/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Samling af Limtræ søjle og Rem
Fra : vestergade36
Vist : 2595 gange
100 point
Dato : 27-05-08 11:09

Ifb. overdækning af min terrasse vil jeg gerne lave en skjult samling af en limtræssøjle og en limtræsrem. Findes der sådanne beslag.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-05-08 11:24

Nu er det jo ikke lige til at se hvilke kræfter det skal optages i samlingen / overgangen.

Det er heller ikke lige til at se ud af spørgsmået hvilken del der bliver synlig, eller om der er styr på remmen.

Ham/dem der har lavet dine statiske beregninger, har de ikke forslag til samlingen?

Hvis den hviler på søjlen burde der vel kunne laves en tap der går op i remmen. Sådan gjorde man jo i gamle dage, det kan man vel stadig.

vh Ben

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-05-08 12:28

Hvis det er en søjle der står lodret og limtræsbjælken ligger ovenpå så har ethvert byggemerked som beslag som sømmes ovenpå søjlen og så er der opretstående jernpigge der hvor søjlen skal hvile.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 27-05-08 22:53

Hvorfor lave en skjult samling? det må da gerne kunne ses hvordan ting hænger sammen.
Det du skal gøre , som Benjamin Hansen er inde på, er at du skal lave en køn samling som du kan sidde og glæde dig over.
Sømbeslag er grimme, det står ikke til diskusion, desuden er de meget svager end de samlinger man har brugt igennem århundrede.
For mange år siden var jeg på den græske ø Lefkas, der byggede de bindværkshuse.
Da jeg spurgte hvorfor, fik jag svaret at det var fordi det var et jordskælvsområde, og det var det enneste der kunne holde.
Kom igang.
Opgiv de to stykkers tømmer dimision, og jeg fortælder dig målene på tappen.
Det er slet ikke så svært.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 27-05-08 23:13

Hej igen
Når man samler tømmer med tap skal der en nagle i, og der skal bore så naglen trækker tømeret sammen, men det skal jeg nok forklare hvis du velger at samle på den måde.

Bjørn

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-05-08 06:41

Jeg svarer igen på spørgsmålet. Ja der findes sådanne beslag i ethvert velassorteret byggemarked.
De monteres skjult.
Al respekt for det gamle håndværk, men det er ikke kønt på en limtræsbjælke og er kun for meget øvede håndværkere hvis det skal blive pænt.