/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hestehandel/lov?
Fra : vonmissy
Vist : 1421 gange
80 point
Dato : 04-06-08 18:49

Er der mon nogen herinde der kan hjælpe mig lidt?

Ja, jeg var så ejer af en hest i mange år, men pga. studier måtte jeg nedpriotere..
Derfor valgte jeg at lave en udlejningsannnce på min hest.

Der kom er interesseret, men hun var interesseret i køb.. Efter noget betænkningstid går jeg med til dette. Da det i sidste ende var bedst for hesten ikke at blive flyttet rundt osv.

hesten var blevet tilredet af proffesionel, og redet af mig nogle måneder. Herefter var hesten ikke redet i et år, og dette meddeler jeg køber. derudover var hun her og se på hesten to gange.

Jeg fik sat en pris, som hun underbød, og vi blev enige på midten. - men hun havde ikke pengene på givet tidspunkt, og fik derfor max 3 måneder, eller så snart de forventede penge skulle komme ind på hendes konto.

Der bliver skrevet kontrakt, - standart at jeg ikke har skjult nogte og at hun har set hesten.

hesten bliver hentet, og alt går vel..

til hun en måned senere kontakter mig om jeg ikke vil hhave hesten tilbage for den kan ikke sammen med hendes, og at han er ond ved dem.. (dog har hesten i de 7 å jeg har haft ham aldrig vært til besvære de 5 steder han har været på sommergræs)
Jeg siger pænt nej tak, da jeg ikke var interesseret i at skulle finde en ny til min hest. - dette er også i orden fra hendes side - dog siger hun at hun nok hellere må sælge ham til en hestehandler... - samt at pengene snart var på vej.

jeg venter nu yderlig en måned, og kontakter køber for at høre om hesten var faldet bedre til og sådan...

hun sender en 7 beskederslang besked om at jeg har taget røven på hende og at hesten overhoved ikke var til at have med at gøre.. m.m. jeg ringer til hende og fortæller hende at jeg ikke kan genkende noget af det hun siger..
hun vil herefter tilbagelevere hesten eller have en stor prisnedsættelse..

jeg siger at jeg ikke synes det kan være rimeligt at skulle tage den tilbage, samt giver hende mit kontonummer som en pæn hentydning..

og hun retunere: at vi tager den gennem hver vores advokater, og at jeg er en uærlig person... og at jeg kan få en advokat til at lægge ud..

Ja, så her står jeg så nu.. min første heste handel (nok også den sidste)

Hvad er det så lige jeg stiller op.. køber har haft hesten i snart 3 måneder og siger selv at hun ikke vil betale for en skid..?
Man kan da ikke bare løbe fra en kontrakt?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-06-08 19:44

I alle kommuner er der noget der hedder advokatvagten. De har åbent en gang i gen for gratis rådgivning.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-06-08 20:09

Ja, hvis historien er som du fortæller, så bør du presse hende for navnet på hendes advokat (Du kan sige "så min advokat ved hvem han skal henvende sig til").

Når hun først har snakket med en advokat, så har hun nok fået at vide at det billigste for hende vil være at betale i.h.t. kontrakten

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-06-08 20:55

Helt ærligt, så ville jeg hente den hest hjem hurtigst muligt, for du ser aldrig de penge, og det vil koste dig mindst lige så meget at forsøge at få dem inddrevet via retten, og så er det endda ikke sikkert, selv om du vinder en sag, at du får dem, hvis hun nu ikke har pengene.

Ved at tage hesten tilbage, har du i det mindste muligheden for at sælge den til anden side...

Og hvis hun får den solgt....tror du så selv på, at hun videresender pengene til dig

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-06-08 21:57

Helt enig med Dova...og hvad kan man lære af det??

Sælg ikke på klods - Ingen penge, ingen hest

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 05-06-08 01:14

Hvis du henter hesten hjem igen, kan du så ikke så ikke stadig holde hende op på kontrakten ??

Har hun fortrydelsesret / returret i sådan et tilfælde ? Hvis ikke, hænger hn vel stadig på kontrakten så længe du ikke får solgt hesten til anden side.

Ellers må du skræmme hende lidt med at kræve erstatning for at have mishandlet hesten og se hvordan hun reagerer på det.

Hvor bor du henne i landet ?

Kommentar
Fra : vonmissy

Dato : 05-06-08 12:02

Tak for jeres besvarelser indtilvidere..

Jeg er bare nervøs for at hvis jeg tager hesten hjem igen er den ikke den samme, hvis hun nu fx. har været hård ved den eller lign.? Var nemlig også min egen første indskydelse at den bare skulle hjem igen.

Og på den anden side har jeg det bare sådan at jeg ikke vil finde mig i at blive behandlet sådan her.. det kan ikke være rigtigt at folk bare kan lave de der numre i en handel.

Hvad er der blevet af de aftaler man har lave?

Køber har ingen fortrydelses ret eller prøvetid, var vi begge enige om.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 05-06-08 14:35

Citat
Køber har ingen fortrydelses ret eller prøvetid, var vi begge enige om.

Fik du det med i kontrakten ?

Hvis du gjorde, ville jeg kontakte en advokat og spørge om du kan tillade dig at hente hesten hjem igen, og stadig gøre krav på dit tilgodehavende. Grunden til at du kunne hente hesten hjem igen, kan være for at hesten ikke kommer mere til skalde (uanset hvordan det sker). Hvis du kan det, kan du altid bagefter finde ud af om du skal købe eller levere hesten tilbage når hun har betalt - selvfølgelig for meget lavere pris end hun selv skal give, da du så måske skal have den rettet til igen, og efter hendes udtalelser ikke er så meget værd mere.

Du skal sørge for at få alt på skrift fra hende og gemme det som dokumentation.

Jeg spurgte dig netop hvor du bor fordi min datter er hestepige og søger efter en part. Måske kan hun være interesseret i at "leje" den.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 05-06-08 14:37

Desuden er det jo ikke hendes hest før hun har betalt pengene, så indtil videre er det stadig din, og du har ret til at beskytte den.

Kommentar
Fra : vonmissy

Dato : 05-06-08 14:58

Ja, det er selvfølgelig rigtigt, at jeg stadig skal beskytte hesten, men sagen er den at hende der "købte" hesten blot vil levere hesten tilbage som intet er hændt, og det mener jeg ikke kan være rigtigt (desuden havde jeg mens jeg havde hesten en anden hest gående sammen med den, så den ikke skulle gå alene, og det har jeg ikke mere, samt heller ikke fold til den mere men det kunne jeg jo nemt finde ud af) men synes bare ikke jeg vil beskyldes for at have taget røven på hende, når jeg hele vejen igennem har været ærlig og hjælpsom.

og hvis hun ikke har pengene, så skal man altså lade vær´ med at købe.

i kontrakten, som er en standart kontrakt fra heste-nettet står der ikke noget om prøvetid ell. lignende, er det ikke ens betydende med at det ikke forventes?

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 05-06-08 15:07

Nu ved jeg intet om hestehandel, men tænker mere sådan generelt.

Hvis der intet står om det i kontrakten, så gælder købeloven somregel. Og jeg mener ikke købeloven giver ret til at fortryde købet. Den giver derimod ret til at reklamere hvis varen ikke er som beskrevet osv.

Jeg giver dig fuldstændig ret i at hvis hun ikke vil betale, skal hun heller ikke købe, men det har hun nu gjort alligevel, og så må den løses derfra.

Det er derfor jeg vil anbefale dig som andre også skriver, at tage en advokat med ind over. Vis ham kontrakaten og alt skriftlig korrespondance fra hende.

Grunden til at jeg ville hente hesten hjem igen efter at have konfereret med en advokat, er for at den ikke lider endnu mere nød end den allerede har gjort. Jeg tænker på hestens velbefindende, og en hest kan vel godt alene hvis alternativet er den behandling "køber" giver den. Så kan du altid med advokatens hjælp finde ud af om du skal sælge hesten til en anden, eller om køber skal holdes op på aftalen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-06-08 15:12

Gælder købeloven ved handler mellem private? Kig her:

http://www.familieadvokaten.dk/breve-600/b600-340.html

Kommentar
Fra : vonmissy

Dato : 05-06-08 15:15

jo, tror også at det er den løsning jeg er kommet frem til er den bedste, er ihvertfald spændt på hvad en advokat siger til denne sag.. da jeg ikke kan forstå at det er køberen der gerne vil have en advokat på.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-06-08 15:15
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-06-08 15:17

Det kommer til at koste vonmissy, men det afgør du jo selv. Kan du ikke komme nogen vegne, er det måske osse det eneste rigtige

Kommentar
Fra : vonmissy

Dato : 05-06-08 15:24

ja, det kan jeg næsten regne ud, jeg har solgt den for 25ooo, og har ikke set en krone endnu, men på den anden side synes jeg at alt for mange løber fra deres aftaler, og derfor har jeg det også sådan at en må stå til eksempel.

men ja 20ooo bare i advokat regninger er da heller ikke til at bære...

bum bum hvad gør man..

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 05-06-08 15:26

Citat
men hun havde ikke pengene på givet tidspunkt, og fik derfor max 3 måneder, eller så snart de forventede penge skulle komme ind på hendes konto.

Nu når jeg læser dit indlæg igen, kan jeg forestille mig at hun har gået og ventet på nogle penge andet sted fra, som hun skulle betale hesten med. De penge har hun ikke fået alligevel, og nu ved hun ikke hvordan hun skal betale dig.

Hun håbede at du ville ophæve handlen, men det ville du ikke og vil bare have dine penge. Jeg kan godt forstå dig, men du må nok også erkende at hun ikke har nogle penge og at du ikke får nogen af hende.

Du kan så vælge at købe hesten tilbage til samme pris, eller betale mindre, da den måske er blevet mindre værd.

Hun vil så nok påstå at du skal tage hesten tilbage samt give hende nogle penge oveni, fordi hun har haft vrøvl med hesten men det skal du aldrig gøre.

Godt at klumme lige gjorde opmærksom på den med handel mellem private. Det havde jeg ikke lige i tankerne. Advokat kan også blive dyrt, men hvis du aftaler et møde, kan han da give et bud på om du har en sag. Hvis i vinder, skal hun vel betale sagomkostninger, men du skal nok lægge ud.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-06-08 15:26

Jeg synes det er så strengt af køber, at hun fortjener en endefuld. Men du er sgu osse naiv, at give for 25.000 kr kredit til en fuldstændig fremmed. Det er takken for din venlighed.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-06-08 15:28

Har du ikke mulighed for at tage et par muskeldrenge med på et besøg for at hente krikken. De skal selvfølgelig ikke gøre noget, men af og til kan de jo virke yderst overbevisende.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-06-08 15:29

Nååå sorry. Det har jeg vist misforstået. Du er ikke interesseret i at få hesten tilbage. Men ærlig talt, så tror jeg det er på den måde du slipper billigst.

Kommentar
Fra : vonmissy

Dato : 05-06-08 15:43

Ja.. det er bare for dårligt at hun lægger den på mine skuldre, havde hun nu fx sagt at hun ikke havde pengene havde det været en anden sag for mig.. så havde jeg da bare sagt at hun kunne afdrage eller noget, men at beskylde mig sådan og rigtig lave rav i den er ikke måden jeg har fortjent at blive behandlet på synes jeg.

Og nej, er ikke interesseret i at få hesten igen, når man har haft en hest i 3 måneder synes jeg ikke bare den kan smides hjem igen..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-06-08 15:50

Du har fuldkommen ret missy, men visse personer reagerer almindeligvis på den måde som hun gør, og nej..... det har du bestemt ikke fortjent. Men du må osse se praktisk på det og hvordan du minimerer dine omkostninger mest muligt. Det tror jeg er ved at tage krikken hjem og få den sag lukket.

Vil du af princippielle grunde ikke dette, og ha skovlen under hende, skal du selvfølgelig gennem en advokat, men uanset hvordan udfaldet bliver, kommer det til at koste dig penge, og endnu flere hvis hun ikke har nogen. Så det er det, som du skal holde op imod hinanden Good luck

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 05-06-08 17:30

Man kan vel så sige at hun jo må have masser af penge - på papiret.

Hvis du får medhold i en retsag, kan du gå til fogeden. Hun har jo en masse andre heste der kan tages udlæg i. De er jo værdi.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-06-08 17:32

Hvis det er hendes, og de ikke allerede er "belånt" osv osv. Den slags kan alverdens hundekunster

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-08 22:15

Citat
Og på den anden side har jeg det bare sådan at jeg ikke vil finde mig i at blive behandlet sådan her.. det kan ikke være rigtigt at folk bare kan lave de der numre i en handel.

Hvad er der blevet af de aftaler man har lave?

Køber har ingen fortrydelses ret eller prøvetid, var vi begge enige om.

Det der kan du jo ikke bruge til ret meget.....25000 siger du hun skulle betale.....det er sgu mange penge at ha' ude at svømme, når du har valget at tage hesten hjem igen eller vinke farvel til både hest og penge .

Og advokat og retssag....det kommer let til at koste +10000,-
Og for det første er du ikke sikker på at vinde sagen....og selv om du gør, og hun bliver dømt til at betale, er der ingen garanti for du får dine penge alligevel.

Citat
bum bum hvad gør man..

Henter den hest selvfølgelig, så du er sikker på ikke at miste værdi for 25000.

kedelig historie.......der mangler kun, at du fortæller det er en speciel race der begynder med A.....og at køber hedder J....biiippp nå nej....ikke nævne navne......

Kommentar
Fra : vonmissy

Dato : 05-06-08 22:49

Ja, tror også at det bliver enden af det.. dog har jeg nu taget kontakt til en advokat, for ikke mindst at rådføre mig..

kedelig historie.......der mangler kun, at du fortæller det er en speciel race der begynder med A.....og at køber hedder J....biiippp nå nej....ikke nævne navne......

Ja, vil sige så meget at du er tæt på.. skulle næsten tro at du kendte køber

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-06-08 20:52
Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 40 point
Dato : 07-06-08 23:26

Fiks lille side du der har fundet frem Valde, hvad skal den bruges til

Godkendelse af svar
Fra : vonmissy

Dato : 25-08-08 18:31

Tak for svaret Klumme.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 25-08-08 18:38

Hvad endte hele sagen så med ??

Kommentar
Fra : vonmissy

Dato : 04-02-09 09:36

Lige en lille update... Sagen kører endnu, ja det danske retssystem er ikke de mest hurtige

Indtilvidere står jeg stærkt i dette..

har været til synogskøn hvor jeg fik hesten at se for første gang i et år. Som forventet opførte han sig som han plejer, artig og velopdraget. Men men men chok hvor var han blevet mager, det var næsten ikke til at bære.

Så køberen kan vælge nu at stoppe klagerne, og betale, eller vente på en retsafgørelse i august.