/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Værnepligt og ferie??
Fra : carlo65
Vist : 5178 gange
100 point
Dato : 28-05-08 20:14

Da jeg skal ind som værnepligtig vil jeg gerne vide om man har ferie i løbet af de 4 mdr? Kan nogen hjælpe mig her?

På forhånd tak! :D

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 28-05-08 20:18

Hej. Skal selv ind, og saa vidt jeg ved er der ingen ferie, men hvis du skal nogle ting kan man vist nok godt faa fri en dag eller to

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 28-05-08 20:31

Citat
Når man taler om ferie for værnepligtigt personel, er det vigtigt at skelne mellem ferieorlovsdage og feriedage, der er to forskellige begreber.

Ferieorlovsdage for menige:
Ferieorlovsdagene kan man kalde for retten til ferie. Med andre ord, er det antal ferieorlovsdage, man optjener, også det antal dage, man har ret til/krav på at afholde.

Værnepligtige menige optjener (har ret til) én ferieorlovsdag pr. måned. Denne bliver finansieret ved, at der på hver lønseddel tilbageholdes 1/30 af lønnen. (se side 1)

Feriedage:
Gennem hele din værnepligt optjener du 2,08 feriedage pr. måned.

De, af menige, optjente feriedage udbetales via feriekonto efter hjemsendelsen eller ”opspares” til brug, hvis den værnepligtige menige forsætter som sergent eller konstabel.
Taget her fra http://www.vaernepligtsraadet.dk/om_ferie/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-05-08 20:57

Din ferie må du holde enten før eller efter.

Havde du forestillet dig, at du i den periode på 4 mdr., hvor du skal aftjene din værnepligt kunne holde 3 ugers ferie. Så glem det. Du har jo vidst, at du skulle aftjene din værnepligt.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 29-05-08 08:21

Helt ærligt...

Man er kun inde 4 måneder, drop dog ferien og nyd det.

4 MÅNEDER... mere er det altså ikke.

Det er jo ingenting.

bare en oplevelse, du husker resten af livet.