/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Voldsom huslejestigning! hjælp
Fra : Tobster
Vist : 5336 gange
200 point
Dato : 01-06-08 13:26

Jeg bor i en lejlighed i et hus med 3 lejemål. Jeg har snart boed her i 2 år. Huset blev for ca 7 måneder siden solgt til nye ejere og disse nye ejere vil flytte ind i min lejlighed.
Jeg har fået opsigelsen og skal være uden inden feb 2009.

De er godt sure og irriterede over at de skal vente på at jeg skal flytte ud. det kan man tydeligt mærke.

Jeg har så netop modtaget et brev hvor de skriver at huslejen hæves, da jeg betaler væsentligt mindre end det en tilsvarende lejlighed koster.
Huslejestigningen er på kr. 2.900,-

Jeg betaler nu 3.900,- plus forbrug og dette hæves således til kr. 6.800,-
Hvor skal jeg pludselig finde kr. 2.900,- ekstra i mit stramme budget?
Der er givet 3 måneders varsel - pr. 1/9 skal den nye leje falde.

Lejligheden er på 120 kvm. Altså en nuværende kvmn-pris på kr. 32,5
Den nye kvm-pris bliver således kr. 56,6 - [B]en stigning på 74% !!![/B]

Jeg er ikke medlem af LLO og ved ikke om det kan betale sig, da vi alligevel snart skal ud af lejligheden.

Jeg har først set brevet om huslejestigning i dag (1/6) og det giver mig vel til 1/10 mht betaling af den forhøjede leje.
Jeg kan se i postkassen at brevet nok er leveret i fredags (30/5) og at der samtidigt er forsøgt afleveret et anbefalet brev. Men da jeg ikke har været hjemme fredag og lørdag, har jeg jo ikke fået varslet inden d 1.
Hvordan står jeg her....?

Mht. lejen, er der så ikke nogle regler om hvor meget de må justere? Ved godt at udlejer står bedre når det er en bolig med under 6 lejemål.
Skal udlejer ikke fremvise dokumentation for sin påstand? Vise eksempler på tilsvarende lejligheder der koster kr. 3.000,- mere?

Brevet er sendt via udlejers advokat...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-06-08 13:48

Henvend dig straks til lejernes Landsforbund, de hjælper mennesker i din situation. Det ejerne gør er hamrende ulovligt.

http://www.lejerneslo.dk/

Ring til dem allerede i morgen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-06-08 13:54

Citat
Jeg har så netop modtaget et brev hvor de skriver at huslejen hæves, da jeg betaler væsentligt mindre end det en tilsvarende lejlighed koster

Det gør du sådan set også.......du betaler 390 kr/år pr. kvm, hvilket er meget lidt......LLO angiver at hvis man betaler mere end 800/kvm er det for meget, og med den nyeleje vil det være 680/kvm.

Men om de så må hæve huslejen med så mange % er en helt anden ting, men desværre ser det ud til, at det er fuldt lovligt

Citat
Har ejendommen 6 boliglejemål eller derunder, er det tilstrækkeligt at din udlejer henviser til det lejedes værdi, når han varsler en huslejestigning

Fra http://www.ch1.dk/bolig/lejer/llo/husleje.htm

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 01-06-08 13:56

dova - ja jeg har også set det med de 800 pr. kvm. men der skal vel tages hensyn til hvro lejligheden ligger? Om det er i det indre københavn eller i Tarm. (det er så i nordjylland)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-06-08 13:59

Du skal også henvende dig huslejenævnet i din kommune, de hjælper også.

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 200 point
Dato : 01-06-08 16:17

nu er det godtnok nogle år siden jeg har haft en del at gøre med disse ting , men så meget er der jo nok ikke ændredt på reglerne
skal ejer selv bruge boligen til eget formål , kan han opsige lejemålet med 12 måneders varsel
større huslejestigninger udover normal regulering kan han kun gøre efter væsentlige forbedringer , og her er det de faktiske udgifter til renoveringen der lægges som grundlag for stigningen , beregnet udfra et 30 års lån , og skal varsles med 6 måneder
så du kan roligt sende det til lejernes LO eller det lokale huslejenævn , du vil næsten helt sikkert få medhold , og da du samtidig er blevet sagt op bekræfter det kun overfor nævnet at de prøver at presse dig til at flytte før tiden

så bare se at få det indberettet hurtigst mulig , selvom du måske finder noget andet før fristen , men så er du sikker
men du bliver nød til at indse at du bliver nød til at finde noget andet at bo i , og med sådan en ejer , er det da bare med at flytte så hurtigt som muligt

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 01-06-08 17:39

Og så skal du altså huske at gøre indsigelse overfor udlejers advokat...! Der skal stå en frist for indsigelse i varslingsbrevet, og du bør have god tid.

Hvis du vil hente hjælp hos LLO, så bed dem om det - ellers gør det selv.

Og det kunne være en rigtig god idé at spørge naboerne, om de også har fået en varsling, og hvis ja, i hvilken størrelse.

Held & lykke til.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-06-08 23:13

LBK nr 188 af 27-02-2007
Lejeloven kan du se her..

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20610

§47 siger lidt om udlejers ret til at hæve lejen...

Med hensyn til rimeligheden, skal du helt sikkert kontakte LLO. Men det er der jo andre der har fortalt. Det er dog en god ide at sætte sig ind i lovteksten inden.

Det er dog ikke sikkert at de vil hjælpe, da du jo allerede har en sag kærende via din advokaat.
www.llo.dk
vh Ben

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 01-06-08 23:29

Det var da ellers noget af en husleje stigning.

Altså hvis de er sure over de ikke kan flytte ind fordi du bor der så kunne de jo lade være med at købe huset det måtte de sku da ha vist inden også hjælpe det da ikke en skid at de er sure på dig så må de sku da lave være og købe en hus hvor der bor nogen til leje.

Nu jeg ikke inden i lovgivning men helst sikkert kontakt de der LLO.

Har hørt om der var nogen som fik sine penge tilbage som de havde betalt for meget selvom de havde betalt men det kunne jo man på om man gidder det der det kan jo trække ud i flere år sådan noget lort når folk ikke kan blive enige også er det sikkert dig selv der skal betale for advokat eller noget.

Men læs din kontakt som du vel har lavet da du flyttede ind og læs dete hele igennem.

Hvor lang tids opgivelse har du ? Hvis du nu havde 3 måneders opsigelse så skulle du jo flytte inden huslejen steg også er det jo ingen problemer men hvis du de ifølge din kontrakt først kan opsige dig så du skal flytte i februar 2009 og at de så om 3 måneder vil hæve din husleje med 74% ja det lyder som om de er nogen rigtige svin der bare er ude på at skovle en masse penge ind inden du skal ud så de rigtigt kan hygge sig, fandme nej der må sku være en lov mod sådan nogen svin. 74% det jo total vildt... spørg dem lige hvad DU får ud af en husleje stigning på 74% får du nyt køkken ? altan ? svømmepøl ? nye gulve ? nææ du får sikkert ikke en skid.

DU SKAL KONTAKT LLO og fortælle dem hvad du ved om hvem det er som vil presse penge ud af dig, hvem ved det kan være de kender dem i forvejen du skal fandme ikke finde dig i det.

Og en ting.... Fortæl dem der ejer huset nu hvad du har iagt at gøre. skriv et brev til dem og skriv du kontakter LLO da du ikke mener det kan være rigtigt du skal betale så meget.

Du kan godt fortælle dem det mundligt men det skal også være skriftligt og gem de breve de skriver til dig så du kan vise dem til LLO.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 02-06-08 08:31

Nu er du jo kendt for at bare annullerer dine sp?rgsm?l efter du har f?et svar, s? jeg gider ikke skrive en mindre roman. der er noget du mangler som de andre ikke har svaret p?. Jeg har selv en del lejligheder til udlejning.

- Ubesvarede   2
- Besvarede   79
- Annullerede   75
- Slettede   5

hawaii7

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 02-06-08 08:37

hawaii7 -> Hvad??? Nej jeg har ikke annuleret så voldsom mange. Kun dem som jeg selv har fundetsvaret på. De mange annuleringer stammer fra kandu.dk som automatisk har annuleret dem da de har stået åbent for længe. Det var åbenbart noget de pludselig fik indført, og så havde jeg 70 annuleringer. Lidt øv....
Jeg annulerer ikke spørgsmål som folk har svaret på hvis svaret har været rigtigt. Det er der da ingen grund til, da pointene allerede er gået tabt.

Men jeg hører da meget gerne hvilke input du har til sagen. :)

Jeg accepterer dette spørgsmål, så snart der er kommet en afklaring. Regner med at kontakte LLO i dag. Er igang med at større nedskrivning af forholdene.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 02-06-08 17:38

Citat
Jeg bor i en lejlighed i et hus med 3 lejemål. Jeg har snart boed her i 2 år. Huset blev for ca 7 måneder siden solgt til nye ejere og disse nye ejere vil flytte ind i min lejlighed.
Jeg har fået opsigelsen og skal være uden inden feb 2009.

De er godt sure og irriterede over at de skal vente på at jeg skal flytte ud. det kan man tydeligt mærke.

Allerede her deles vandene, for udlejer må ikke opsige dit lejemål, med det formål selv at bebo det.

Mht. huslejestigningen skal udlejer kunne dokumentere "nødvendigheden" af stigningen. F.eks. istandsættelse varslet af ham, og f.eks. sammenlinglige lejemål.

Du SKAL "anke" stigningen til huslejenævnet i din kommune. (men du skal desværre betale den nye leje, mens sagen behandles, så bare se at få sendt den ind.) Huslejenævnet hjælper dig gerne med hvordan dét gøres.

Du SKAL melde dig ind LLO. Hør evt. lige LLO om de overhovedet kan hjælpe dig inden du melder dig ind, men de er nu meget gode.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 02-06-08 18:13

Din opsigelse er forresten vel varslet med 1 år, ikke...?

Og har du kontaktet LLO (eller nogen anden) idag?

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 02-06-08 20:40

ja opsigelsen er varslet med 1 år som foreskrevet.

Ringede til LLO og blev henvist til at ringe til Aalborg-afdelingen mellem 17 og 19.
Da jeg så ringede dertil fik jeg af vide at der var lukket, så jeg prøver igen i morgen...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-06-08 23:31

Skynd dig at ringe til kommunen, de kan også hjælpe. Og det kan også være de vil hjælpe dig med en anden lejlighed. Men ring til huslejenævnet, de kan godt arbejde hurtigt.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 03-06-08 07:58

ok, jeg kan ikke finde ud af om det er bedst at gå til huslejenævnet eller LLO...(?)

Har før talt med huslejenævnet og de har ikke virket særlig professionelle eller vidende. Det var en dame jeg talte med og et lød ikke til at hun kendte så pokkers meget til lejelove. Det var her i min egen kommune.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 03-06-08 08:06

Huslejenævnet består af forskellige "kloge hoveder", som mødes ca. 1 gang om måneden. Du har derfor sikkert kun talt med en almindelig medarbejder i kommunen - som ikke nødvendvis ved nok (eller noget...).

Tal med LLO eller ring til en advokat. Det koster ikke noget at forelægge problemet og få et råd. Ring evt. til flere advokater, og hør, om de er enige.

Men gør det i dag, for tiden arbejder imod dig i denne sag...!!!

Godkendelse af svar
Fra : Tobster

Dato : 23-06-08 17:53

Tak for svaret bredker.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 23-06-08 17:57

Må man høre hvad det hele er endt med ???????????

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 27-06-10 19:22

Huslejenævnet klarede sagen for mig. Jeg endte med en huslejestigning på ca 56 kr. ;)