/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Pudsning af sølv
Fra : Tacco
Vist : 1031 gange
50 point
Dato : 03-06-08 16:52

Jeg har noget sølv jeg er ved at pudse med Silvo. Som bekendt bliver det sort når det har lagt et stykke tid ...
Problemet er, at der er en masse revner og sprækker og kanter som jeg ikke kan komme ordentligt til med en klud. Spørgsmålet lyder derfor: Er der andre måder at gøre det på, hvor man er sikker på at få alt det sorte med?

Jeg kan se en normalt spørgsmål herinde er takseret til 100 point. Det har jeg valg at se bort fra, da jeg så snart ingen vil have. For så er det jo kun til to spørgsmål ... Håber alligevel nogen vil hjælpe.

Kommentar
Fra : Tacco

Dato : 03-06-08 16:55

He ..., glemte alt om Google. Kan på min søgning se, at der er nok af gode råd. Der var jeg lidt for hurtig.
Nå, nu har jeg oprettet spørgsmålet, som må jeg jo nok løbe linen ud.

Kommentar
Fra : Tacco

Dato : 03-06-08 16:57

Ser lige at man kan annulere et spørgsmål. Det vælger jeg så at gøre.

Sorry!!!

Kommentar
Fra : Tacco

Dato : 03-06-08 16:58

Skal lige høre. Hvis jeg annulere spørgsmålet, får jeg så mine point igen?

Accepteret svar
Fra : berno82

Modtaget 60 point
Dato : 03-06-08 16:58

tag et vand fad, læg sølvpapir i bundet med den blanke side op (mener jeg) hæld varmt vand i og lidt salt og så smid det der ned, det holder ikke så længe som silvo men det kommer ind hvor du ikke kan

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-06-08 17:08

Jeg har brugt bernos metode i 20 år og ejer ikke silvo eller andet mere.
det vigtigste at vide er at alt der kommer under vand bliver blankt, men det opdager man med det samme. Pas lidt på lysestager med stearin i, det bliver en fedtet hinde i det kogende vand, ellers kunne intet være nemmere end metoden med sølvpapir og salt. Lad det kun lige blive dyppet et minut og tør lidt grundigt med et viskestykke for at få det mere blankt.

Log ind et par dage så har du dine point retur, du får så vidt jeg husker halvdelen hvis du anullerer, men er det vigtigt?
Pointene har jo ingen værdi.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-06-08 17:11

Citat
Hvis jeg annulere spørgsmålet, får jeg så mine point igen?

Nej det gør du ikke så del du dem bare ud.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-06-08 17:14

Citat
læg sølvpapir i bundet med den blanke side op (mener jeg)

Nej, det skal være rigtigt sølvpapir - altså alufolie, ikke metalpapiret med kun en blank side.

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 03-06-08 17:42

ja self rigtig sølvpapir, men der er også en blank og en mat side
jeg troede kun der var en slags

Kommentar
Fra : dansk.no

Dato : 03-06-08 17:50

Du kan bruge en ultralyds-vaskemaskine.våbennørder som lader ammunition selv bruger den til at rense de tomme hylstre.Det er klart nr 1 til smykkerens.Den koster ca 1000 kr.selv små revner eller ligende spiller ingen rolle.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 03-06-08 17:59

Ja der er mange måder at pudse sølv på

En god hjælp til at komme godt ind i sprækker/revner er en gammel tandbørste!

Når dit sølv så stråler flot, så put det i plastposer, som du lukker godt - så holder det pænt meget længere et gammelt råd er også, at lægge en sukkerknald i skuffen med sølvtøj, det forhinder også at det anløber hurtigt

P.S. når du har sendt et spørgsmål afsted, bliver du trukket for point - så du kan ligeså godt give point til det svar, du syntes bedst om

Kommentar
Fra : Tacco

Dato : 03-06-08 19:02

Nej jeg er ligeglad med pointene. Jeg skal ikke skal samle på dem.
Tænkte bare på at det måske er sværre at få svar på spørgsmål hvis man hurtigt ingen point har at dele ud af. Jeg har nemlig ikke tid til at besvare spørgsmål for at tjene nye ind.

Ellers var det som antydet blot fordi jeg opdagede at jeg let kunne have fundet svare med Google.
Men ok, hvis jeg ikke får noget ud af at annulere, kan jeg rigtig nok lige så godt dele dem ud.

Godkendelse af svar
Fra : Tacco

Dato : 03-06-08 19:34

Tak for svaret.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-06-08 20:31

Citat
tag et vand fad, læg sølvpapir i bundet med den blanke side op (mener jeg) hæld varmt vand i og lidt salt og så smid det der ned, det holder ikke så længe som silvo men det kommer ind hvor du ikke kan

Ja og på sigt ødelægges sølvet, da der dannes ætsende forbindelser

Næ, pudseniddel og en gammel blød tandbørste til at komme ind i hjørner og kroge, ganske som Helle Birgitte skriver

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-06-08 22:48

Citat
Ja og på sigt ødelægges sølvet, da der dannes ætsende forbindelser

Næ, pudseniddel og en gammel blød tandbørste til at komme ind i hjørner og kroge, ganske som Helle Birgitte skriver

Hvor mange år taler vi mon om... jeg har intet ætset i 20 år. Så hellere indånde giftige dampe altså