/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kommentar God saftig hakkebøf
Fra : Klumme
Vist : 1391 gange
50 point
Dato : 03-06-08 02:13

Beklager JEb.

Din opskrift har IKKE en skid med hakkebøf at gøre. Det er en frikadelle lavet på oksekød. Lad være at forplumre retternes navne. En hakkebøf laves af skært hakket oksekød i en given fedtprocent efter smag. Basta.....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-06-08 02:16

PS.

Det var dit tip http://www.kandu.dk/tip18098.aspx

Det kan godt være det smager godt, det kan osse godt være at det er økonomisk, men det er ikke hakkebøf.

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 50 point
Dato : 03-06-08 06:52

ENIG.

Der skal heller ikke blandes diverse krydderurter etc. i frikadeller!

Gør det gerne, men kald det noget andet.

Frieda
der kunne have lyst til at starte en forening til beskyttelse af "egnsretter"

EU har faktisk én forordning, der beskytter egns/regions-produkter.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-06-08 08:02

Ja for pokker... lad os pudse EU på sagen.

Og foreningen til beskyttelse af "egnsretter og deres navne" burde forlængst være oprettet.
Godt initiativ Frieda...... Var det noget med en formandspost, så er jeg klar

Skal måske lige nævne at der i mit første indlæg slet ikke skulle ha stået at det var en frikadelle lavet på oksekød, da det er en forbrydelse mod den danske frikadelle. Så det rettes til noget "Frikadelleagtigt".

Desuden hedder det ikke fars før kødet er rørt

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 03-06-08 09:13

Jamen lad os da pudse EU på sagen om retten til kreativitet i sit eget køkken.

Tror sgu ikke frikadeller og bøf er særlige egnsretter, har vist mere med hvordan mor lavede dem og så dem ovennævnte ret til kreativitet.

Hov,,, hvad så når jeg syr en bluse om??? Så må EU da vist også på banen.

Synes godt npk, der er nogen der har sko på, der klemmer.... pas nu på, for gør de det, får de en anden form, og så må EU også på banen.

Jeg har den holdning, at hvis du vil lære børn at spise varieret, så må du variere maden.

Jeg har skam fundet på mange frikadelleopskrifter. Så kalder vi dem krydderdelle, mors deller, Simons deller osv.

Synd der er nogen, der lever så uvarieret.

Og godt jeg aldrig har stemt positivt til noget, der har med EU at gøre.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-06-08 09:26

Ahhhh Jeb du har vist ikke rigtig forstået budskabet.

I dit køkken kan du da gøre fuldkommen som du lyster, og det er dad fint at du varierer dine børns kost. Det jeg anfægter er, at du "devaluerer" navne på bestemte retter, så man bare som eksempel, ikke ved hvad man får.

Forestil dig, at du går på kro og ser på kortet at de har en Wienerschnitzel. Whauu tænker du... lige hvad du har lyst til. Et dejligt stykke kalvefilet eller mørt inderlår banket milimeter tyndt ud og let paneret - serveret med citron, capers, benfri sild, brasekartofler, fine ærter og lidt lækker skysauce.

Hvad får du...En grisemørbrad banket flad og paneret i cornflakes pyntet med reven gulerod, bagte kartofler og persillesauce, fordi sån synes kromutter jeb at en wienerschnitzell skal laves.

Det er da begrebsforvirring der vil noget

Hvis det var mig fik de den lige i hovedet igen og ikke en krone.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-06-08 09:29

PS
Du kan kalde misfosteret: "Kromutter jebs schnitzel special" og lige notere i kortet hvordan du agter at servere den. Men IKKE wienerschnitzel, for det er det IKKE

Er du med nu???

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 03-06-08 09:31

FØRST:
Jeg er bestemt også fortaler for varieret kost (er hjemkundskabslærer), mener blot, at det også er vigtigt at hæge om de traditionelle retter. Du kan da kalde dine retter, hvad du vil. Vi laver lidt sjov her i dette spørgsmål med vores kærlige konservative holdning til disse retter.

DERNÆST:
"Jamen lad os da pudse EU på sagen om retten til kreativitet i sit eget køkken. "
Det var da et surt opstød over min bemærkning om EU.
Jeg er bestemt heller ikke en stor fan, men i dette tilfælde synes jeg, der er noget positivt.

Jeg skrev IKKE, at EU blander sig/skal blande sig i din køkkenkreativitet.
Jeg nævnte produkter.
EU's forordning beskytter visse navne. Ex. du kan ikke producere en ost et eller andet sted i Tyskland og sælge den under navnet "Danablue".
Se her:
http://ec.europa.eu/agriculture/qual/da/1bbaa_da.htm

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-06-08 11:55

Citat
Synd der er nogen, der lever så uvarieret
det har ikke noget med sagen at gøre, vi kan sagtens leve varieret og alligevel kalde tingene ved deres rette navn, jeg bliver skuffet hvis jeg bliver lovet hakkebøf og får serveret andet end en bøf af skært oksekød, måske smager din bøf udmærket eller er end da særdeles lækker, men kald retten noget andet, i min verden er en karbonade af KØD ellers er det en slags frikadelle, jeg lever varieret men vil gerne vide hvad jeg kan forvente at putte i munden, om det er bøf eller "vegetar bøf"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-06-08 11:58

Citat
Det var dit tip http://www.kandu.dk/tip18098.aspx

Det kan godt være det smager godt, det kan osse godt være at det er økonomisk, men det er ikke hakkebøf.

Helt enig........

Hakkebøffer ér det ikke, men det er sikkert ok at kalde dem for oksefrikadeller

http://da.wikipedia.org/wiki/Frikadelle

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-06-08 11:59

Lad USA være med også - klem den flad og det er en Burger

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-06-08 12:01
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-06-08 12:07

Se her, nu da Dova kom forbi Wikipedia: http://da.wikibooks.org/wiki/WikiKogebogen/Hakkeb%C3%B8f

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-06-08 12:08
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-06-08 12:13

Ny variant fra Wikipedia (o.v.n's link) og bæfferne steger færdige
Sikken en masse energi på "nothing"... nå det var solen
Hygge... og rigtig god dag til alle herfra

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 03-06-08 15:53

Fars´er bedst når Mor har rørt den .

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-06-08 16:06

Ja og den skal røres godt med hånden og hvile en ½ time...har jeg set i en kogebog

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-06-08 17:25

Citat
Ja og den skal røres godt med hånden og hvile en ½ time

Lige der kunne jeg godt finde en ting at tilføje meeeen.Det lader jeg lige være med

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-06-08 17:30

Så er det godt Pia.... pas dine kødgryder

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 03-06-08 18:57

Man kommer sgu da ikke mel i en hakkebøf (det gør man heller ikke i en frækkedelle medmindre man mangler penge) HAKKEBØF REN KØD og blødeløg

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 03-06-08 19:10

+ hjemmelavet agurkesalat og nye kartofler

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-06-08 19:22

Yes Dr. og Yes Frieda... Jeg husker i svunden tid, at disse hattedamer stod i viktualieforretningen og købte ind. De bad om en kødfrikadelle LOOL

Vores lokale slagter var skide fræk... når Fru Hattesen bad om for 1,50 kr leverpostej.... svarede vel til 200 gr. så svarede slagterbøllen s'gerne, skal det være den franske eller den hjemmelavede lille frue.... øhhh hvad er forskellen slagter... spurgte hun, og han svarede... den franske er hjemmelavet.

Så var konen sgu da helt rundt på gulvet LOOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-06-08 19:23

Sorry... jeg mente Nej Dr. hehe

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-06-08 19:26

Jeg er btw ved lidt sent at stege ....hmmm egentlig skulle det være Benløse fugle, men jvnf. min egen agenda, har de skiftet navn til Fjerløse søpapegøjer, da jeg ikke kunne drive røget spæk op og måtte bruge bacon..... og så skal retten omdøbes... sådan. Men duften er der og det skal nok ende godt.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 03-06-08 19:26

den franske er hjemmelavet.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 03-06-08 19:31

Benløs kød med ubestent svøb

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 03-06-08 19:32

ubestemt

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-06-08 20:34

Citat
pas dine kødgryder

Det kan jeg ikke Har ikke noget køkken pt.
Det er splittet i atomer og der er ringet efter takstsator . Øv Øv
Alt foregår i haven , jaja ( madlavning ) og kommer nok til det sommeren over.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 03-06-08 20:37

Jamen Pia en grill bøf smager sgu godt også med bacon

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-06-08 20:45

Hej dr_dem.
Ja helt sikkert men det er sq surt at det hele er ødelagt.
Nå men vejret er godt og i morgen får jeg tag over mit udekøkken

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 03-06-08 20:47

ps. har du set mit billed

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-06-08 20:48

Citat
ps. har du set mit billed
??????????????????

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-06-08 21:28

Hwa har I to gang i?? Det er altså en seriøs tråd den her......så jeres udvekslen nøgenbilleder bedes i føre i en smudstråd

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-06-08 21:30

Citat
nøgenbilleder bedes i føre i en smudstråd

Neeeej det er ikke noget klumme. Vær ikke
Det er så besværligt at blive god igen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-06-08 21:58

Jeg er fanden brodere mig ikke sur Bare skide irriteret over at min nye Samsung ikke virker på samme måde som den gl. Nokia... jeg kan jo ikke finde ud af det

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-06-08 22:05

Citat
Bare skide irriteret over at min nye Samsung ikke virker på samme måde som den gl. Nokia... jeg kan jo ikke finde ud af det

Hold dig til Nokia . Det ved man hvad er

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-06-08 22:07

Jaaa men det er forsent nu. Jeg gav en kr. (hehe idiotisk og så på et Dankort) for den så jeg må vente et ½ år

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-06-08 22:10

Ja det er sq da idiotisk men du lærer det nok gamle mand

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-06-08 22:12

Ellers må jeg jo ansøge kommunen om en hjemmehjælper der kan hehehe Måske kan hun osse det med Fars hi hi

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-06-08 22:20

Citat
Måske kan hun osse det med Fars hi hi

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-06-08 14:36

Hvis mor rører fars...hedder det så morfars??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-06-08 20:31

Citat
hedder det så morfars??

Hvem er det nu der er fræk ?????????????

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 04-06-08 21:52

hihi For den rene er alting rent

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-06-08 10:26

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 06-06-08 17:02

Tak frieda. Det er netop denne formulering, som ligger lige til hø. benet:
Citat
Gør det gerne, men kald det noget andet

Ogggggg denne:

Citat
Frieda der kunne have lyst til at starte en forening til beskyttelse af "egnsretter"

Hvad forhindrer/stopper dig?? Jeg er frisk på et eller andet............

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 06-06-08 17:15

Skal tænke over det

Tak for hyggelig "snak".

Tror vi skal ha hakkebøf i weekenden

Frieda

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-06-08 18:01

Ja gud være med jer alle