/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Referencevisning i excel
Fra : pedped
Vist : 413 gange
49 point
Dato : 30-05-08 09:14

Jeg har lidt problemer med noget referencevisning, som jeg ikke kan få
til at virke. Jeg har følgende liste:

    05-06-2008   07-06-2008   08-06-2008   09-06-2008   11-06-2008
Type 1    200      1000      1000
Type 2          2000      3000
Type 3       300          4000

I et referenceark skal jeg kun have vist teksten i kolonnne A, hvis
der vel og mærke er værdier i dato-kolonnerne. Således skal det se
ud:

    05-06-2008    07-06-2008   08-06-2008   09-06-2008   11-06-2008
Type: Type 1 + Type 3 Type 1 Type 1 Type 2 Type 2 + Type 3

Hvis der er mere end en værdi som skal vises, skal der altså være et +
imellem teksten
Hvodan kan jeg gøre dette?

Kommentar
Fra : pedped

Dato : 30-05-08 09:17

Argh! Nu har den da rykket det hele. Håbede på, at jeg kunne få den til at stille det op i kolonner, når nu jeg manuelt rettede det til inden jeg skrev indlægget. Håber det kan forståes - trods alt.

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 30-05-08 09:55

Jeg er ikke helt sikker på jeg ved hvad du mener med at den nogen gange skal skrive flere ting ud fra en dato, men hvis du vil have den til at skrive noget (et felt eller en bestemt tekst) når du udfylder datoen kan du jo bruge HVIS funktionen i feltet der skal indeholde tekst og pege den på dato feltet eks. sådan her
=HVIS(A1="";;B2)
Her vil feltet med formlen være blankt, hvis ikke felt A1 er udfyldt og er A1 udfyldt vil den fylde værdien fra B2 ind.

Håber det hjælper.

Kommentar
Fra : pedped

Dato : 30-05-08 10:18

Tak for hjælpen, men det er desværre ikke nok. Jeg må lige prøve at forklare det lidt bedre:

Hvis-formlen ville virke, hvis bare der kun var en svar mulighed, men der er flere. Prøver lige at forklare den forrykkede liste:

Hvis der den 05-06-08 er data (noget andet end blankt), skal den skrive hvilken type det er, ud fra de tre muligheder (type 1,2 og 3). Hvis der kun er noget i type 1, skal der bare stå type 1. Er der derimod data i både type 1 og 2, skal der stå: Type 1 + Type 2

Der er således vigtigt med det + der er mellem teksterne, så et ser præsentabelt ud.

Værdierne er ligegyldige, de skal ikke vises.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-05-08 10:29

Prøv at forklar, hvad det skal bruges til.

Det kan sikkert hjælpe på forståelsen af din "udfordring".

Kommentar
Fra : pedped

Dato : 30-05-08 11:29

Jeg prøver;
Det er henvendelser som sendes til kunder. Typerne er forskellige henvendelsestyper, som influerer forskelligt på antallet af henvendelser fra kunder.

Disse henvendelsestyper skal vises i en præsentation, hvor antallet er ligegyldigt, og hvor den skal vise typen, såfremt denne er forskellig fra "".
Det skal så stå under hver dato, som er præsenteret vandret, hvilken/hvilke typer der sendes denne dag.

Håber det gjorde det mere klart.

Accepteret svar
Fra : berno82

Modtaget 49 point
Dato : 30-05-08 14:54

Det gjorde det mere klart og har siddet og leget lidt med det, og hvis ikke det var fordi Exel kun understytter 7 HVIS sætninger i samme formel kunne det lade sig gøre, hvis ikke du laver en mellem regnings felt der udfylder unikke værdier for hver type som den lægger sammen og ud fra det kan skrive i feltet om det er type1, type typ2, type3, type1+type2 osv.
eks. til mellemregning
A5=HVIS(A1="";;1)
A6=HVIS(A2="";;2)
A7=HVIS(A3="";;3)
A8=HVIS(SUM(A5;A7)=1;Type1;HVIS(SUM(A5;A7)=2;type2;HVIS(SUM(A5;A7)=3;Type1+type2;HVIS(SUM(A5;A7)=4;Type1+type3;))))

men du kan jo bare gemme de 3 regnings felter langt ud i arket så de ikke generer overblikket af tallene

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 30-05-08 15:00

Håber det er til hitte ud af når du lige fjerner stavefejl og at den ikke kunne overføre hele min
formel :)

Kommentar
Fra : sorenped

Dato : 04-06-08 09:39

Tak for svaret. Har været væk et par dage og får først mulighed for at tjekke det på fredag, så skal jeg nok skrive hvorvidt det lykkedes eller ej.

Kommentar
Fra : pedped

Dato : 09-06-08 12:04

Så, nu har jeg kigget på det. Din løsning var desværre ikke helt brugbar af flere gunde, men til gengæld ledte den mig på rette vej. Jeg havde selv forsøgt en lignende løsning forindne uden held, men nu lykkedes det altså.

For det første havde jeg pludselig 4 typer, hvilket gjorde at antallet af HVIS-formler oversteg de magiske 7. Derudover kunne jeg ikke bare give felterne identifikation med fortløbende numre, da nogle af cifrerne ville være det samme som summen af andre. Jeg kom frem til at bruge 1,2,4 og 8 for at undgå dette.
Mht. formlen, ville denne som sagt indeholde for mange HVIS. Istedet lavede jeg et sum-felt af de cifre jeg havde givet felterne, så der bare skulle refereres til om dette felt havde en bestemt værdi. Det er åbenbart i kombination med SUM-funktionen, at excel brokker sig over de +7 Hvis'er. Hvis jeg skrev formlen på følgende måde, kan man lave lige så mange HVIS jeg har lyst til (i det mindste op til 35, hvor jeg ikke gad at lægge flere til).

=HVIS(B66=1;"Type1";HVIS(B66=2;"Type2;HVIS(B66=3;"Type1+Type2";HVIS(B66=4;"Type3"; osv...

Dog skal det siges, at dette vidst kun kan lade sig gøre i 2007 versionen, da man skal gemme det i .xlsm

Godkendelse af svar
Fra : pedped

Dato : 09-06-08 12:05

Tak for svaret berno82.