/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Handicap Toilet
Fra : svendgiversen
Vist : 1394 gange
100 point
Dato : 28-05-08 10:05

Er der nogen der ved hvordan man indretter et handicap toilet?

Kan man købe de forskellige støtte indretninger færdigt fremstillede??

Hvor??? Svend

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 28-05-08 10:09

De toiletter jeg har set, er indrettet med nogle stivere på hver side af toilettet, evt. kun på den ene side.

Du skal ligeledes beregne meget plads i rummet, da der skal være plads til en kørestol, evt. også hænge vasken i en lavere højde.

Er der ikke en hjælpemiddelcentral i nærheden hvor du bor, de må kunne vejlede/hjælpe dig.

Er du sikker på at det er noget du skal betale selv, hvis det er en i husstanden,der har handicappet, er der vel mulighed for at kommunen kan indrette det for dig, sådan har det været tidligere

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 28-05-08 10:10

http://www.handicap.dk/lokalt/viborg/tillidsfolk
her er sikkert nogle der kan hjælpe dig

Kommentar
Fra : hellegudme

Dato : 28-05-08 10:13

Hej Sven
Du kan prøve at ringe til ergoterapeuten i den kommune, hvor du bor. Ergoterapeuter har generelt stor erfaring med diverse indretning af hjem.
Afhængig af situationen - omstændighederne ( om det er af private årsager eller om det er i en virksomhed) så er der mulighedf for at få udgifterne helt eller delvist dækket. Selvfølgelig ikke hvis det er fordi du vil lave et handicaptoilet i din virksomhed.
Jeg er sikker på, at du vil kunne få en god vejledning.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 28-05-08 10:49

svendgiversen

Du skal rette henvendelse til din kommune, de vil kunne hjælpe dig.

http://borger.dk/forside/aeldre/aeldre-og-hjaelp/hjaelpemidler

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 28-05-08 11:22

Alle gode gange tre, den fjerde er den bedste, eller hvordan er det nu det er

Citat
Er du sikker på at det er noget du skal betale selv, hvis det er en i husstanden,der har handicappet, er der vel mulighed for at kommunen kan indrette det for dig, sådan har det været tidligere

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-05-08 11:24

http://www.ao.dk/

http://www.bravida.dk/frontpage.aspx?m=16458

Dem her og flere i branchen kan klare problemet

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-05-08 12:05

Foreløbig tak,
vi vil så først prøve de gratis muligheder, som jeg ikke kendte...

Vi bor i Sønderborg, og der er vist en hjælpemiddelcentral i Åbenrå?
mon udstyret der kan findes/ses på nettet? Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-05-08 12:16

Det er jo individuelt, hvad der skal bruges til den enkelte.

Så derfor skal du have en fra kommunen til at se på det. I kan så sammen finde ud af, hvad der er behov for.

I enkelte tilfælde bliver det specialfremstillet.

Men ring du til kommunen i dag.

Det kan også være at hospitalet vil anbefale de hjælpemidler, der er brug for.

Men jeg ønsker, at du får de ting, der er brug for, det vil gøre dagligdagen lidt lettere.

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 28-05-08 13:28

Det er korrekt at du skal kontakte en ergoterapeut i kommunen - de kommer så ud og kigger og kommer mere foreslag til hvordan man kan indrette bedst - og skal hele badeværelsetl laves om for at en rullestol f.eks kan komme igennem dåbningen ydes der tilskud hertil.
(jeg har selv MS - multiple sclerose)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-05-08 14:13

På Sjæland er det Falck,- Der yder de også konsulentbistand.
http://www.falckhjaelpemidler.dk/Ydelser/Specialr%C3%A5dgivning.aspx
I Jylland har hver enkelt kommune sin egen hjælpemiddelcentral.

Nogle hjlpemidler er undtagen f. eks. Hjælpemidler til synshandicappede og hørehæmmede.
Men indretning af toiletter og madresser til sengeliggende, eller sygesenge og rollatorer med meget mere, får man tildelt efter henvendelse til kommunens hjemmepleje.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-05-08 14:20

Det er et meget bredt spørgsmål.
1 er der tale om en nødvendig indretning i et eksisterende hus vil man kunne findes berettiget til boligændring igennem visitationen.

2 er der tale om nybyggeri er der forskellige krav der skal opfyldes afhængig af boligtypen.
der er forskellige grader af handicaps, som giver meget forskellige krav til indretningen.

3 er det af eget ønske der skal indrettes, kommer det an på hvad behovet er. Mange firmaer producerer hjælpemidler, men ikke alle sælger til private.

jeg er arkitekt og visitator... jeps begge dele og du rammer derfor mit speciale, så spørg evt mere specifikt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-05-08 14:31

I eget næsten 40 år gammelt hus...

Desværre er toilettet nærmest soveværelset ret lille;
det andet er stort, men ligger længere væk.

Foreløbigt efter eget ønske, men vi har kontaktet egen læge, og behovet er der, Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-05-08 14:38

jomfruane

Er du ansat af kommunen for at kunne visitere ???

Det er kommunen, der tager den endelige beslutning.

Men svendgiversen du kan altid tale med din kommune. De vil kunne råde og vejlede dig.
Noget kan du få til låns andet skal du måske selv være med til at betale for.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 28-05-08 16:27

Må jeg blot komme med et enkelt tip ?

Hvis det er til en i kørestol, så husk at sætte spejglet helt ned til vasken, ellers kan han ikke se sig selv i spegjlet.
Et fuldspejlg er også en go ide, de handicappede tit ikke har muglighed for at se sig selv.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-05-08 17:35

Vor egen læge kontakter nu hjemmesygeplejen, og der vil snart komme eksperter ud til os...

Tak for de mange gode råd, og godt jeg ikke selv gik i gang med plugs gennem fliserne, Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-05-08 17:41

Fint at kommunen nu hjælper, men du skal ikke vente i for lang tid.

Det er her og nu, der er brug for hjælp. (desværre strejker hjemmesygeplejen)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-05-08 22:49

Hej Svend.

Citat
(desværre strejker hjemmesygeplejen)

Ja det gør de , desværre , men der er mulighed for at få/låne et transportabelt som kan låses fast på hjulene.
Det er et ganske almindeligt hjælpemiddel hvis der er akut behov. Det køres ind over det almindelige toilet og kan flyttes hvis behovet ikke er der.
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 29-05-08 08:22

Jeg er ansat i kommunen ja.
Det vil være en ergoterapeut der skal visitere, og det er korekt at nogen af dem strejker, men det kommer an på hvilken kommune det er. Her hos os strejker de fx, men ikke i nabokommunerne.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-05-08 14:04

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-05-08 14:44

Jeg håber, at der bliver givet den hjælp, der er brug for.