/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
registreringsattesten
Fra : scrubber
Vist : 11162 gange
100 point
Dato : 02-06-08 23:12

Har et spørgsmål vedr. registreringsattesten !

Er det rigtigt at registreringsattesten altid skal ligge i bilen og er det iorden hvis den ligger som kopi, eller skal det være originalen ?

Jeg ville meget gerne evt have lovteksten, så jeg kan bevise det sort på hvidt. !

mvh scrubber

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-06-08 23:20

http://fleggaard-leasing.dk/Default.aspx?ID=3508

Citat
I Danmark er det ikke nødvendigt at have registreringsattesten i bilen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-06-08 23:57

Nej, den bør netop ikke ligge i bilen, men hvis, så kun en kopi......

Men ved kørsel i udlandet skal mindst en kopi medbringes, sammen med "det grønne bevis" for at der er lovpligtig ansvarsforsikring på bilen

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-06-08 00:03

Hvis du har den liggende i bilen og den så bliver stjålet har du forsynet tygen med de nødvendige papirer for at omregistrere bilen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-06-08 00:50

Tilgengæld er den god at medbringe når du køre med trailer....
Da den oplyser om lovlig trailervægt...

vh Ben

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-06-08 01:31

Hvis man kører i Frankrig , kan det varmt anbefales at man altid medbringer den originale registreringsattest. Kopi duer ikke, ligesom du heller ikke kan rejse med en kopi af dit pas.
Er flere gange blevet stoppet der af politiet, som ville se attesten. Ikke kørekortet.

Havde engang også en længere debat med en fransk betjent om forsikringspapirer. Siden den gang har jeg altid et grønt kort med også.

Nok er der måske internationale konventioner om bilers udstyr og dokumenter. Men lokalt politi, kan ikke greje at udenlandske køretøjer ikke skal have papirer, som deres lokale.

Det er naturligvis nok at man har attesten med. Den skal ikke ligge i bilen. Vi plejer at fordele lidt så den normalt ligger i min kones håndtaske.

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 100 point
Dato : 03-06-08 05:25

Svaret er NEJ sålænge du kun kører her i Danmark.
Kører du på ferie så medbring den originale. Der er lande som ikke godkender en kopi. Du kan få nærmere oplysninger hos FDM.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 03-06-08 06:10

Aldrig i bil..... Foto kopi er ok men ikke nødvenlig i kørsel i Danmark

Kommentar
Fra : alka

Dato : 03-06-08 06:40

Ammestuehistorier om, at man ikke kan have en reg-attest liggende i bilen. Den med, at tyven har bil og reg-attest og så kan sælge/omreg. bilen. Bliver bilen stjåldet med reg-attesten i, anmeldes bilen til politiet som stjåldet. Hvis nohen prøver at omreg. bilen finder politiet nok bilen og tyven, som så skal dokumentere/sansynligøre at være kommet lovligt til bilen.

Med påhæng tilkoblet, accepterer politiet i DK en kopi, i udlandet altid den originale.

Iøvrigt har jeg kørt med originale reg-attester på såvel trailer, bådtrailer som campingvogn samt bilens i mere end 40 år, i såvel ind- som udland!

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 03-06-08 06:47

Her er lidt fra FDM, men der er mange regler.

Vigtige papirer
Papirer du skal have med
Pas
Kørekort
Gult sygesikringsbevis
Original registreringsattest
Grønt forsikringskort

Passet skal være gyldigt i min. 6 mdr. Børn kan stadig rejse indskrevet i forældrenes pas.

Foruden den originale registreringsattest skal man medbringe en fuldmagt, hvis køretøjet ikke ejes af føreren. Du kan bestille en fuldmagt hos FDM Medlemsservice

Det er muligt at købe en kopi af den originale registreringsattest på det nærmeste skattecenter. Attesten koster 50 kr.

Papirer du anbefales at have med
Internationalt kørekort ved billeje
Rødt SOS-kort
Inventarliste for evt. campingvogn

Papirer du måske har brug for
Dyrepas
Pillepas
FDM Mastercard
FDMs Udlandshjælp

Ved indrejsen til Tyrkiet får føreren af køretøjet et stempel i passet med teksten "Tasiti Vardir" (ejer af køretøj). Køretøjet skal være ude af landet igen inden 6 måneder.

Skal registreringsattesten medbringes under kørsel?

Ja, ifølge bekendtgørelse om synsfri sammenkobling skal begge køretøjers registreringsattester medbringes under kørsel. Ved kørsel her i landet er det tilstrækkeligt med en kopi. Ved kørsel i udlandet skal begge køretøjernes originale registreringsattester dog medbringes. Hvis du af den ene eller anden årsag ikke er meget for at medbringe de originale attester, kan du i stedet få udfærdiget et internationalt kørecertifikat på motorkontoret, som kan træde i stedet for de originale registreringsattester. Dette koster 100 kroner.

Hilsen
hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : scrubber

Dato : 27-06-08 13:45

Tak for svaret hawaii7.