/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
chok-kage
Fra : ebg_888
Vist : 1126 gange
100 point
Dato : 03-06-08 17:26

Er der mon nogen, der kan hjælpe med en opskrift på en chok-kage? Ikke chok som i chokolade, men som i at chokere. Min afdøde svigermor, som døde i 70'erne, lavede en lækker, porøs sandkagelignende kage. Dejen blev overhældt med kogende vand, deraf navnet. Efter den var færdigbagt blev den dækket med chokolade. Den var bagt i springform. Har prøvet at google den uden held.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-06-08 17:32

Din salig svigermor døde vel ikke af chock, for så ville jeg holde mig fra den kage

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-06-08 17:33

hmmm der var vist et c for meget i chok...det kan du få

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 03-06-08 17:38

P.S. Min svigermor fik opskriften fra HB's køkken ( Hovedstadens Brugsforening).

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-06-08 00:03

Jeg har en opskrift på en chokoladekage med kogende vand i og den kan også bruges som alm sandkage uden chokolade. Jeg bager den i en bradepande eller en springform.

Kan det være noget for dig?

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 100 point
Dato : 04-06-08 00:09

Her er opskriften

250 g margarine
500 g sukker
4 æg
400 g mel
4½ tsk bagepulver
3 tsk vanilliesukker
1½ de mælk
(6 spsk cacao hvis du ønsker en chokokage)

Alt dette piskes sammen som en alm kage og til sidst kommes 1½ dl spil kogende vandi. Vandes vendes forsigtigt i og dejen hældes i form.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-06-08 00:46

Godt gået Granner

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-06-08 16:34

Tak Klumme, du kan selv forsøge at bage kagen. Som chokoladekage er den rigtig god

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-06-08 16:52

Den lyder spændende... så det gør jeg. Foreløbig er opskriften puttet i beholdningen af uprøvede eksperimenter

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 04-06-08 18:07

Tak for opskriften, granner, den vil blive prøvet straks. Vil du lige være sød at fortælle mig, hvorlang tid ca. den skal have i ovnen og ved hvormange grader? Og kan det passe med 1/2 kg sukker?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-06-08 18:08

Kagen stilles i varm ovn og bager ca. 1 time ved 170° (bages i bradepande)

Man kan lave 2 forskellige cremer til den, en gul creme og en med mørk chokolade.

Gul creme: 125 g flormelis røres til tyk glasur med varmt vand. Når glasuren er færdig røres der 250 g plantemargarine i.

Chokocreme: til ½ kage: 4 past. æggeblommer røres hvidt med 60 g flormelis heri kommes 100 g blødt smør el. plantemargarine. 100 g mørkt chokolade (jeg bruger marabu mørk) smeltes i vandbad og røres i cremen.

Chokocremen kan du godt lave dobbelt af, den er hamrende god og ikke kvalm.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-06-08 18:23

Ja 500 g sukker

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 04-06-08 20:28

Det blev en dejlig kage, granner, og "lige som mor lavede den", siger min mand. Vi bagte den uden chokolade i, men lagde pålægschokolade på den varme kage. Du fortjener pointene.

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 04-06-08 20:30

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 04-06-08 20:50

Jeg kan se, du kun har fået 3 stjerner for det accepterede svar, granner. Det ærgrer mig, for du skulle da have haft 5 for en opskrift, jeg ikke kunne finde andetsteds. Jeg har kun prøvet at acceptere et svar en gang før, og jeg synes ikke, at man får mulighed for at bedømme svaret, men der må være noget, som jeg overser eller gør forkert!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-06-08 21:12

Du har lavet et spørgsmål og givet de point som var i spørgsmålet, og tak for dem.

Hvis du laver et tip, så kan der uddeles stjerner. Det uddeles ikke ved spørgsmål.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-06-08 21:33

Når man accepterer et svar - er der også mulighed for at vælge antallet af stjerner - lige ovenover skrivefeltet. Antallet af stjerner viser hvor tilfreds man er med svaret

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 04-06-08 23:54

Tak, HelleBirgitte, det vil jeg prøve at huske næste gang, jeg accepterer et svar!