/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Formattering til dato i excel
Fra : pedped
Vist : 989 gange
40 point
Dato : 27-05-08 16:01

Jeg får dagligt afleveret dato i excel, hvor datoer er leveret således: 'tirsdag eller '18.2008 osv., alt afhængig af om det er uge, dag, måned mv. Problemet er altså, 1) at der er denne ' foran, så jeg kan ikke bruge det som dato i excel. 2) Det er formateret som tekst, så derfor kan jeg ikke få excel til umiddelbart at konvertere det til datoformat og dermed heller ikke nøjes med at kopiere og indsætte som værdier.

Hvordan går jeg dette smartest?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-05-08 16:34

Hvad er 18.2008 et udtryk for? Hvilken dato?

Kommentar
Fra : pedped

Dato : 27-05-08 16:37

I dette tilfælde er det uge. men den skriver måneder i samme format f.eks. 11.2008

Kommentar
Fra : sion

Dato : 27-05-08 22:37

Hvis der bare står en ugedag, er det jo ikke muligt at vurdere hvilken dato, der er tale om. Medmindre det altid skal være den seneste af den pågældende ugedag - er det det?

Hvis måneder og uger begge i samme format, er det umuligt at skelne uge 1-12 med månederne. Er der en eller anden regel for, hvad der skrives hvornår, så vi kan lave en formel, der kan skelne?

Hvilken dato skal uger og måneder laves om til - den første i måneden og mandagen i ugen?

Hvis du indsætter værdien '11.2008 i A1, og vi antager, at der er tale om en uge, hvor datoen for mandagen skal beregnes, kan følgende formel bruges:

=DATO(HØJRE(A1;4);1;1)-UGEDAG(DATO(HØJRE(A1;4);1;1);2)+1
+MIDT(A1;FIND(".";A1)-2;2)*7-7*HVIS(UGEDAG(DATO(HØJRE(A1;4);1;1);2)<=4;1;0)

(formlen skal sættes sammen til én linie)

Simon

Kommentar
Fra : pedped

Dato : 28-05-08 09:13

Simon: Tak for en spændende formel, som desværre ikke løser problemet, men som jeg sikkert kan bruge alligevel til noget andet.

Jeg tror også jeg fik lavet et dårligt eksempel med de uger og måneder. Jeg prøver lige med dage i stedet. Essensen af det hele er, at jeg får leveret datoer i excel fra SAP Business Warehouse, men disse kommer i tekstformat med ' foran, f.eks.: '01-02-2008

Problemet er, at selvom jeg fjerner ' (som jeg gør ved at kopiere og indsætte som værdier) så kan excel stadig ikke formaterer det til et datoformat.

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 40 point
Dato : 28-05-08 09:41

Brug så denne formel:

=DATO(HØJRE(A1;4);VENSTRE(HØJRE(A1;7);2);VENSTRE(HØJRE(A1;10);2))

...hvor din dato fra SAP står i A1 i formatet 'DD-MM-ÅÅÅ

Formlen kan muligvis laves simplere, men jeg er ikke helt sikker på, hvordan din ' opfører sig. Resultatet skulle dog være rigtigt nok uanset formlens kompleksitet.

Simon

Godkendelse af svar
Fra : pedped

Dato : 28-05-08 11:09

Tak for svaret sion. Det var lige det jeg manglede. Er ikke så skarp på de venstre/højre-formler, så der lærte jeg jo så noget nyt. Perfekt.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 28-05-08 11:18

Super!

Normalt ville man nok bruge MIDT-formlen. Den minder om HØJRE- og VENSTRE-formlerne, men istedet for at udtage tekst fra siderne, kan den udtage midt i ved at man angiver startposition og længde.

Grunden til at jeg ikke brugte MIDT-formlen til dit problem er, at jeg ikke er helt sikker på om Excel opfatter tegnet ' som et stykke tekst. Derfor kunne jeg ikke med sikkerhed angive en startposition. Med HØJRE- og VENSTRE-formlerne kan vi udklippe teksten med udgangspunkt i tekstens højre side, hvor vi ved, hvordan tingene ser ud.

Simon