/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nysået græs vandes ????
Fra : taliskoko
Vist : 3668 gange
100 point
Dato : 31-05-08 11:11

Jeg har lige sået en en ny græsplæne, men læser på flere hjemmesider på nettet at nysået græs ikke må vandes, da det får frøene til at flytte sig. Jeg kan se logikken, men uden vand spirer frøene da aldrig ???

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-08 11:13

Du kan lægge en siveslange, det skåner.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 31-05-08 11:16

Du bliver nød til at vande som du selv siger, spirer frøene ikke.

Du skal vande når den "værste" varme er væk, du vander lige så forsigtigt, en vanddims, der kan vippe fra side til side, er go' den er ikke så hård i vandstrålen.

Flytter frøene sig, så kommer der alligvel græs når det begynder at gro rigtigt for der breder det sig, så det ville jeg ikke være bekymret for

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-08 11:19

Jeg vander tidlig morgen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-05-08 11:25

vand om aftenen med lavt vandtryk og spreder på slangen - eller sprinkler der heller ikke må have for stort vandtryk

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 31-05-08 11:26

I bekræfter alle de ting jeg gør lige nu. Jeg vander så morgen og aften, når solen er væk.

Jeg bruger så bare den alm. haveslange med en tåge-vandstråle på justerings-dimsen, nok mest fordi jeg tænker hvor meget man får brug for sådan en vippe-vanddims bagefter.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-08 11:26

Nej tidlig morgen vander man.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-08 11:27

Siveslange kan købes i metermål.
Det bruger jeg til alt nysået.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 31-05-08 11:28

Frøene skal selvfølgelig have vand, vand med sive slange eller hvis det er et større areal så er det en god idé med den type vandere der vander rundt i stedet for fra side til side, de spreder meget fint som støvregn og de vander ensartet i modsætning til vippe vander der vander mest og næsten laver søer der hvor de vender.
Man vander selvfølgelig om aftenen så vandet har hele ntten til at virke før det fordamper i den dejlige sol.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-08 11:29

Man vander tidlig morgen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 31-05-08 11:34

Frøene spirer ikke før der kommer vand eller regn! Frøene kan sagtens flytte sig i tørvejr - f.eks. på grund af fuglene, de æder dem støvbader i dem skraber rundt om, o.s.v. Vand med så blød en stråle som du kan. frug aftenen og den første del af natte, så de får noget der svarer ti 30 mm - vent tålmodigt en uge, så grønnes det!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-08 11:35

Man vander tidlig morgen.
Derimod kan siveslangen ligge og dryppe hele natten.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-05-08 11:44

He he Teil, har du fået en repeat knap

Kan vi så blive enige om at vi er uenige, og så kan vi blive enige om at taliskoko, vander morgen
ELLER aften eller både og

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-08 12:16

Ok Nordsted1 vi er uenige om at vi er enige eller onvendt.
Jeg vander hver morgen, i andre gør hvad i vil.
taliskoko bruger siveslange om natten.
Klip nu ikke jeres græsplæner for kort.
Skygge hjælper til at holde på fugt.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 31-05-08 13:00

SKYGGE HJÆLPER TIL AT HOLDE PÅ FUGT.
Ja det er derfor man vander når solen er gået ned

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-08 13:12

Nej man vander tidlig morgen

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 31-05-08 19:30

Man lægger ny græsplæne i september/oktober så er man fri for spekulationer med vanding, som man gør om AFTENEN.

Jes

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-08 19:41

Man vander tidlig morgen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 31-05-08 19:59

Nej ikke Man; Men jeg ser at Teil vander tidligt om morgenen Det gør jeg ikke - så er jeg ikke oppe - nemlig. Jeg trøster mig så med at mine grønne planters rødder har hele natten og den tidlige morgen til at optage vand inden solen bliver for streng.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 31-05-08 20:12

Teil skal nemlig morgenpisse

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-08 20:15

suno

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-06-08 08:48

Citat
Jeg trøster mig så med at mine grønne planters rødder har hele natten og den tidlige morgen til at optage vand inden solen bliver for streng.

det er jo lige det - der skal ikke vandes om morgenen netop for at solen ikke skal brænde det nye græs af

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-06-08 09:01

forkert

Godkendelse af svar
Fra : taliskoko

Dato : 01-06-08 11:52

Tak til alle svar. De fleste bekræfter mine egne tanker og der var Nordsted1 først.

Tak for svaret Nordsted1.