/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Procent- og rentesregning
Fra : 369874123
Vist : 2367 gange
100 point
Dato : 03-06-08 17:45

Procent- og rentesregning - Annuiteter
Hvad er forskellen på en absolut og en relativ ændring af en størrelse?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-06-08 23:37

Dette handler om forståelse af begreberne.

Annuiteter -
Knytter sit til en lånetype, hvor der afdrages et fast beløb med fast rente så man derved har faste afdrag til lånet er betalt tilbage.

absolut - handler om noger der helt fast eller helt sikkert. forksempel det absolutte nulpunkt...
Hvis du betaler 700,- af hver månede i 30 måneder og du dermed har betalt din gæld og renter er beløbet 700 et absolut tal.
Hvis du derimod afdragger 500 af gælden + påløbet renter, vil renten blive relativt mindre jo mere du har afdraget på gælden.

relativ - relativ handler om i forhold til noget andet
Hvis man afdrager på et sstort lån vil rente udgiften i starten være relativ stor (de fleste penge går til renter og få til at afdrage gælden) - og i slutningen vil det være omvendet her afdrager man relativt meget på gælden men tilgengælde betaler man kun lidt i rente. Hvis det er et fastforrentet lån er rentesatsen absolut

giver det mening?

vh Ben

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 04-06-08 08:52

Noget relativt er en størrelse i forhold til en anden.
eksempelvis:
Jorden er otte gange større end månen.
renten er 5% pr år af restgælden.

En absolut størrelse er angivet i rigtigt mål uafhængigt af andre størrelser.

Jordens omkreds er 40000 km
Renten er 200kr pr kvartal

Godkendelse af svar
Fra : 369874123

Dato : 04-06-08 14:39

Tak for svaret transor.
Det var lige det jeg skulle bruge.

Benjamin.Hansen,
Tak fordi du forsøgte at hjælpe mig, men du ramte lidt ved siden af spørgsmålet :(

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-06-08 14:54

Så vidt jeg kan se er det da det samme som trasor skriver...

Formulering og eksempel er bare anderledes.

Men sådan er der jo så meget.

Kommentar
Fra : 369874123

Dato : 04-06-08 17:04

Du må undskylde hvis jeg tager fejl.