/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
uskiftet bo
Fra : morkaren01
Vist : 2072 gange
50 point
Dato : 27-05-08 20:42

Hej
Jeg har desværre mistet min ægtefælle 49 år gammel.
Hus m.v. stod i min ægtefælles navn, jeg var medunderskriver på gæld og ejer af 1/4 hus.
Vi havde fælleskonti
Af fast ejendom kan nævnes
Hus som jeg og ægtefælle boede i, i ægtefælles navn.
Lejlighed som var lejet ud, i ægtefælles navn.
Hus hvor vores datter ejer 1/2, og ægtefælle og jeg 1/4 del hver.
Jeg har fået skifteretsattest og hensidder i uskiftet bo, der er 2 fællesbørn og ingen særbørn.

Mine spørgsmål er?
Hvor længe må banken vente før jeg får adgang til vores fælleskonti.
Kan kreditorerne, (kreditforening, bank m.v. ) gøre krav i boet, hvis jeg overtager gælden (skifteretsattest) og betaler de mdl. ydelser.
Har jeg ikke krav på 1/2 delen af hvad der stod på vores fælleskonti pr. dødsdato. Og hvornår har jeg i givet fald ret til at få råderet over 1/2 delen af indestående.

Min ægtefælle døde 17/3-2008 og jeg har videresendt skifteretsattest til diverse for mere end 14 dage siden.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-05-08 21:14

Det gør mig ondt for dig.

Du kan få gratis rådgivning her både pr telefon og email. Det er jurastuderende, der rådgiver.

Læs meget mere her http://www.retshjaelp.com/

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-05-08 21:31

hej med dig.
Først vil jeg sige til dig at det gør mig ondt for dig. Håber du klarer det
Prøv lige at se denne tråd som klumme skrev for nogen tid siden.
Citat
http://www.kandu.dk/Spg119799.aspx

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 60 point
Dato : 27-05-08 21:39

Det er normalt i dag at den efterlevende sidder i uskiftet bo. Da sagen ved skiftretten er slut har du selvfølgelig fuld råderet over alt indestående på diverse bankkonti. Du arver alt da du sidder i uskiftet bo. Med attesten fra skifteretten i hånden kan du hæve penge fra jeres konti.
Jeg her selv været gennem flere sager med dødsbo. Har lige været gennem en sag hvor en dame døde uden arvinge og det blev afsluttet med en såkaldt "bodeling". Herefter kan kreditorer ingen penge få, hverken husleje, Tele Danmark m.m.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : morkaren01

Dato : 27-05-08 21:57

Hej, jeg er ikke lige vant til dette her, så jeg svarer nok forkert tilbage, men tak, for de svar jeg indtil nu har fået.

Jeg er i den situation, at min bank endnu ikke har åbnet de konti, som vi var fælles om. Jeg har fået et nyt hævekort med en bevilget kassekredit. Det eneste jeg ellers har fået råderet over er min egen løn for april og maj md. samt ATP.

Vi havde lidt penge stående på en konto da ægtefællen døde, men der er jo også en del udgifter der skal betales. Lige nu er der plus på en konto og minus på de andre, alt er spærret og jeg kan ikke overflytte penge mellem diverse konti. Jeg kan ikke forstå jeg ikke får adgang til diverse konti, når jeg har fået skifteretsattest.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-08 22:14

Daws du
Har selv li mistet min far
Når Skifteretten har talt og du har fået papir på det hele, kan du gå i banken med alle papirer, og få det der til kommer dig

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 27-05-08 22:19

Skifteretsatesten er den sidste indstands og den kan ingen ændre på så lav kopier og gå og gør dine krav

dr.dem

Godkendelse af svar
Fra : morkaren01

Dato : 28-05-08 06:29

Tak for svaret hawaii7. og tak til alle jer andre.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 28-05-08 09:09

Det er da en mægtig trist situation at være havnet i. Jeg er ked af høre, at du har mistet din mand i så ung en alder, men tror på, at du nok skal klare dig igennem...!

Jeg mistede min første mand, da jeg var 29, og selvom det så fuldtændig uoverskuelig ud - og føltes
noget så urimeligt - så "læger tiden alle sår". Sådan da.

Jeg sad dengang længe og ofte og bare græd, og min kloge mor sagde dengang "det er godt, for tårer renser sjælen."

Men det er da frækt af banken, bare at give dig en kassekredit, som de så tjener renter på. For den er vel ikke gratis? Måske skulle du skifte bank, hvis det er deres interne regler.

Prøv at kigge på http://www.netdoktor.dk/tema/sorg_krise/alment/boet_goeres_op.htm

Citat
Hvad gør banken?

Banken er forpligtet til at spærre alle afdødes konti, så snart den er blevet underrettet om dødsfaldet. En ægtefælle har heller ikke adgang til sin afdøde partners konto. Det kan desværre give store problemer. Hvis budgetkontoen for eksempel kun står i mandens navn, kan hans enke ikke bruge af den til at betale regninger og terminsudgifter, men må skaffe de penge på anden vis.

Hvis kontoen er en fælleskonto, som står i begge ægtefæller eller kæresters navn, må man gå udfra, at den, der lever længst, har ret til at disponere over halvdelen af de penge, der står på kontoen på dødsdagen. Reglerne kan dog variere fra det ene pengeinstitut til det andet.

http://www.minadvokat.dk/Uskiftetbo/index.html står der nederst et telefonnummer, som du tilsyneladende bare kan ringe til...

Held & lykke

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 28-05-08 13:17

> Det er normalt i dag at den efterlevende sidder i uskiftet bo.

Ja - så længe der kun er tale om fællesbørn kan længstlevende selv vælge mellem 1) at lade børne arve deres andel efter din ægtefælle NU eller 2) vælge at forvalte den førstafdødes boslod indtil længstlevende selv dør.

> Da sagen ved skiftretten er slut har du selvfølgelig fuld råderet over alt indestående på diverse bankkonti. Du arver alt da du sidder i uskiftet bo.

Nej - du arver ikke alt. Du 'forvalter' førstafdødes boslod indtil du selv dør. Der er ret frie grænser for hvordan du kan disponere over førstafdødes boslod. Er det nødvendigt for at have et godt og indholdsrigt liv at bruge førstafdødes boslod på dig selv, så er det OK. Det er IKKE ok at forære alle værdierne væk alene med det formål at børnene ikke må få dem. Men hvem kunne dog også finde på det.

> Med attesten fra skifteretten i hånden kan du hæve penge fra jeres konti.
Jeg her selv været gennem flere sager med dødsbo. Har lige været gennem en sag hvor en dame døde uden arvinge og det blev afsluttet med en såkaldt "bodeling".

'Skifte' hedder det vel.

> Herefter kan kreditorer ingen penge få, hverken husleje, Tele Danmark m.m.

Nej, når et bo er endelig afsluttet, så er der jo ingen at hente pengene hos.

Du nævner i dit spørgsmål at mange af værdierne stod i din afdøde ægtefælles navn. Det er ikke så afgørende. Har I haft alm. formuefællesskab så er (uden testamente) halvdelen af jeres fælles formue (målt i kroner og ører) jo din (det har den altid været), og halvdelen af din ægtefælles formue (altså 1/4 af det hele målt i kroner og ører) arver du efter din ægtefælle. Altså 3/4 af det hele målt i kroner og ører er dit.
Det eneste sted det egentlig kommer ind i billedet med i hvis navn værdierne står er hvem der har ret til at 'udtage' hvad. Hvis du havde valgt at skifte med børnene, så kunne du på forhånd sige, at alt det der står dit navn på, det beholder du. Det der står din ægtefælles navn på eller det der ikke står noget navn på måtte I så dele, indtil du ialt havde fået 3/4 af det hele og børnene delt den sidste fjerdedel.

Nå - iøvrigt er jeg enige med de øvrige: Se at møde op i banken og slå dem oven i hovedet med skifteretsattesten. Du har rådighed over ALLE jeres værdier når boet ER afsluttet. Du er sikker på at det er det skifteretten har sagt? Det lyder som om de har arbejdet hurtigt. Det kan også være at du bare har fået overladt boet til skifte (med henblik på uskiftet bo) og skal have afsluttet sagen først? Anyway - hvis det ser ud som om du 'får det hele', så burde banken være mere flexible.

Kommentar
Fra : morkaren01

Dato : 28-05-08 22:09

Hej alle jer der har kommenteret mit indlæg
Det er utroligt dejligt med alle de gode råd og kommentarer. Det luner i en svær tid. Tak skal i ha' alle sammen. Jeg har været inde på diverse links og er blevet bekræftet i, at min bank bare skal se, at give mig adgang til diverse konti.

Jeg fik Skifteretsattest om uskiftet bo den 23/4-2008. Der er indrykket proklama og boet er solvent. Jeg mødte ikke op i Skifteretten, alt foregik skriftligt, efter at jeg havde kontaktet dem pr. tlf. Dog mødte jeg personligt op og afleverede den underskrevne anmodning og betalte de 500 kr. Det har formentlig fremskyndet det lidt.

Hvem skal jeg klage til når banken ikke vil åbne mine konti?? Det har altid været mig der har ordnet banksager m.v. bl. a. via netbank. Det er enormt frustrerende, at vide at der er plus på den ene konto og et voksende minus på den anden. Det koster formentlig både overtræksrenter og gebyrer.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 28-05-08 22:34

Alle her synes at være enige om at banken skal åbne konti'ene. Men ingen af os er Gud, så prøv evt. at tjekke med den gratis retshjælp.

Anyway: Klage rettes til pengeinstitutankenævnet - se vejledning http://www.mybanker.dk/bank/alt_om_bank/vis_artikel.html?id=41

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 28-05-08 22:42

Prøv at se her, hvis du ikke allerede har gjort det:

http://www.minadvokat.dk/Uskiftetbo/index.html , hvor der nederst står et telefonnummer, som du tilsyneladende bare kan ringe til...

Hvilken bank har du, om jeg må spørge?

Kommentar
Fra : morkaren01

Dato : 30-05-08 23:34

Tak Tak Tak, ´det hjal med lidt pres, jeg har i dag fået åbnet/adgang til mine konti. Det hjalp med jeres støtte. Jeg er dog fået et andet problem. Den 1/4 del af datteren hus, som min afdøde mand ejede, vil de ikke kreditgodkende mig til . De forlanger, at jeg bruger af den kapitalpenson jeg har fået, til at betale min afdøde ægetfælles 1/4. Dette har jeg nægtet, men er så i tvivl om de kan kræve min datters hus solgt eller hvad? Der er ingen resatncer el. lign.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 31-05-08 22:17

Nu har du ikke skrevet, hvilken bank du har - men det lyder som en af de store, som er ligeglad med de fleste almindelige kunder...

Har du overvejet at skifte bank?

Hvis din mand kun ejede 1/4 af huset, så vil jeg umiddelbart mene, at de i bedste fald kan forlange hans fjerdedel solgt - men ville gide købe den...? Og hvis banken vitterlig vil sætte hans del på tvang, så kan du/hun/I jo købe den igen ad den vej - men så skal du/I nok have en anden bank eller kreditforening i ryggen.

Håber, at du/I finder en holdbar løsning.