/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Børn og Internet?
Fra : Anne10
Vist : 744 gange
47 point
Dato : 27-05-08 08:36

Jeg har en dreng og er meget bekymret over, hvad der sker på internet? Prøv tænk en gammel rotte på 53 år gammel, der er far til to børn. Han ville lokke en 13 årig pige til sex.

Efter ekstrabladets afsløringer om perverser og svine mænd, der prøver at lokke børn til sex, så har jeg været meget bekyrmet over for mit barn.

Er der nogen, der kan give et par gode råd, hvordan og hvad skal man sige til sit barn.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-05-08 08:40

Du skal fortælle ham at den slags mennesker der vil en noget ondt findes og at hvis der er nogle der er særligt ivrige for at komme i fysisk kontakt med ham så vil du meget gerne hører om det da det evt.kan være en af omtalte pædofile

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-05-08 08:47

Her er gode råd
Citat
Red Barnets 10 råd til forældre, hvis børn bruger Internet

Fortæl dit barn, at hvis han eller hun giver personlige oplysninger til en fremmed på Chat-siderne, så svarer det til at udlevere hoveddørsnøglen til jeres hjem.
Selvom du holder øje med, hvad dine børn foretager sig på nettet, så lad være med at virke kontrollerende og censurerende. Det vil blot få børnene til at prøve at skjule, hvad de foretager sig på nettet.
Dine børn ved mere om Internet, end du gør! Lær om Internet på aftenskole, nyd nettets muligheder og del din viden og interesse med dine børn.
Tro ikke at filtre og andre mekaniske alarmer beskytter dine børn.
Undersøg hvilke nyhedsgrupper og chat room, der er blevet benyttet fra din computer.
Tal åbent med dine børn, og lad dem aldrig være i tvivl om, at ingen holder mere af dem, end du gør.
Vær opmærksom på, hvordan sexmisbrugere opfører sig på nettet og i samfundet.
Du kan finde flere oplysninger i Red Barnets Hvidbog: Seksuelle overgreb mod børn.
Lær faresignalerne for misbrugte børn at kende.
Meld børneporno på nettet til Red Barnet.
http://www.porch-org.dk/10raad.html

se også her:
PORCH er en forening med det formål at beskytte børn mod seksuelle overgreb - specielt ved kontakt via internettet.

http://www.porch-org.dk/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-05-08 08:53

Udover at give dit barn en sund og oplysende opvækst (incl. informationer om samfundets farer) kan du ikke gøre alverdens....

Der bliver flere børn dræbt i trafikken end på nettet....

Accepteret svar
Fra : jeb3

Modtaget 47 point
Dato : 27-05-08 10:45

Jeg har selv 3 børn, hvoraf den yngste nu er 14, så jeg har været gennem det, og er stadig i det.

ARTO er bare forbudt hos os.

Jeg lavede en profil selv derinde, for at finde ud af hvad der egentlig skete (en ÆRLIG profil, hvor jeg skrev min alder).
Jeg har vist mine egne unger de værste ting jeg fandt, og også alle de ting, der dukker op i pressen om lige præcis det sted.

Jeg har meget nøje instrueret dem i følgende regler:

1. Giv aldrig dit password til nogen (min datter fik lavet 3 meget svinede profiler på Arto, før vi fandt ud af, hvor træls et websted dette var - det er nu ca 5 år siden).
De giver nogle gange venner og veninder passwords, så de kan lave deres profiler mere smart.

2. Oplys aldrig private ting: fulde navn, adresse, tlfnr, emailadresser mm.

3. Mød aldrig nogen du har mødt via net alene. Der skal være mindst 3-4 personer med.

4. hav en internet-emailadresse, der bruges til diverse konkurrencer mm de gerne vil melde sig til. Det forhindrer en masse spam-skidt på hjemmepc'en. De har alle 3 en emailboks på Gmail.com.

5 Chat er OK på MSN. Her kan de holde styr på hvem de ønsker at skrive med, og kan blokere dem de ikke vil. Derudover kan du som foræler logge samtalerne. Det skal selvfølgelig ikke udnyttes til at snage, men i tvivlspørgsmål er det rart at kunne vise politiet, hvad der er foregået. Det var vi glade for, da min ældste fik mordtrusler fra sin kærestes ekskæreste.

6. Skal mine børn sidde ved pc'en udover lektier SKAL de have været ude i 1 time. derefter er det 1 time ved computeren. Vil de være mere på, må de jo mere ud :) det begrænser den stillesiddende tid, og øger deres udendørsliv.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-05-08 11:55

Det hele handler om at tale med sine børn og om sund fornuft...

De børn der er i Risikogruppen er de børn der ikke hat no forældre kontakt og higer efter at en voksen viser dem anderkendelse.

Hvis vi har tid til at tale med børnene og ikke kun hat tid når vi skal skælde dem ud eller kræve noget af dem, er der mange fare de slipper for at blive udsat for.

Tænk på at opbygge deres tillid og undgår at blive vred når de fortæller noget der er lidt ubehageligt.

Mange unge taler ikek med ders forældre om sex, kærester, skuffelser mm. De løser deres problemer med vennerne, oftest fordi deres forældre ikke har til dit at tale med dem..

hvad skal man sige til sit barn

Du skal sige så lidt som muligt og lytte så meget som muligt...

Hvis I har tillid til hinaden - vil dit barn ikke have behov for at finde den ved en "gammel gris"...

vh Ben

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 27-05-08 15:45

Bejamin....

Her tager du skam helt fejl.

Prøv at følge med.

Det er ALLE slags børn, der er blandt både ofrene, men også de mulige ofre idag.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-05-08 16:01

ok jeb3

Det er ikke alle slags børn det syntes det er fedt at skrive med gamle mænd...

Ligesom det ikke er alle gamle mænd der er pædofile...

Hvis vi skal løse et porblem - skal vi fjerne de faktore der giver næring til dets eksistens...

På samme måde som man slukker ild, skal man fjerne det der giver næring.

Hvis man forekempel skal af med prostitution skal man fjerne kunderne - så længe der er kunder er der porsituerede...

Hvis man forbyder børn Arto hjemme - har de da bare adgang til arto i skolen... eller hos veninden der har lov til at have arto...

Det er set med mine "subjektiveøjne" naivt at tro at vi kan lovgive os ud af alt...

En ting er dog sikkert - det er altid godt at have en god dialog med ens børn, så man ved hvad de foretager sig...

Atro er ikke den eneste fare i livet de møder....

Den anden side er jo også at mange unge starter livet med en pletet straffeattest, mange af disse har bare de forkerte venner....

Så igen er dialogen vigtig...

Men hva Jeb3 - det er jo bare et/mit synspunkt...

vh Ben

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 28-05-08 00:00

Giv jeres børn en "opdragelse" i stil med det som dyrene ude i den frie natur giver deres børn,
og de vil blive sunde, raske og lykkelige.

Eller pak dem ind i "vat og bomuld", som jeg blev for over 70 år siden, og i vil få børn der bliver syge og ulykkelige, som jeg blev, indtil jeg "vågnede op" og fik et godt og sundt liv.

mvh
DkwM327

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-05-08 18:04

Citat
Det er ikke alle slags børn det syntes det er fedt at skrive med gamle mænd...

Øh, Benjamin.......

Hvordan er det liige, at en 12-årig pige kan se forskel på, om hun skriver med en 18 årig dreng eller en gammel gris på 38?

En helt normal præpubertetspige kan sagtens synes det er lidt spændende at en 18 årig interesserer sig for hende...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-05-08 18:21

Birgitte

Det handler vel ikke kun om at at lære de unge at kende forskel på alder.... Det kan voksne jo også have svært ved...

Citat
Hvordan er det liige, at en 12-årig pige kan se forskel på, om hun skriver med en 18 årig dreng eller en gammel gris på 38?

Det jeg lægger op til at voksne følger med i de unges liv og ikke bare naivt tror at vi kan indhegne vore prinsesser, i Høje hegn og stive regler - der kun tilgodeser vores eget behov for at bestemme...

Når unge piger på 12-13 år kælder sig ud som små voksne - så man har svært ved (på 3 meters afstand) at se om de er 12 eller 18 år. Så har forældrene da en indikator på at de er ved at begynder at interessere sig for andet end dukker...

Ofte har forældrene der interesssere sog for deres børn, mange muligheder for at være med deres liv.

Da det jo er helt klart at vi ikke kan opdrage de mænd der vil i trusserne, på de unge piger... Kan jeg kun se at dialogen med de unge er det vigtigste.

Har de ikke Arto hjemmer - har de da bare arto i skolen eller hos veninden..

Og i det sidste afsnit kan jeg kun give dig ret...

vh Ben

Godkendelse af svar
Fra : Anne10

Dato : 29-05-08 10:37

Tak for svaret jeb3.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 29-05-08 13:22

Hej Anne10.

En lille ekstra kommentar til dit ønske om et par gode råd, og hvordan og hvad skal man sige til sit barn.

At sige noget til sit barn, har sjældent stor effekt.
- Det har derimod Naturen, som du aldrig kan ændre, hverken pigernes eller "de gamle grises"
som der er nogen der kalder - så godt som alle mænd uanset alder.

Som nr. 2 kommer eksemplernes magt.

Derefter kommer det du - BARE - siger, uden at rette dig efter det selv.

mvh. og slut
DkwM327