/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling med acryl maling glans
Fra : futze
Vist : 3867 gange
100 point
Dato : 04-06-08 18:14

Hej
Er der et godt råd når jeg skal male med vandbaseret acryl maling glans 90 på dør og vindueskarme indvendig.
Jeg vil undgå striber fra penslen.
Hilsen
Futze

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-06-08 18:32

Køb en meget glat lille rulle hos en farvehandler og mal med den. Det giver helt glatte døre.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 110 point
Dato : 04-06-08 18:40

Her er malermesterens gode råd taget herfra http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=13428

1. Undgå penselstriber
Køb maling af god kvalitet – det kan ses på resultatet! For at undgå striber, skal du smøre malingen tykt på – lige før det løber. Så kan malingen nå at flyde sammen, før den overfladetørrer. Det er nemmest at male ud til kanterne med en pensel. Vil du undgå striber, skal penselstrøg rulles over med rullen FØR malingen overfladetørrer. Du skal derfor arbejde med pensel og rulle samtidig og gøre et mindre stykke færdigt ad gangen.

2. Brug grundmaling

Skal du male træværk som paneler, gerigter, dørkarme osv., skal de grundmales. Det hæfter godt på underlaget – uanset om det er råt træ eller maling, og det giver en god, mat overflade, perfekt til at male over. Slutresultatet bliver desuden stærkere – malingen sidder så godt fast, at den ikke falder af i skaller eller får stødmærker, når lillebror kører ind i dørkarmen på sin legetraktor.

go´ arbejdslyst

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 04-06-08 18:47

Du kunne også købe malepuder.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-06-08 23:26

Hvorfor glans halvfems, det kan du jo spejle dig. Alt ses på det. Hvad med glans 40.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-06-08 00:25

Hvis malingen skal have en chance for at flade en smule ud efter penselstrøgene, så opsøg et sted, som dels er støvfrit (hæng våde lagner op!) dels er så koldt, som malingen tillader - og mal så der! Og så tag og invester i en malepude - en fin lille flad én. De seneste to gange har jeg været nødt til at købe en såkaldt beskærepude. Vand den godt igennem før brug og stryg overskudsvandet af på en klud, dyp den i malingen på en bakke og stryg af, så den ikke drypper, og mal så. Grundvandingen gør at den ikke blir ødelagt af to minutters pause i arbejdet. Holder du 20 minutters pause, så vask den ud, og der vil du velsigne grundvandingen. Den gør nemlig, at det er vand, der sidder oppe i hårrødderne og ikke maling.
God arbejdslyst
pbp

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 06-06-08 17:50

Tak for svaret HelleBirgitte.
Jeg forsøger med lidt vand i malingen og så lidt mere på penslen.
Hilsen
Futze

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 06-06-08 19:02

Tak skal du ha´ håber du bliver tilfreds med resultatet