/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Lejlighed - bytte
Fra : Satellit
Vist : 725 gange
200 point
Dato : 02-06-08 18:53

Jeg har en kollega, der lige har byttet sin leje-lejlighed til en mindre.
Hun er alene med 2 børn og økonomien er kneben, så hun var nødt til at bytte sin dejlige store lejlighed væk mod en mindre og billigere.
Hun flyttede i weekenden og byttede med det par, der nu flytter ind i hendes lejlighed.
I den forbindelse blev hun informeret om, at der er byfornyelsesplaner på den lejlighed, hun netop har byttet sig til. Det betyder - udover at hun og hendes 2 børn skal genhuses - at huslejen kommer til at stige 1700 kr, og så sidder hun endnu en gang i en alt for dyr lejlighed, som hun ikke har råd til.
Det viser sig også, at det er derfor parret ville bytte deres lejlighed væk; - de syntes nemlig også at den blev for dyr.
Men de har undladt at fortælle min kollega det.
Den kvindelige del af parret sidder oveni købet i ejendommens bestyrelse, så hun har kendt alt til disse byfornyelsesplaner.

Udover at jeg synes, at det er stærkt forkasteligt og umoralsk at folk kan være så uhæderlige, så tænker jeg, at der da må være noget, man kan gøre?
Kan byttehandelen ikke rent juridisk ophæves, når bytningen er foregået på uhæderlige præmisser?
Har min kollega nogen mulighed for at stille noget op?
Jeg er i forvejen bekymret for hende, - hun er nedslidt og har været hårdt trængt økonomisk i længere tid. Jeg er bange for, at detteher er det sidste strå på kamelens ryg....

Accepteret svar
Fra : 1434

Modtaget 210 point
Dato : 02-06-08 19:22

Hey, Mit bedste råd er at kontakte en advokat hurtig, advokaten vil kunne forklare om der er noget man kan gøre, ofte gør de det telefonisk og det er ofte gratis. Derefter kan man få oplyst evt pris eller kontakte gratis retsbistand.

Prøv det med at kontakte en advokat først, for det kan ske man slev kan skrive til dem man har byttet med først og så siden få retshjælp.

Håber det bedste.

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 02-06-08 20:49

eller prøv llo,,du skal blot melde dig ind så hjælper de gerne.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-06-08 22:12

Din kollega kan da få boligsikring især når hun bor til leje i en mindre lejlighed. og boligsikringen vil også dække den forhøjede leje ved en husfornyelse.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 02-06-08 22:50

Jeg er ganske enig med 1434. Og det er da en sjælden set sjofel adfærd fra bytterne!

Det koster ikke noget at spørge en advokat - og hvis forholdene er som beskrevet, så burde hun snildt kunne få fri proces.

Hvad sjov er der ved en lille og dyr lejlighed - boligsikring eller ej...?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-06-08 07:07

Det er da en rigtig ubehagelig situation, men så vidt jeg ved er der både oplysnings- og undersøgelsespligt.
det er noget nær umuligt at bevise at forrige beboer ved den er gal og det vil i hvert tilfælde være en advokat der kan.

Din veninde har opført sig uansvarligt, jeg er ked af at sige det, men hun har ikke undersøgt tingene før hun er flyttet. Konsekvensen kan blive at hun må flytte igen, men tag nu og få fat i en advokat. uanset at hun kommer til at betale lidt for det, så lyder hun som en der bare behøver den hjælp. Og det skal gå stærkt ja, for måske er der en fortrydelsesret eller lignende som vi intet kan vide om.
Få din veninde ned i banken og få en ordentlig gennemgang af økonomien - måske kan hendes bankrådgiver hjælpe med et budget der tydeligt viser hvad hun kan tillade sig og hvad hun kan stille op.

Nogen gange bliver sådanne historier bare for dramatiske og så bliver jeg altså lidt mistroisk. Måske gør du hende en bjørnetjeneste ved at blive så harm, hun lyder som en der skal tage mere ansvar selv.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 03-06-08 10:40

Hun FÅR i forvejen boligsikring, men den nye lejlighed bliver nu ligeså dyr som den lejlighed, hun måtte bytte væk.
Desuden vil ét af værelserne i den nye lejlighed blive sløjfet (vægge skal rives ned) i forbindelse med byfornyelsen, og så står hun med det problem, hun netop ville undgå: At der ikke er et værelse til hvert af børnene.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 03-06-08 13:11

Er det forresten privat udlejning eller almene boliger...? Kom til at tænke på det, fordi du nævnte, at "konen sidderi bestyrelsen".

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 03-06-08 13:19

Prøv at læse dette link: http://www.byttebolig.dk/Bytteregler.pdf

Det er tilsyneladende magert med regler på området - så jeg ville kontakte én med forstand på den slags sager. Enten en advokat (som nok allerede på telefonen kan svare brugbart) eller LLO.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 03-06-08 15:47

Hun har meldt sig ind i LLO i dag, men jeg har anbefalet hende at kontakte en advokat, evt. retshjælpen.
LLO er efter min erfaring meget langsommelige, så nu må vi se, hvad hun får mest ud af.
Venter lidt og ser hvad der sker inden jeg lukker spørgsmålet...

Godkendelse af svar
Fra : Satellit

Dato : 04-06-08 11:40

Tak for svaret 1434.