/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Isolering - u-værdi - W/m2K
Fra : Tobster
Vist : 4952 gange
100 point
Dato : 30-05-08 11:14

Jeg er ved at udregne u-værdi for en garageport og får et resultat der hedder 1,2 W/m2K.

Men hvad betyder dette og hvad betyder W/m2K? Hvad står det for?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 30-05-08 12:18

For hver kvadratmeter (m^2) og Kelvin (K) (de er lisså store som grader Celsius) får du et varmetab på 1,2 Watt. Det vil sige, at hvis din garageport er 4 kvadratmeter, temperaturforskellen mellem inde og ude skal holdes på 18 grader = 18 Kelvin, så skal du bruge en varmeeffekt på
1,2 Watt/(kvadratmeter * Kelvin) * 4 kvadratmeter * 18 Kelvin =86,4 Watt. Hvor de kommer fra, er ligegyldigt (elvarme, arbejdslampe, centralvarme, fjernvarme, solfanger, gasbrænder)
mvh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-06-08 01:30

Kropsvarme tæller også. Den øges ve fysisk aktivitet, som f. eks elskov.
Det er grøn energi, så det batter.

Godkendelse af svar
Fra : Tobster

Dato : 01-06-08 10:50

Perfekt svar!!!!!

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 01-06-08 11:36

Hej

Jeg sidder lige og regner lidt på det. Du skriver:
Det vil sige, at hvis din garageport er 4 kvadratmeter, temperaturforskellen mellem inde og ude skal holdes på 18 grader = 18 Kelvin, så skal du bruge en varmeeffekt på 1,2 Watt/(kvadratmeter * Kelvin) * 4 kvadratmeter * 18 Kelvin =86,4 Watt

Ud fra det du skriver, så bør regnestykket se således ud: 1,2 / 32 (4 x 18) = 0,0357

Kan du uddybe lidt?

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 01-06-08 12:07

Jeg fandt ud af det - du var vist kommet til at sætte et '/' ind ved en fejl :)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-06-08 22:56

Nejnej; de 1,2 Watt skal kun deles med parentesen og ellers ganges med resten