer af. (Det kan skyldes bakterievirksomhed.)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-06-08 12:05

Kære valde: de to ting følges meget ofte ad, sådan at når man begynder at tappe vand fra et stabilt geologisk system, så tilstedeværende pyritlag blottes for luften, så frigøres der svovlsyrling, som prøver at binde jernet. men det vil spalte sig igen ved først givne anledning - for eksempel i gællerne på en fisk, som har været dum nok til at nærme sig eller i bunden af en pæn hvid porcelænsvask, som vandhanen liger giver et par dryp. Begge steder er resultatet udfældning af jernoxider (okker) og afdunstning (prut) af svovlforbindelserne. Fiskedød og noget der ligner et mord i håndvasken.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-06-08 12:14

Jamen kære pbp-et
Sker alr dette uden bakterievirksomhed?
Jeg ved nok at den sorte belægning skyldes jern og den gullige er okker

Kommentar
Fra : Harring

Dato : 05-06-08 18:05

Hvad det skyldes er underordnet for mig. Jeg skal bare ha en løsning eller en erfaring på området. Ellers tak for jeres svar. Prøver at undersøge filter-løsningen.

Bare fyr løs hvis der sidder en med samme problem.*S*

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-06-08 10:31

okker er en blanding af jernoxider, og det sker mange steder steder hvor man afvander (dræner) sure hede- og mosearealer. Feks. var der masse åer i det vestjyske, der døde, da man lukkede vandet fra brunkulsgravene ud i dem. De døde fisk havde allesammen jern-og okkerbelægninger på gællerne, og vandet var meget surt. prøv at google okker; så får du nok meget længere forklaringer.

Men det er altsammen noget der sker, når vandspejlet sænkes ned under et lag af pyrit eller pyritholdige mineraler, så luften kommer til

Kommentar
Fra : Harring