/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Begynder pludseligt at 4 takte
Fra : simon-ms
Vist : 839 gange
500 point
Dato : 02-06-08 18:41

Min Cpi Oliver city begynder pludseligt at 4 takte når man køre, normalt går det væk af sig selv efter få sek, men i dag efter at have kørt ca 15 km begyndte den og så kunne den kun køre godt 30 km/t(den har 45 forrør på og køre normalt ca 55) og blev den ellers ved med at 4 takte 20 km indtil jeg var hjemme, den har kun gjort det nogle få gange før og det har sagt gået væk efter få sek, scooteren er en 06 model og har kørt 8600 km, det skal siges at den står fint nok i tomgang og køre fint nok op til 15 km/t og så er det den begynder, men det er som sagt kun nogle gange, jeg mistænker selv tændingen, er jeg på vildspor?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-06-08 18:51

For meget benzin, er mere problemet.

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 510 point
Dato : 02-06-08 19:15

Skift tændrøret

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 02-06-08 19:21

Prøv og rens dit luftfilter

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 03-06-08 07:11

Grunden til at den firtakter er for meget benzin.
Det kan være noget i din indsugning, der stopper for lufttilførslen, tændrøret tvivler jeg på.
Prøv at rens dit luftfilter og alle indsugnings huller i filterkasse, mener også der sidder
en form for rør i indsugningen = kassen, som du kan fjerne - for at give den mere luft.
Det kunne også være din indsugnings-membran der ikke lukker tæt, eller er beskadiget.

Ellers se den efter for eventuelle løse ledninger fra tændingen, er der overgang ryger der
en hel del krafter og du får svag gnist på tændrøret, som kan give problemet med firtakt.
Det kan også være andre dele i tændingen der er brændt af, eller lige ved, og først giver
problemer når det bliver varmt.
Men det kan være svært for almindelige mennesker at se, finde ud af, men det kan måles.

Hvis du kommer kørende, og du mærker en meget pludselig nedsat motor-effekt
kan du rolig gå ud fra, at det er det elektriske der er galt med = kortslutning.
Prøv eventuel at slukke og tænd motoren flere gange og hurtigt, med nøglen, når den begynder at firtakte.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-06-08 10:39

Sokoban
Citat
tændrøret tvivler jeg på
Citat
svag gnist på tændrøret, som kan give problemet med firtakt
hmmmmmmmmm

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 03-06-08 12:05

Jeg tror ikke på at det har noget med benzinen at gøre, for så er det mærkeligt at det kun kommer en sjælden gang, og tit går væk af sig selv igen, for et par måneder siden havde jeg den godt skildt ad, fordi den gik ud når man startede den, og tjekkede jeg også membranen og den fejlede ingenting, det viste sig dengang at der sad et sandkorn i karburatoren og blokerede for det meste benzin, men dengang hvor jeg tjekkede membranen, genbrugte jeg den gamle pakning fordi det var op til en weekeed, kan det have noget at sige.

Godkendelse af svar
Fra : simon-ms

Dato : 03-06-08 13:30

Tak for svaret Sunowich. Jeg havde i første omgang udelukket tændrøret, fordi den også en enkelt gang havde gjort det en smule med det gamle tændrør, men læste på nettet at man burde skifte tændrør for 3000 km begge tændrør har gået ca 4000, den der gav problemer nu her har nok gået små 5000 km så jeg må hellere få købt et nyt inden det andet tændrør også står helt af.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-06-08 15:39

Takker og bukker men du burde ikke lukke spørgsmåket før du har set om det så var det da det kan være en del andre ting også ellers så spørg bare videre i dette spørgsmål