/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Havevander til lavtryk
Fra : kaj-e-s
Vist : 4117 gange
100 point
Dato : 02-06-08 23:33

Jeg har nogle store beholdere til regnvand. De skal bruges til havevanding.
Dertil har jeg købt en lille dykpumpe. Det ser ud til at virke, men der er meget lidt tryk på vander.
Derfor er der ikke nogle af mine tre havevandere der kan sprede det godt nok.
Findes der en havevander, der ved lavt vandtryk kan srede vandet jævnt fordelt?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-06-08 23:47

Du kan købe siveslanger specielt til at koble til regnvandstønder, så kan vandet fra tønden ligge og sive ud i jorden.

Accepteret svar
Fra : lham

Modtaget 100 point
Dato : 03-06-08 07:51

fandt dette indlæg
Skrevet af: Peter Sjøgren – 9. juli 2007 kl. 23:06

Hej Claus

Du kan også investere i et vandværk. Harald Nyborg har et til 500.-. Du stikker bare snablen ned i 1000 l tanken, så laver den 4 atmosfære vandtryk, og kører kun når der skal bruges vand

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-06-08 08:18

har set husvandværker ned til 399. Prøv at google husvandværk, så kommer der bid

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-06-08 12:32

Ja, du bliver nok nød til at investere i et vandværk. En siveslange vi kun give vand fra de nærmeste huller.
Jeg forstår ikke hvor du får alt det vand fra. Der skal en stor tagflade til for at samle vand til en vanding der betyder noget.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-06-08 14:23

men bare stikke snablen ned, klarer det ikke. Skal spædes for at suge, medmindre man har et tappested fra bunden

Kommentar
Fra : lham

Dato : 03-06-08 17:32

hvad med at lade dykpumpe og "vandværk" starte samtidig så bøver du vel ikke bundaftapning ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-06-08 22:05

Det blir noget besværligt at holde styr på to pumper samtidig! Især når vandværket klarer det selv, sålænge der er vand i pumpehuset

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-06-08 22:23

Ja en lille vandværkspumpe kan sætte tryk på din vandslange: En lille vandvætkspumpe af dem til 400 - 500 kr. En dykpumpe kan kun hæve vandet nogle få meter, der bliver ikke mere tryk, uanset hvilken havevander du bruger.

Kommentar
Fra : kaj-e-s

Dato : 06-06-08 00:25

Mange tak for svarerne. Jeg syntes det var lutter gode svar. Jeg ender nok med et husvandværk.
Men jeg var glad for svarene, de var jo seriøse allesammen. Tak - og god sommer til alle
kaj-e-s

Godkendelse af svar
Fra : kaj-e-s

Dato : 06-06-08 00:28

Tak for svaret lham. Det var et godt råd.
kaj-e-s