/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
digital reciever
Fra : jensviggo
Vist : 547 gange
50 point
Dato : 31-05-08 16:21

jeg har en digital reciever til at modtage tv signaler med det er en denver dvdbt15
den virker perfekt til de svenske programmer, men når jeg skal modtage de danske dr1 dr2 tv2 osv går det galt jeg får kun et vindue der fortæller mig enten intet signal ingen service, hvad er der mon galt med den skiderik
mvh jensviggo

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-08 16:33

Den sender ikke fra samme satelit

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-08 16:33

Den = De

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-08 16:36

Viasat , Canal digital ? ?

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 31-05-08 16:40

hej teil

nej nu skal du høre her, det har intet med sattelitter at gøre den modtager fra faste antenner altså de gamle på en telefonmast i haven jeg kan osse modtage fra en stueantenne

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-08 16:43

Er du så sikker på at der sendes digitalt via mast i dit område.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-08 16:44

Til dr skal du sikkert bruge UHF antenner
VHF antenner duer ikke

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-08 16:45

Polarisering kender jeg ikke, to muligheder
vertikal, horisontal

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-08 16:47
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-08 16:50

Citat
Kan jeg benytte min eksisterende TV 2-antenne til modtagelse af digitalt tv?

Ja. Det jordbaserede digitale signal (DTT) sendes som et UHF-signal, og da DTT-sendenettet i vid udstrækning benytter tv-masterne i det eksisterende TV 2-sendenet, vil det i de fleste tilfælde være muligt at benytte den eksisterende TV 2-antenne til at modtage signalerne. Kun i Østjylland er det nødvendigt, at den eksisterende TV 2-antenne skal drejes 90 grader over antennens vandrette akse og således placere antennens tværpinde i en lodret position.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-08 16:51

Og meget meget mere på dr´s side.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-05-08 17:52

Lyt ikke efter satellitfolket. De har totalt misforstået, hvad det drejer sig om.

Problemet er at du ikke får antennesignal fra den danske sender.

Jeg gåætter på at det er fordi du bruger et godt gedigent antennesystem bygget til kun de analoge signaler.
For at få gode billeder uden skygger fra reflektioner er der i systemet anbragt filtre så kun de rigtige frekvenser kommer gennem de rigtige antenner. Det var også helt fint.
Men da det danske system fortsat sender analogt er de nød til at sende de digitale signaler på en lidt anden frekvens, og der spærrer dine filtre.

Løsningen er at fjerne filtrene. De er ikke nødven´dige for at få fine digitale billeder. Men det vil gå ud over kvaliteten på dine analoge billeder, så du må vælge hvad der skal virke godt.
Der kan være en filterkasse eller flere for hver antenne, eller alle filtre og forstærkere kan være indbygget i en enkelt boks , som sidder oppe ved antennerne.

Alternativt sætter du en enkelt ny antenne op med egen nedføring og kun tilsluttet den digitale modtager. hvis du bor optimalt kan en primitiv "stueantenne" sat i stuen eller på loftet klare alle stationerne. Både danske og svenske.

Når man om ikke så længe holder op med at sende analogt fra Danmark, kan du pille dit fine antennesystem ned. Der er ikke mere at bruge det til.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-08 17:54

Der er noget du har overset transor.
Man sender digitalt via uhf sendere.
Kvaliteten er ok, har selv været med ved forsøg.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-08 18:26

Citat
For at få gode billeder uden skygger fra reflektioner er der i systemet anbragt filtre så kun de rigtige frekvenser kommer gennem de rigtige antenner. Det var også helt fint.
Men da det danske system fortsat sender analogt er de nød til at sende de digitale signaler på en lidt anden frekvens, og der spærrer dine filtre.

Det passer nu ikke. De avvigelser i frekvenser ligger indenfor antenners og filters tolerance.
Det fungerer udmærket at køre analog og digital på samme antenne og filter.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-08 19:25

Citat
- Ubesvarede 3
- Besvarede 21
- Annullerede 52
- Slettede 1
Ialt 77

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-06-08 01:17

Til Teil.

Jeg er da godt klar over at man sender digitalt på uhf.
Men der er kanalfiltre , som er så skarpe at der ikke slipper nok signal igennem ved andre frekvenser,
Jeg ved ikke hvor i landet du bor , men vi der både har haft Hovesenderens og tre svenske sendere, med visse frekvenser klos op ad hinanden, har kun haft gode billeder fra de analoge sendere med skarpe filtre.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-06-08 07:02

Citat
Men der er kanalfiltre , som er så skarpe at der ikke slipper nok signal igennem ved andre frekvenser

det passer ikke

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 01-06-08 08:09

mange flotte og inspirerende indlæg fra teil og transor.............tak
men her er status, jeg modtager fint de svenske signaler, og en gang imellem de danske men de danske har lidt svært ved at komme i gang, dvs. der kommer en masse skå firkanter ind i billedet og jeg kan så forstå at det er pga. dk kun sender digitalt på uhf men det bliver der ændret på kan jeg forstå, men hvordan kan jeg så en gang imellem se de danske????????????????

mvh jensviggo

Kommentar
Fra : josga

Dato : 01-06-08 18:57

Hej.

Jeg kan måske hjælpe dig. Dermed ikke sagt, at jeg har løsningen, men jeg syntes at du skulle stille spørgsmålet i et andet forum på Kandu eks. på netværk - multimedie - oprativsystem eller noget i den retning.
Jeg ved, at der er nogen, der kan hjølpe dig, ( jeg har selv prøvet det en gang.)

Mvh josga