/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
varm cpu
Fra : killer10
Vist : 684 gange
100 point
Dato : 31-05-08 15:03

Jeg har et problem med en varm cpu. Har lige bygget computeren.

motherboard: Asus P5N32 SLI Plus
Cpu: core 2 dou E8400
Grafikkort: BFG 8800GT
Ram 4Gb Geil
Psu: Thermaltake 600W

Jeg har prøvet med en coolermaster cpu-køler, men ligemeget hjælper det, inde i bios starter temperaturen på 50 grader lige når jeg tænder den, og så stiger den ellers. Hver gang jeg spiller et lidt krævende spil, kommer der "blue screen of death" ellers slukker computeren. Jeg har prøvet at måle temperaturen med Realtemp, og den siger at cpu´en kun er Ca. 55 grader.

Skal lige siges at der er kommet 3 ekstra blæsere i kabinettet, så der er air-flow.

Nogle der har en ide om hvad der kan være galt? defekt måler på bundkort eller lignende?
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-05-08 15:09

Hej

Er der ordentlig kontakt mellem CPU og køleribber?
Har lige haft problemer med en hvor der ikkke var god kontakt, den fik en gang køle-pasta, det sænkede temp 8-10 grader.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : killer10

Dato : 31-05-08 15:18

Har prøvet både med original cpu køler, og med en coolermaster køler, problemet er stadig det samme. er ganske sikker på at forbindelsen er god nok

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-05-08 15:26

OK, det var bare en mulighed.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : killer10

Dato : 31-05-08 15:27

takker også for svaret =)

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-05-08 15:43

er du sikker på at din strømforsyning kan klar den belastning at tilføje 3 ekstra blæsere

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-05-08 15:46

Du har vel ik' fået skruet op for CPU hastigheden, så det er derfor den bliver så varm?
PSU på 600w skulle da sagtens kunne trække 3 blæserer

mvh klaudi

Kommentar
Fra : killer10

Dato : 31-05-08 15:58

http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine siger at jeg skal have en 425W psu, så burde være rigeligt med 600w

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 31-05-08 18:46

Har du prøvet at kigge efter en bios update?

Kommentar
Fra : killer10

Dato : 31-05-08 19:05

Nu har jeg prøvet at putte cpu´en i en anden maskine, og dens cpu i min maskine, og der er stadig problemer. Min cpu E8400 virkede fint, og lå på 35 grader i bios, men da jeg puttede en E6850 i mit bundkort var det samme problem... 55 grader, og stigende. Hvad kan der dog være galt?

Har biosupdated

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-05-08 19:44

Der kan være fejl i din CPU.

Kommentar
Fra : killer10

Dato : 31-05-08 19:53

Min cpu virkede i den anden pc... men cpuer der kommer i mit bundkort fejler.

Kan man slå bioswarningen fra, så den ikke slukker? I tilfælde af at bios måler forkert.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-05-08 20:20

Har du ordentliht med kølepasta i ????Det syns jeg ikke rigtigt du svarede på Jeg har selv prøvet at det var det der var problemet

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-05-08 20:21

ups rettelse ordentligt

Kommentar
Fra : killer10

Dato : 31-05-08 20:45

Jo jeg har ordnet med korrekt mængde kølepasta

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-05-08 21:08

Har du tjekket afstandsbøsninger til bundkortet?

Det kan være en kortslutning.

Du kan jo også prøve at tage grafikkort ud, selvfølgelig kun hvis der er onboard grafik hvor du så kan slutte skærm til

Kan ikke lige komme på flere ideer

mvh klaudi

Kommentar
Fra : killer10

Dato : 31-05-08 21:20

har haft det skilt ad mange gange... nej er også selv løbet tør..

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-05-08 21:27

Har lige søgt lidt på Google, fandt dette:
http://www.hol.dk/traad.aspx?tid=427080&fid=3

Den er åbentbart en varm sag, alt under 60 grader er fint, skriver de.

Er så bare mærkeligt at du får blå skærm, det kunne jo så være grafikkortet der får det for varmt?

mvh klaudi

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-05-08 23:14

Citat
PSU på 600w skulle da sagtens kunne trække 3 blæserer

Ja en 600w Power Supply skulle gerne kunne trække 3 blæsere, det kan vi godt være enige i, men den skal jo ikke kun trække det, den skal også trække bundkort, grafikkort, netkort, cd-rom drev, diskette drev, Harddisk(e), lydkort, USB, CPU, blæser til CPU, Power Supply blæser og så de 3 blæsere. Se det er jo en del og ja nogen af tingene kræver mere strøm end andre. Men man kan jo selv regne sig frem til hvor kræftig en PSU skal være. I datasheet fremgår det som regl hvor meget strøm en hardware skal bruge.

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 01-06-08 00:33

hvad med en helt anden mulighed. Er maskinen sat til selv at vudere FSB osv. i BIOS? det lyder som om at BIOS'en skal indstilles korrekt.