/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ovn bliver max 125grader varm!
Fra : mellonboy
Vist : 3617 gange
20 point
Dato : 04-06-08 10:34

Min nyere Gorenje ovn bliver max 125 grader varm.
Kan det skyldes at den kun kører på 2 faser?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-06-08 10:40

Nej du har sikkert en defekt termostat, jeg gætter på at du mener 1 fase og 1 nul = 220 volt, og ikke 2 faser

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-06-08 10:45

Er der da sprunget en sikring?

Kommentar
Fra : mellonboy

Dato : 04-06-08 10:46

Ok hvem kan skifte sådan en termostat?
I den tekniske specifikation står der El-tilslutning: 400v...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-06-08 10:47

Har du selv installeret den?

Kommentar
Fra : mellonboy

Dato : 04-06-08 10:47

Sprunget en sikring? - i ovnen eller i hus-relæet?

Kommentar
Fra : mellonboy

Dato : 04-06-08 10:47

Nej jeg har ikke selv installeret den.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 04-06-08 10:52

Hvis det er en varmluftovn der kun bliver 125 grader er det fomodentlig en thermostat der er defekt

Hvis det er en traditionel ovn kan det være enten det nederste eller det øverste varmelegeme der er defekt.

De fleste ovne i dag er kombinerede ovne, dvs de indeholder både traditionel, varmluft og gril. Hvis det er sådan en du har er det en fælles thermostat for trad. og varmluft. Så hvis f.eks varmluftovnen godt kan komme op i temperatur, men ikke trad-ovnen er det et varmelegeme. hvis det er dem begge er det termostaten.

Kommentar
Fra : mellonboy

Dato : 04-06-08 10:56

Det er en nyere ovn. Jeg har prøvet på alle indstillinger: traditionel, varmluft, grill, den bliver bare ikke mere end ~120 grader...

Kan jeg selv skifte termostaten, hvor sidder den og hvor køber man en ny?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-06-08 10:57

Hvis ovnen skal tilsluttes 400 volt, så skal den have 3 faser, men den burde blive varm på 2 faser, det tager bare længere tid

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-06-08 11:03

Hvis der er en fase der er gået kan det godt være det der er fejlen Som feks. en stor slibemaskine kan ikke kører som den skal hvis en fase er gået og den kommer ikke op i fart" med tiden"

Kommentar
Fra : kj

Dato : 04-06-08 11:05

Vi fik et nyt komfur for et år siden, ham der kom med det var installatør og installerede der. Efter han var kørt konstaterede vi at ovnene(2 stk) ikke ville tænde uden at en kogeplade var tændt, der var andre ting der heller ikke virkede.
Komfuret var et elektrolux med 2 ovne og til 3 faser + nul og jord, men han havde koblet det helt forkert i den koblingsbox der sidder bag i komfuret. Leverandøren(netbutik) sendte en anden installatør ud og fik det ordnet. Da der på din ovn står 400V kunne jeg tænke mig at det var nogelunde samme problem.

Kommentar
Fra : mellonboy

Dato : 04-06-08 11:06

I går skruede jeg temperaturen op på max (275grader), men efter 1 time var ovnen stadig kun 125 grader.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 04-06-08 11:09

Melonboy??

Når den time er gået - konstaterer du så at den kun bliver 125 grader ved at du skruer ned for termostaten, eller er det med et ovntermometer.

Noget kunne tyde på at det er en sikkerhedstermostat der er defekt ??

(Nyere bageovne er altid 230 volts ovne - og tilslutning til 400 volt ville betyde afbrænding.)

Kommentar
Fra : mellonboy

Dato : 04-06-08 11:14

Ja jeg konstaterer temperaturen ved at skrue ned for temperaturen indtil lampen går ud. Jeg har ikke fysisk målt den, men kan blot konstatere at maden aldrig bliver færdig....

Det er en nyere Gorenje indbygningsovn.

Accepteret svar
Fra : Dansende_T

Modtaget 30 point
Dato : 04-06-08 11:20

(Hvis den er under 2 år gammel finder du din kvittering og ringer til gorenje)

Umiddelbart må det være overhedstermostaten. Jeg plejer at konstatere den slags ved at:

Finde termostaten (sidder somregel på bagsiden af ovnen)

varme ovnen op så meget den kan

Kortslutte termostaten for at konstatere om ovnen så bliver varmere

Godkendelse af svar
Fra : mellonboy

Dato : 04-06-08 11:27

Tak for svaret Dansende_T.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-06-08 11:35

Dansende_T
Lille hint til dig
Det er da lette at såtte en prøvelampe over overophedningstermostaten, så kan man jo se om kontakten er åben...
Så skal man jo ikek vente på at temperaturen sitiger..
vh Ben

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 04-06-08 11:50

Benjamin:

I realiteten bruger jeg både voltmeter til at måle spændingen over termostaten, og amperemeter til at måle strømforbruget - da det afslører varmelegmefejl og spændingsfejl med det samme.

Her taler vi jo om en der skal fejlsøge UDEN at have nogle måleinstrumenter.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-06-08 12:08

Midt i din irritation over ovnen, kan du du bruge den til langtidsstegning

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-06-08 12:10

Fint nok Dansene_T

Men du skreve selv

Citat
Jeg plejer at konstatere den slags ved at