/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
laver en vandboring
Fra : bennypop
Vist : 1073 gange
75 point
Dato : 02-06-08 19:52

Hej.

Jeg ville gerne lave en vandboring til vandning af min have, men jeg ved ikke helt lige hvordan man skal lave det.... Håber der er en der kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-06-08 20:06

Kræver tilladelse fra din lommune.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-06-08 20:36

Og det er en vandindvindingstilladelse du har brug for.................. men det får du nok ikke lov til.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-06-08 20:40

Nu var spørgsmålet ikke om tilladelse, den har bBenny naturligvis, eller også sk....han på det.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-06-08 20:45

Så ringer han til et firma der borer for ham.
De gule sider

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-06-08 20:45

uden tilladelse borer de ikke

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-06-08 20:46

Da du nok ikke selv kan styre en pilekvist til at søge en vandåre - kan du måske få en brøndborer til at hjælpe dig..........

Hvis ellers transor syntes at denne kommentar passer godt nok til spørgsmålet.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-06-08 22:11

Først tilladelsen. Så afhænger fremgangsmåden af hvoor langt der er til grundvandet.
Her hos mig er der 2,25 m. er der ikke ret meget mere, så kan du bruge alm brøndrør. Du står inden i røret og graver et hul der netop passer til røret. Pas på at rørene hele tiden følger med ned!
En almindelig dødsmåde for en brøndgraver er netop at et rør vender sig, så han bliver der nede.

Skal man meget dybere er der andre metoder. Så kan det næppe betale sig.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 02-06-08 22:30

Hvis du vælger at søge tilladelse skal du også regne med at der bliver sat en forbrugsmåler op, det er dog ike samm pris som husholdningsvand og du skal ikke betale bortledningsafgift.
Få en sagkyndig til at lave det sort ellers kan det ikke betale sig at vande.
Vil de ikke selv kender de som regel nogen der vil evt. en af svendene, snus lidt rundt, men sig det ikke til Teil

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-08 07:35

Og naboer skal "betales" for ikke at sladre til kommunen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-06-08 08:17

Dårlige naboer hvis de sladrer, alle har noget på alle.
Naboerne bliver sikkert glade for at få en gratis havevanding i ny og næ.hehe

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-06-08 08:36

Kan kommer sikkert til at vande deres haver mod tavshed.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-06-08 10:45

Her hos os henter vi vandet 75 meter nede. (Lovligt med vandindvindingstilladelse)
Så hvis du ikke er heldig som Valde. (at bo i en sump ) så kan vandet ligge temmelig langt nede.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-06-08 12:59

Hov - hov jeg bor da ikke i en sump En stor del af byen har det sådan. der er noget der hedder dræn. 75 m så må det være ørkenagtigt.
Hvis man kan nå ned til vandet, så kan man slå sig sammen f. eks. tre naboer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-06-08 15:25

Nå ok - men vi er altså 7 husstande som fælles henter vandet op og vi bor på en bakke.