/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Allergi
Fra : hyldeborg
Vist : 3272 gange
100 point
Dato : 02-06-08 11:00

Vi er en familie på tre som længe har overvejet at anskaffe os hund. Problemet er, at vi alle tre er pollenallergikere og jeg er også allergisk overfor kat. Det er en kendt sag, at der er større risiko for at udvikle allergi overfor hund hvis man har allergi overfor andre ting i forvejen. Jeg er blevet anbefalet at købe en bomuldshund, da den race ikke har nogen underuld, men jeg er ude efter alternativer. Og jeg er ude efter personlige erfaringer med problemet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-06-08 11:02

Et akvarie med fisk er eneste alternativ

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 02-06-08 12:50

Rigtig mange racer er allergivenlige..........De racer der skal klippes/trimmes... altså hvor pelsen vokser konstant har hår og ikke pels.....feks. Pudler

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-06-08 14:17

Når I ikke HAR hundeallergi endnu, så gælder det jo om heller ikke at få det...
DU er nok selv i størst fare, fordi du allerede har katteallergi.

Så hvis I beslutter jer for at anskaffe jer en hund, så er det SÅ vigtigt, at I har en "plan B". Hvad vil I gøre, hvis en af jer --trods alle forholdsregler--- alligevel udvikler allergi?

Jeg går ud fra, at I er to voksne og et barn.
Hvis en voksen udvikler allergi, så ER der muligheden med at blive desensibiliseret. Det blev min ex-mand for mange år siden... Okay, han blev ikke symptomfri, men han kunne leve med det resten af hundens levetid.
At satse på at desensibilisere et mindre barn vil jeg ikke anbefale. Det kan være en temmelig ubehagelig --og langvarig procedure.

---Har I mulighed for at sætte hunden i pleje hos nogen I kender, hvis I ikke kan have den mere? På den måde kunne de af jer, der ikke udvikler allergi, -måske stadig have kontakt med hunden.

Jeg synes det er uetisk at anskaffe en hund nærmest "på prøve" hvis ikke man har en plan for, hvad der skal ske med den hvis man på et tidspunkt må opgive.

Nå, men når I så har planen klar for hvad I vil gøre i værste fald, så kan I begynde at diskutere hvilken race, det skal være.
Hunden skal være lille. Og med så lidt pels som muligt. For selv om I ikke udvikler hundeallergi, så kan I også risikere at få støvmideallergi. Det betyder ekstra rengøring også, og så er en lille korthåret allergivenlig hund også en fordel.

Bomuldshunden nævner du selv. Den er et godt bud, som mange har haft succes med.
De hårløse hunde er osse en mulighed. De findes i forskellige størrelser. Her tænker jeg på Mexikansk hårløs, og chinese chrested. Størrelsen må komme an på barnets alder.

En toy- eller mellempudel kunne være en mulighed, igen afhængig af barnets alder.

På denne side kan du klikke på et racenavn, og så kommer en side med oplysninger om forskellige ting ved racen, -som størrelse, motion, ejererfaring, hundens forhold til børn og andre hunde, --og altså også oplysninger om dels fældning og dels pelspleje.

http://www.hundeleksikon.dk/index.html

I skal gå efter racer hvor der er en blå kugle ud for "Hundens fældning".

Som du vil se, så ER der grunde til at Bomuldshunden (Coton dè tulear) er så populær. Den er både allergivenlig, børnevenlig og stiller ikke særlige krav til hundeejeren.

Hvis I beslutter jer for sådan en, så køb ENDELIG en der er stambogsført i Dansk Kennelklub! I er jo netop ude efter en hvalp, der har nogle karakteristiske racekendetegn. Det er jo ikke nok, at den bare "ligner" racen.
--En lille selskabshund koster ofte over 10.000 kr.
Endnu en grund til at I skal tænke jer rigtig godt om først... Og lave en "plan B"..

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 02-06-08 17:48

"Bonusoplysning" : Vi er een voksen og to børn på 12 og 16 år.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-06-08 18:14

Okay...
Der er mange af de mindre hunde, der ikke er så vilde med mindre børn...

Jeg sidder lige og kikker på en hjemmeside (af andre årsager) fra en kennel med en race, der hedder Löwchen.
Hjemmesiden er meget fyldig med en masse oplysninger og billeder. Og racen skulle også være rimeligt allergivenlig:
http://www.lions-of-denmark.dk/

En helt anden ting, I skal tænke på er, at de små allergivenlige hunde alle er selskabshunde. Og de kan ikke altid lide at være alene hjemme...
Måske er det ikke noget problem for jer, --måske er der nogen hjemme næsten hele tiden.. Men hvis I har en normal arbejds- og skoledag, så kan det give uoverkommelige problemer hvis I forventer at en lille ung hund kan være alene hver dag i 4-6-8 timer... Det er muligt, den kan... Men det er der altså ingen garanti for...
Hvor mange timer er I væk hjemmefra om dagen?

Og husk osse lige at tænke 10-15 år frem... Selv om I er tre om hunden lige nu, så vil de unge mennesker i løbet af meget få år have en masse andre ting, der tager deres tid..
Hvad har I tænkt jer at lave med hunden? Hvorfor vil I have hund?

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 02-06-08 18:21

Vi er væk en almindelig arbejdsdag, og det skal hunden kunne være alene. Hunden er ikke til børnene, den er til mig, og hvis de synes det er rart at lege/gå tur med den er det fint, men ikke et krav.
Jeg vil gerne have en selskabshund, som jeg også kan have med på løbe/gå ture. Jeg forestiller mig også at jeg skulle gå til en eller anden form for træning med den.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 02-06-08 19:25

Hunden, selv om det er en lille selskabshund, kan godt være alene hjemme en almendelig dag. Bare den bliver trænet til det fra starten.

Du kan også sagtens løbetræne med din lille hund, bare det er en race der kan lide at løbe og det kan de fleste hunde.

For mig lyder det som om, at i har en fornuftig indfaldsvinkel med hensyn til hvem der skal have ansvaret for hunden.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-06-08 21:31

Helt klart, knh15. Min bekymring er, at der er en tendens til, at visse opdrættere af selskabshunde stimulerer hundene lige fra 3. uge af, -for at socialisere dem og give dem en masse forskellige oplevelser... Og det er da også rigtig godt.
Men f.eks. den side, med løwchen, som jeg linkede til, der kunne jeg godt være bekymret for, om en hvalp, der indtil 10. uge har været vant til, at der hele tiden er masser af hunde omkring den, plus mennesker, der har den i hænderne, går og kører ture med den hver eneste dag, --om sådan en kennel også husker at introducere hvalpen til det liv, der venter den i fremtiden, --hvor den skal være helt alene i en del timer hver dag..

Det er i hvert fald noget, du skal snakke med opdrætteren om, hyldeborg, når du har besluttet dig for en race.
Alene hjemme træning skal startes lidt efter lidt. Men så tidligt som muligt. Hvis kennelen vil beholde hvalpen ud over de 8 uger, så er det vigtigt, at de også starter alene-hjemme træning.

Og det kan jo være svært at træne i en kennel, hvis opdrætteren er fuldtids-opdrætter og hjemme hele tiden. Og hvis hun er hjemmefra i korte perioder, så er der andre til stede. Eller hvalpen er sammen med alle de andre små hunde..

ORK... der er rigtig mange ting at spekulere over, inden I køber hvalp. Hvordan vil I f.eks. klare den første tid, hvor hvalpen kun kan være alene ganske kort tid? Ligesom når man venter barn, så kan man ikke bestille hvalpen til at blive født på en bestemt dag, så den er "leveringsklar" til f.eks. første dag i en fastlagt sommerferie.......

Det er nemmere med stueopdræt af større hunde. For det kan kun være en deltidsbeskæftigelse eller en hobby. For man har sjældent 15-20 store hunde i en familie. Højst 2-5 stykker. Og de er tit alene hjemme mens familien er på arbejde.

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 03-06-08 10:15

Det er nogle rigtige lærerige indlæg I kommer med. Jeg har tænkt meget over det med at anskaffe hund, ja i flere år faktisk. Det der bekymrer mig mest er dog det med allergien. Jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogen der har personlige erfaringer med det. M.h.t anskaffelsestidspunkt, er det netop i den nærmeste fremtid det ville være smart, da jeg hele næste skoleår skal være på efteruddannelse, og derfor er meget mere hjemme.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 03-06-08 10:39

Så ville det jo være meget passende nu......Nu er det jo også sommer og så er det altså lettere og få sådan et lille pus renlig.....

At du kommer til, at være meget mere hjemme hele næste skoleår er jo også super, så er den lille jo det ældre når du skal til at arbejde fuld tid igen og mere rolig. Den vil kende jeres hverdag og i har lært at "tale" sammen. Til den tid vil den kunne forstå meget mere..........

Jeg vil lige tilføje, at min mand har pollenallergi. Det har gjort, at han også har en lille smule over for vores hund, men ikke mere end at han kan holde det nede med at smører sig med noget creme ind i mellem.

Lykke til med jeres hundehold, det er en vidunderlig gave og have den mulighed.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-06-08 15:25

...Min ex var allergisk overfor støvmider, fjer, gråbynke og hund... Han havde problemer med rindende næse og øjne og evindelige bihulebetændelser.
Da han fik konstateret allergien havde vi en stor bamset berner sennen han, Ramses d. 1.

Min ex. gik i gang med desensibilisering, --dels fordi det virkede umuligt både at undgå hund, støv, pollen og fjer. Og også fordi vi ikke kunne skille os af med vores dejlige hund, --også af hensyn til børnene, der dengang var 5 og 10 år...

Desensibiliseringen virkede så godt, at da vores dejlige Ramses døde, -så anskaffede vi os TO berner sennen tæve-hvalpe, Ronja og Claire. Vi var jo allesammen hjemmefra hver dag, så hvalpene var en del alene. Derfor ville vi have to.

Men min ex. blev aldrig helt fri for symptomer, så da vi en række år senere gik fra hinanden, så tog jeg Ronja med mig. Claire var død et par år forinden.

Nå, men du må jo starte med at beslutte OM i skal have hund. Tag to stykker papir og skriv "For" på det ene stykke. Og "Imod" på det andet. Og så skriver du to lister over plusser og minusser.

HVIS plusserne stadig vejer tungest, så skal du finde ud af, hvilken race. En mellempudel ville måske være det rigtige, fordi den er allergivenlig og den vil også kunne nyde at løbe sammen med dig.
--Du skal regne med, at når du har en allergihund, --uanset race, så skal den til frisør 2-4 gange om året, -hver gang koster det 4-500 kr. ---Hvis det er en pudel, så kan du vælge at få den "unghundeklippet" hvis du synes at løveklipningen ser fjollet ud. Masser af pudler lever hele livet med at være unghundeklippede. Det er kun hvis de skal udstilles, at der kræves en finere klipning.
Problemet er, at allergihundene ikke fælder ligesom andre hunde. Men hårene vokser alligevel. Derfor skal de klippes eller trimmes jævnligt.

OG så skal du hurtigst muligt i gang med at lede. For en mindre hund får som regel kun 2-5 hvalpe af gangen. Og der kan gå år imellem at tæven bliver parret. Så der ER ikke så mange hvalpe til salg. Tit er hvalpene solgt, eller i hvert fald lovet væk allerede inden de er født. Og det kan først flytte hjemmefra, når de er 8 uger. --Så det er helt almindeligt, at man står på venteliste i flere måneder. Især hvis man har specielle krav. Og det har I: Hunden skal være allergi-venlig.

Dansk Kennelklubs hvalpeliste finder du her:

http://www.hundeweb.dk/dkkcm/public/openIndex/view/list_hvalper.html?ARTICLE_ID=1162455850421

--den bliver hele tiden opdateret, når der bliver født nye hvalpe.

Accepteret svar
Fra : Malik

Modtaget 100 point
Dato : 09-06-08 00:05

Ja der er så mange gode indlæg og Birgitta er kommet med en del også. Jeg kan kun fortælle egne prøvelser, idet jeg er overfølsom overfor græspollen. Jeg har haft hund det meste af mit voksne liv. Jeg har haft allergi overfor hunde med lange hår i en periode på omkring 10 år.

Forskerne forklarer ofte, at udbredelsen af allergi skyldes, at vi simpelthen lever for rent. Jeg tror nu også på at man skal vælge en hund ud fra sin sunde fornuft. Jeg har 2 små hunde, den ene er en Dværgschnauzer og den anden en Russisk toy-terrier (krydsning af engelsk toy-terrier og chi-hua-hua). Jeg har aldrig haft udslet med disse hunde. Måske det skyldes at Dværgschnauzeren ikke fælder og den Russiske toy-terrier er meget korthåret, altså den vi har, for der findes mange slags - jeg ved det ikke. Jeg har hørt fra vores dyrlæge i Randers at man faktisk godt kan blive udsat for hunde allergi hvis man har katte allergi, men intet er jo helt sikkert. Han fortalte mig også at man heller ikke i dyrelægeverdenen kunne være helt sikker på om man skulle sige ja eller nej til en hund.

Den Russiske toy-terrier klippes 1 gang hvert 2. år (ja du læste rigtigt) og Dværgschnauzeren mindst 4 gange om året. Vi skifter sengetøj hver uge, på den måde har vi indtil nu undgået at min overfølsomhed skulle komme tilbage.

Læs lidt om mine opgivne 2 hunderacer på hhv.

http://www.canis-minor.dk/russisk%20toy.htm

Læs også artiklen på om hundeallergi på

http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/born/article501073.ece

Coton de Tulear 8eller mere populært kaldet Bomuldshunden, var nok den jeg ville vælge eller den russiske toy-terrier (glathåret) eller lille terrier, for at mindske risikoen for yderligere allergi former, som I jo nødigt skulle rammes af. Find en hundeklub med en af de ønskede hunde og stil spørgsmål, en dyrlæge eller på http://www.netdyredoktor.dk

Mvh. Bjarne Malik

http://www.123hjemmeside.dk/happy_dogs/

Godkendelse af svar
Fra : hyldeborg

Dato : 14-06-08 12:13

Tak til alle for gode indlæg.