/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Dårlige el installationer?
Fra : NT78stonewobble
Vist : 1359 gange
50 point
Dato : 01-06-08 13:26

Hejsa håber der er nogen der kan hjælpe med mine spørgsmål.

Min kæreste og jeg bor i en forholdsvis nyistandsat lejlighed som er beliggende i en ældre etageejendom. Vi synes efterhånden begge to at vores el virker lidt underlig.

For det første er der ikke afbrydere til vores stik. De er altid "on".

Ved en af vores kombinerede knap til lampe i loft og stik oplevede min kæreste en mindre stik flamme og lampen har siden ikke virket. Stikket virker dog stadigt.

Vores pærer af forskellige slags går rimeligt tit men det er jo ret subjektivt vi har ikke skrevet ned hvornår og hvor ofte vi skifter dem.

Er der nogen måde vi selv kan checke stik og strøm ud tag med f.eks. et voltmeter for lige at bekræfte vores mistanke ???

På forhånd tak og med venlig hilsen

Jesper K. Boesen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-06-08 13:43

I må da først og fremmest snakke med udlejeren om det.
Den lampe med stikflammen er det jeres egen? Ellers skal udlejeren skifte den.

Kommentar
Fra : NT78stonewobble

Dato : 01-06-08 13:50

Vores udlejer tager vidst ikke tingene så højtidligt. Det tog ham et halvt år at få udskiftet et punkteret termorude og det er jo altså os some betaler varmen.

Når vi så kan se kan se hvorledes vores køkken er lavet og f.eks. linoleum er lagt så kunne man jo godt blive lidt bekymret for hvordan el installationerne er lavet. Vil dog sige at umiddelbart ser det lovligt nok ud. Der hænger ikke løse ledninger og dingler eller noget.

Stikflammen kom ud af stikket til en lampe monteret i loftet og den er installeret under ombygningen.

En anden ting jeg glemte at sige var at vores hovedafbryder ikke er monteret i vores sikringsskab. Den er placeret med elmåleren i en anden opgang.

PS: Der er ikke låst til den opgang så vi er da stået op til at der er nogen muntre fyre der har været inde og slå al vores strøm fra.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-06-08 13:51

Hvis i selv sætter jeres egen lampe til en stikkontakt, og lampen eller dens egen afbryder giver en stikflamme, ja så har i et problem med lampen, som da ikke kommer udlejer ved.
Ja, mange nye installationer har ingen afbryder på stikkontakten, det kan være irreterende, men er fuldt lovligt.
Det er yderst sjældent at spændingen er for høj, den må svinge + - nogle procent.
I kan da godt prøve med et voltmeter, for at se om den er væsentligt over 230 volt, men så skal i kontrollere over hele døgnet. Men ellers kan i låne en skriver fra elforsyningen, der skriver volt over døgnet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NT78stonewobble

Dato : 01-06-08 14:11

Lampen i loftet er en hvor ledningerne går gennem væggen og ud gennem loftet. Kan ikke lige huske hvad det hedder :).

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 01-06-08 16:15

Hej

Der er ikke længere krav om at der skal være en afbryder bygget ind i en stikkontakt - blot der er en lille krave på stikkontakten hvor stikproppen skal forsænkes ned i (og det er der garanteret på jeres) Så det er faktisk helt i orden.

Der kan godt lejlighedsvist skimtes gnister i de afbrydere man bruger til at tænde og slukke lys med i dag - specielt hvis det er lamper med lysstofrør kontakten tænder og slukker for. Det er helt i orden, og der sker ikke noget ved det.

Som du selv er inde på skriver i ikke noget om HVOR ofte jeres pærer springer, men det lyder lidt om om at i bor i nærheden af en transformatorstation. Dette ret let konstateres, da de jo er placeret synligt rundt om i landskabet.

Prøv at måle spændingen i en stikkontakt med et digitalt voltmeter - de fleste steder ligger spændingen i stikkontakterne mellem 225 og 230 volt, men nogle steder kan den godt ligge helt oppe i nærheden af 240 volt, og så går det ud over de normale pærer som man køber i supermarkederne. En pære er normalt mærket med 230 volt. El installatøren kan imidlertid levere pærer med en mærkespænding på 240 volt, og tilmed en longlife pære der ud over at have den højere mærkespænding også har en tykkere glødetråd.

Endelig skal det med hensyn til pærene lige nævnet at.: Det ser ud som om i ikke har boet i den omtalte lejlighed ret længe.. I skal være opmærksomme på at de pærer som var taget i brug (Altså sat i lamperne) da i flyttede ind - normalt ikke holder ret længe efter en flytning. Det er fordi pæres glødetråd bliver skrøbelig af at blive brugt, og derfor kun dårligt tåler flytningen.

Det er ikke alene lovligt at der sidder en afbryder ved jeres måler, det er også lovpligtigt. Hvis det går hen og viser sig som et stort problem at andre mennesker går og slukker for jeres strøm er i nok ikke de eneste der er ude for det, og så kan i jo i ejendommen blive enige om hvad der bør gøres ved det.

Jeg tror ikke at du skal bruge resten af lejlighedens sjusk til at konkludere noget om jeres el installation. El-arbejdet må husværten ikke selv udføre, men han må gerne selv lægge et køkkengulv eller sætte køkkenelementer op - også selv om han ikke er ret god til det.

Jeg håber du kan bruge denne lange smøre til noget

Kommentar
Fra : NT78stonewobble

Dato : 01-06-08 20:34

Citat
Der er ikke længere krav om at der skal være en afbryder bygget ind i en stikkontakt - blot der er en lille krave på stikkontakten hvor stikproppen skal forsænkes ned i (og det er der garanteret på jeres) Så det er faktisk helt i orden.

Det passer med vores.

Citat
Der kan godt lejlighedsvist skimtes gnister i de afbrydere man bruger til at tænde og slukke lys med i dag - specielt hvis det er lamper med lysstofrør kontakten tænder og slukker for. Det er helt i orden, og der sker ikke noget ved det.

I dette tilfælde har lampen dog ikke virket siden selv med nye pærer.

Citat
Som du selv er inde på skriver i ikke noget om HVOR ofte jeres pærer springer, men det lyder lidt om om at i bor i nærheden af en transformatorstation. Dette ret let konstateres, da de jo er placeret synligt rundt om i landskabet.

Nu bor vi inde i midt byen så der er formentligt ikke langt til en. Ja man burde måske lige skrive ned hvornår de er sprunget for at se om det vitterligt er specielt ofte eller om det bare lige er vores indtryk.

Citat
Prøv at måle spændingen i en stikkontakt med et digitalt voltmeter - de fleste steder ligger spændingen i stikkontakterne mellem 225 og 230 volt, men nogle steder kan den godt ligge helt oppe i nærheden af 240 volt, og så går det ud over de normale pærer som man køber i supermarkederne. En pære er normalt mærket med 230 volt. El installatøren kan imidlertid levere pærer med en mærkespænding på 240 volt, og tilmed en longlife pære der ud over at have den højere mærkespænding også har en tykkere glødetråd.

Det var sådan set lige det tip jeg var ude efter. Så tusind tak. Kan jo være at vi netop havde brug for de pærer her.

Citat
Endelig skal det med hensyn til pærene lige nævnet at.: Det ser ud som om i ikke har boet i den omtalte lejlighed ret længe.. I skal være opmærksomme på at de pærer som var taget i brug (Altså sat i lamperne) da i flyttede ind - normalt ikke holder ret længe efter en flytning. Det er fordi pæres glødetråd bliver skrøbelig af at blive brugt, og derfor kun dårligt tåler flytningen.

Vi har nu boet her i cirka 2 år nu så vi skulle været nået igennem de fleste af pærerne.

Citat
Det er ikke alene lovligt at der sidder en afbryder ved jeres måler, det er også lovpligtigt. Hvis det går hen og viser sig som et stort problem at andre mennesker går og slukker for jeres strøm er i nok ikke de eneste der er ude for det, og så kan i jo i ejendommen blive enige om hvad der bør gøres ved det.

Det er heldigvis kun sket den ene gang så det er ikke et problem. Men jeg undrede mig lidt for jeg ville jo have at en hovedafbryder skulle sidde der hvor vi boede.

Citat
Jeg tror ikke at du skal bruge resten af lejlighedens sjusk til at konkludere noget om jeres el installation. El-arbejdet må husværten ikke selv udføre, men han må gerne selv lægge et køkkengulv eller sætte køkkenelementer op - også selv om han ikke er ret god til det.

Haha, ja han burde næsten ikke have haft lov til det ;)

Citat
Jeg håber du kan bruge denne lange smøre til noget

Det kunne jeg.

Og mange tak til alle sammen for alle svarene.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-06-08 04:08

Det kan godt være at der ikke skal være afbryder ( ledningsadskiller) for hver stikkontakt. Men der skal være en tilgængelig afbryder. Det vil normalt være gruppeafbryderen.
Hvis gruppeafbryderen sidder i en anden opgang er det ikke godt nok.
Kontakt installationsafdelingen hos jeres lokale elselskab , eller skriv til sikringsstyrelsen. Udlejeren kommer i nok ingen vegne med.

Jeres forklaring om stikflammen er så tåget og upræcis, at den ikke er til at vurdere sikkert. Formentlig var der dårlig forbindelse i jeres lampestik. Det er jeres egen fejl, og ansvar, uanset hvem der har lavet det.

Med hensyn til klagen, synes jeg i skal nøjes med at skrive om den manglende afbryder. Jeres andre beskrivelser vil virke så uforståelige for de fleste teknikkere, at de ikke tager det alvorligt.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 02-06-08 06:11

Transor.

Han nævner at HOVEDAFBRYDEREN sidder et andet sted end sikringerne, nemlig i en anden opgang. Deraf udleder jeg at gruppeafbryderne sidder i lejligheden.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-06-08 23:44

Der er jo kun en kortvarig kortslutning som kan give en stikflamme som den der beskrives.

Spørgsmålet om hovedafbryder ved måleren er urelevant, brugeren har ikke noget at gøre inde i måleren, og elektrikkeren har jo hovedsikringer han kan tage ud, desuden har han skillestykker inde bag måleren, som desuden godt må sidde uden for lejligheden.(Men bør havde beskyttelse mod hærværk og lign.)
Hovedafbryder i lejligheden, ja der er jo gruppeafbryderne, som tager de enkelte grupper, men foran dem er der jo et eller flere HPFI relæer, som fungerer som hovedafbryder foran grupperne, andet er der jo ikke krav om.

http://www.sik.dk/Professionelle/El-branchen/Love_og_regler/Fortolkninger/Gruppeafbrydere_og_HPFI-afbrydere_i_boliger.html

http://www.sik.dk/global/publikationer_og_blanketter/Artikler/Electra/Stroemkredse_skal_kunne_adskilles_0502.html
VH Palle Hansen