/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Valg af vin
Fra : hjulmand81
Vist : 556 gange
100 point
Dato : 04-06-08 07:49

Vi står og skal holde fest og jeg har lovet at stå for vinen til maden... jeg havde tænkt mig at prøvesmage lidt inden jeg køber, men kunne være dejligt om nogen havde et tip til en lækker vin - da udbuddet jo er enormt...

Havde tænkt omkring 60-70 kr flasken - der plejer man at kunne få rimelig vin når man køber mange flasker.

Hvidvin skal passe til dampet fisk og/eller kylling
Rødvin til oksekød

Pga oksekødet ville min første indskydelse til rødvinen være sydamerika eller evt. rhone... men glæder mig til jeres erfaringer.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 04-06-08 08:35

Med rødvinen er en af mine favoritter enten Zinfandel fra Californien eller Primitivo fra Italien (Samme drue, forskellige navne). Den er stor og kraftig i smagen, uden ubehagelige overraskelser.
Den hvide kunne være en riesling, tør og med god frugt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-06-08 08:37

Det skulle være muligt at få meget god rhonevin til den pris, hvis man ikke lige vælger de berømte og urimeligt dyre.
Der findes også meget godt i de oversøiske vine, eksempelvis chile og sydafrika. Der er klassifikationen bare ikke så udviklet, og man må smage sig frem.

Hvis i er mange til festen, og du er usikker på rigtigt flaskeantal, kan man hos næsten alle handlende få en aftale om tilbagelevering af uåbnet vin.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-06-08 08:39

Fotowig nævner to udmærkede druesortnavne. Desværre garanterer druesorten bare ikke at en bestemt vin af den også er god. Den slags navne er ikke en kvalitetsbetegnelse.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-06-08 08:43

Mange store berømte vine er i øvrig tlavet ved blanding af flere sorter. Det er direkte et krav for AC betegnelser i Frankrig.
Prøv i øvrigt at se vinsiderne i de store københavnske morgenaviser op til weekenden. De skriver om gode aktuelle tilbud fra de store supermarkedskæder.

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 100 point
Dato : 04-06-08 10:02

Hej med dig.

Du skal købe en chardonnay hvidvin til forretten. Det er en god lidt kraftig hvidvin fra frankrig og den passer til både fisk og lyst kød. Den vi bruger hedder charette .
Primotivo er en god vin til oksekød.
God fest

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 04-06-08 10:05

Jeg ved udmærket godt at jeg taler om druetyper og at der kan være store smagsforskelle. Så må man smage sig frem. Det er jeg sikker på at hjulmand godt forstod.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 04-06-08 11:16

Jamen - jamen, det er yderst vanskeligt at råde andre med hensyn til smag og behag, der jo som bekendt er forskellig. Skrot alt det der med fine druer, navne og priser. Prøv dig frem ved at smage nogle forskellige og vælg så en eller to som du synes om. Med hensyn til vine skal man ikke lade sig ensrette efter andres meninger, men gå efter sin egen smag. Man må da stadig have lov til at have sin egen mening på det område. Det er f.eks. heller ikke alle som bryder sig om lammesteg!

Rigtig god fest og velbekomme
Kryds

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 04-06-08 11:18

Bravo kryds!
Men når der nu blev spurgt. Der kunne jo være billige points

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 04-06-08 13:12

Som jeg skriver havde jeg også tænkt mig at smage mig til nogle jeg kunne lide - og smag og behag er naturligvis ikke ens!
MEN kunne jo være sjovt om nogen havde et tip til en bestemt flaske på hylden så man ikke udelukkende køber alle smagsprøverne på en fornemmelse...
naturligvis kan man finde anmeldelser, men de dækker jo kun markedet marginalt.

Godkendelse af svar
Fra : hjulmand81

Dato : 04-06-08 13:13

Tak for svaret piaskov.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-06-08 13:22

Hej med dig.
Jammen det var så lidt . Held og lykke og rigtig god fest

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-06-08 13:56

Drukmås LOOOL