/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
visum til USA?
Fra : creamcheese
Vist : 655 gange
100 point
Dato : 03-06-08 08:46

Skal man som dansker hav visum til USA til en rejse på 3 uger? Jeg har læste USA embassadens hjemmeside, men sproget er ikke 100% til at forstå, synes jeg. Det ser ud som om man ikke skal, men jeg ville bare være helt sikkert.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-06-08 08:49

http://www.apollorejser.dk/FAQ+NY/Pas+og+Visum/USA.htm

uvilkårligt er svaret nej - men kontakt den amerikanske ambassade telefonisk

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-06-08 08:58

glemte selvfølgelig tlf nr - kommer her tlf. 33 41 71 00

og lidt mere info

http://www.eksporttilusa.um.dk/da/menu/Markedsoversigt/Landeinformation/Visumregler/

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 03-06-08 09:11

Jeg har været inde på USA Ambassadens side.

Du kan opholde dig som turist 90 dage i USA uden visum, fordi Danmark har en speciel aftale.

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 110 point
Dato : 03-06-08 09:18

Næh, du skal ikke have visum til en turistrejse til USA på max 89 dage.

MEN de kan være tunge at danse med over there, så check for en sikkerheds skyld med transportøren/fly-/rejseselskab. Det ville være smadderærgerligt at blive sendt tilbage fra JFK.

Vær også opmærksom på, at et dansk pas af ældre dato KAN afvises af den amerikanske immigration.

PS. Og så gælder de danske regler med børn indskrevet i dit pas ikke i USA. Småbørn skal også have selvstændigt gyldigt pas.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-06-08 09:35

Citat
USA - VISUMREGLER
Visumfri i op til 90 dage.
Visumfriheden forudsætter at;

Visumfriheden omfatter kun turistrejser, forretningsrejser og transit.
den rejsende er i besiddelse af et maskinlæsbart pas
man indrejser med et godkendt luftfartsselskab (herunder SAS), og at man har en gyldig returbillet eller en billet videre til et land uden for Nordamerika og Karibien.
den rejsende ønsker ophold i USA 90 dage eller mindre
rejsende, som tidligere er straffet skal søge visum
Ved rejser på det offentliges vegne er der visumpligt.
Passet skal være gyldigt under opholdet
Børn kan ikke indrejse i deres forældres pas, børn skal være i besiddelse af eget pas
NB: Danskere skal være i besiddelse af et maskinlæsbart pas for visumfri indrejse i USA fra den 26. oktober 2004.

http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/VisumOgOpholdstilladelse/UdenlandskeVisumregler/Usa

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 03-06-08 18:53

Og hvis du skal arbejde for dit firma, skal du have arbejdstilladelse. Det skal dit firma sørge for.

Godkendelse af svar
Fra : creamcheese

Dato : 03-06-08 19:11

Tak for svaret brokke44. Der var mange som svarede, men jeg kunne godt lide at du brugte dine egne ord og ikke et citat i formelt sprog. Jeg TÆNKTE det nok, har også været på ambassadens side og fornemmede at et visum var ikke nødvendigt, og dvs at det er ikke nødvendigt med noget kontakt overhoved med ambassaden, men det er godt at være helt sikkert...og det er MEGET svært at kontakte ambassade per telefon (som en person forslåede) fordi der er meget lidt åben telefontid hos dem.
hilsen,
creamcheese

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 04-06-08 06:00

Selv tak - og god rejse, hvis du kommer afsted - USA er en fantastisk oplevelse - for better or worse