/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Øl og Bordvin regler
Fra : Trine08
Vist : 1142 gange
150 point
Dato : 01-06-08 02:48

Hej

Kan ikke finde de spesifikke regler for Øl og Bordvins bevilling..
Note: IKKE Spiritus bevilling...men øl og bordvin...

Vil gerne vide om der er noget med lukke lov.....
Og præsis hvad for drinks man må sælge...

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 01-06-08 03:22

Lige en ting mere...

Her de sidste par gange jeg har været til konfirmation..el lig. har vi tit fået en velkomst drink
der smagte af fersken (tror jeg) fik det i et champange glas.

Til deserten fik vi også noget der smagte af fersken (måske det samme, men tror det ikke)
istedet for kirsbær vin...

Hvad var det ?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-06-08 06:08
Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-06-08 07:49

Citat
Virksomheder, der serverer stærke drikke, herunder øl og vin skal have en alkoholbevilling. Her kan du se, i hvilke tilfælde politiet kræver, at du er i besiddelse af en alkoholbevilling. Du kan også få nærmere information om, hvordan du ansøger om alkoholbevilling
.
Læs meget mere her
http://www.politi.dk/da/borgerservice/tilladelser/alkoholbevilling/

Med hensyn til vinen var det vel en Ferskenvin til desserten, evt en mousserende Ferskenvin til velkomstdrink
De findes i flere udgaver, men et eksempel er her
http://www.gourvin.dk/default.asp?iw=1&ID=184

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 01-06-08 10:10

Det kræves en bevilling fra kommunen for at må sælge vin og øl. Det er kommunen der giver tilladelse, men du kan evt. læse lidt mere på denne side:

http://www.folketinget.dk/Samling/20042/lovforslag/L158/som_fremsat.htm

hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 01-06-08 23:10

Jeg ved godt det er kommunen der giver tilladelse...

men jeg søger... en OVERSIGT over Øl og Bordvins reglerne.....

Hvor ligger % grænsen ?
Må jeg evt sælge en vodka som (af uforklarlige grunde) ligger UNDER % grænsen ?
(men som jo aligevel er en vodka)
Må jeg overhoved blande "drink" hvis evt de kun består af vin og sodavand ?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 02-06-08 06:51

Jeg tror du skal kigge lidt her i Restaurationsloven - den er meget lang - men der står bl.a.

Denne lov omfatter:
1) Selvstændig erhvervsvirksomhed ved servering af spise- og drikkevarer.

2) Selvstændig erhvervsvirksomhed ved modtagelse af overnattende gæster med mulighed for servering.

3) Servering af spise- og drikkevarer ved enkeltstående arrangementer, jf. § 22.

4) Udlevering af stærke drikke til nydelse på eller ved forretningsstedet, jf. § 24.
Stk. 2. For andelsforeninger og andre foreninger gælder loven, i det omfang deres virksomhed udadtil fremtræder som erhvervsvirksomhed eller der serveres stærke drikke for medlemmerne mod betaling.

Stk. 3. Ved servering forstås i denne lov salg af spise- eller drikkevarer til nydelse på eller ved salgsstedet.

Stk. 4. Ved stærke drikke forstås i denne lov
1) vin, frugtvin og andre ved alkoholgæring fremkomne drikke med over 2,5 pct. vol. alkohol,
2) destillerede alkoholiske (etanolholdige) drikke,
3) øl med 2,8 pct. vol. alkohol (etanol) eller derover og
4) drikke tilsat de i nr. 1-3 nævnte drikke.

læs selv mere her

http://www.horesta.dk/Emner/Branchejura/Alkoholbevilling/Love%20og%20bekendtgoerelser/Restaurationsloven.aspx

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-06-08 16:34

det er rat at når man ligger et link til folk at de så ikke kigger på det
http://www.sum.dk/publikationer/alkoholholdige/regler.htm
det allerførste der stå er :Regler om markedsføring af alkoholholdige drikkevarer

Regelsættet finder anvendelse på markedsføring af alle alkoholholdige drikkevarer med 2,8 volumenprocent alkohol svarende til 2,25 vægtprocent eller derover.