/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Parkeringsregler privat vej
Fra : jespersahner
Vist : 5310 gange
65 point
Dato : 26-05-08 23:06

På en privat vej tilknyttet vores ejendom er der af udlejer foretaget afmærkning af parkeringsbåse. Nogle af disse båse er markeret mindre end 5 m fra tilstødende veje/vejkryds. Vi har været i dialog med politiet, som i første omgang har anført, at færdselsloven gælder på den pågældende vej (vejen er en del af det almindelige vejnet, men dog privat). I et senere svar har de imidlertid svaret, at "afmærkning på privat vej ikke er omfattet af færdselsloven".

Det sidste forstår vi ikke. Af færdselslovens §1 fremgår "loven gælder, hvor andet ikke er bestemt, for færdsel på vej, som benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter.". I §2 er vej defineret som ”vej, gade, cykelsti, fortov, plads, bro, tunnel, passage, sti eller lignende, hvad enten den er offentlig eller privat”.

Spørgsmålet er herefter, om de parkeringsbåse, der er mindre end 5 m fra tilstødende veje, er tilladt eller ej.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 26-05-08 23:14
Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 26-05-08 23:14

Ikke videre videnskabeligt siger man jo at færdselsloven gælder hvor posten kommer.

Men det er ikke en offentlig vej, men privat vej, og der gælder færdsesloven ikke.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-05-08 23:19

Jo færdselsloven gælder skam. Men den forbyder ikke en vejejer at male på den som han vil.

Men det gør det jo ikke lovligt at parkere i strid med færdselsloven.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 26-05-08 23:22

Og dog....

Du skal nok have fat på kommunen for at høre hvordan de har diffineret den private vej du snakker om. Der kan være flere muligheder. Om kommunen f.eks. har fraskrevet sig vedligeholdelsespligten osv.

Som minimum skal Færdselsloven dog overholdes idet ordet "vej" i færdselsloven defineres som:
vej, gade, cykelsti, fortov, plads, bro, tunnel, passage, sti eller lignende, hvad enten den er offentlig eller privat.

Offentlig eller privat vej?
http://www.vejsektoren.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=65858

Bekendtgørelse af færdselsloven
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=105162

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 26-05-08 23:30

Vi har også tidligere været i dialog med kommunen, og vejen er en privat vej.

Da færdselsloven også gælder på private vej, jf. §2, er spørgsmålet, om der på en privat vej kan tillades mindre restriktive parkeringsregler end defineret i færdselsloven, konkret parkering mindre end 5 m fra tilstødende (offentlig) vej (?)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-05-08 01:10

Citat
Spørgsmålet er herefter, om de parkeringsbåse, der er mindre end 5 m fra tilstødende veje, er tilladt eller ej.

Det er de jo, kort og godt, ikke hvis man holder sig til §§erne i færdselsloven.

Og det har ikke noget at gøre med hvem der har vedligeholdelsespligt , men udelukkende fordi, at færdselsloven også gælder på private veje, hvortil offentligheden har adgang.

Man må jo heller ikke bare eks. bestemme i grundejerforeningen, at på "vores private vej" må vi gerne køre 130 km/t

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 27-05-08 06:29

Det var dog et uhyggeligt spørgsmål
Svaret ligger vel i en såkaldt "gråzone".
Parkering ved kryde eller sidevej må ikke ske inden for en afstand af 10m fra den tværgående trafik. 5 meter fra krydset er ikke tilladt ifølge færdselsloven.
Nu kommer problemet. Når det er privat grundstykke gælder loven ikke. Jeg må også på min mark eller grund kører uden plader på en bil, kører 150 km, uden at nogen kan gøre noget.
Er det er vej mange bilister bruger til at køre på bliver det nok en anden sag. Et stykke vej kan godt være privat, men andre bilister har lov til at bruge dette stykke vej. Når der står privat har andre end dem der bor der ikke noget at gøre der. Det er indtrænget på privat grund.
Skal vi læse loven i bogstavlig forstand, må du heller ikke køre ind i en indkørsel for at vende din bil. Du trænger så ind på privat grundstykke.
Ja der er sku mange sjove love her i landet.

Dette er mit bedste bud på et svar.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 27-05-08 06:54

Har dine henvendelser til politiet været skriftlige...?

Når de sådan "skifter mening", så kunne det jo tyde på, at der vitterlig er tale om en ægte gråzone, som hawaii7 skriver - men en skriftlig henvendelse/besvarelse vil kræve, at politiet forholder sig mere enig, end de har gjort.

Privat vej eller ej, så kan jeg forstå, at det er en udlejningsejendom - og der findes masser af den slags private veje, også ved almene boliger. Godtnok kender jeg ikke til alle p-pladser i hele landet, men jeg har da endnu ikke hørt om nogen, som har lavet generende p-pladser med ordensmagtens velsignelse...

Citat
Jo færdselsloven gælder skam. Men den forbyder ikke en vejejer at male på den som han vil.

Citat
Uddrag af bekendtgørelse af færdselslov - Bekendtgørelse nr. 712 af 2/8/2001 (Gældende)

Herved bekendtgøres færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 726 af 26. juli 2000, med de ændringer, der følger af § 1 i lov nr. 1316 af 20. december 2000, lov nr. 1318 af 20. december 2000, lov nr. 341 af 16. maj 2001 og lov nr. 498 af 7. juni 2001.

Kapitel 1- Lovens område m.v.

§ 1. Loven gælder, hvor andet ikke er bestemt, for færdsel på vej, som benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter.

Definitioner m.v.

§ 2. I denne lov forstås ved:

8. Kørebane: Den del af vejen, der er bestemt for kørende, herunder dog ikke cykelsti eller ridesti. Reglerne om færdsel på kørebane gælder også for færdsel på cykelsti og ridesti.

16. Parkering: Eenhver hensætning af et køretøj med eller uden fører. Standsning kortere end 3 minutter, standsning for af- eller påstigning samt af- eller pålæsning af gods anses dog ikke for parkering.

26. Vej: Vej, gade, cykelsti, fortov, plads, bro, tunnel, passage, sti eller lignende, [U]hvad enten den er offentlig eller privat[/U].

Jeg ville skrive til politiet med henvisning til færdselsloven og ovennævnte definitioner, og bede dem svare dig én gang til. Og hvis de ikke skulle være enige med dig, så bed politiet om at henvise til den §, som de bygger svaret på.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-05-08 08:42

Nu er politiet jo ikke en juridisk konsultationsvirksomhed, hvor borgerne kan stille spidsfindige spørgsmål og forlange at få et svar.

Efter at have kigget godt i færdselsloven med tilhørende bekendtgørelse om skilte og andre markeringer kan jeg se at en privat vej skal have tilladelse til at sætte de autorisedede skilte mv. op.

Men al det uautoriserede kan han gøre som han vil. Det hører så heller ikke til færdselsloven at man skal rette sig efter det.

Malede felter på kørebanen er vel et sted i gråzonen. Men et almindeligt skilt om parkering skal han helt afgjort have tilladelse til at sætte op.

Så vidt jeg forstår færdselsloven betyder malede felter uden skilt ikke noget bestemt.

Men de almindelige parkeringsregler om afstand til vejkryds ved parkering gælder stadig uanset malede felter.

NB Hawai7 tager fejl om færselsregler på privat grund. Det er kun på arealer, som er utilgængelig for anden færdsel, at reglerne ikke gælder.
Tommelfingerreglen om at loven gælder hvor posten kommer er meget beskrivende. Det afgørende er ikke, hvem der ejer grunden.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-05-08 08:46

Som jeg forstår spørgsmålet er vejen en privatvej der dækker et "større" beboelsesområde.....

Hvis det er tilfældet gælder færdelsregler ganske vist, men det er at betragte som et privat grundstykke (tilhørende ejerforening/lejerforening/udlejer) - dermed kan der parkeres HELT UD TIL TILSTØDENDE VEJ så længe oversigten ikke forringes...

Der må blot ikke være direkte udkørset på de tilstødende veje. (altså KUN EEN udkørsel fra selve "grundstykket")

Tænk lige på Bilkaer og andre større områder - der parkeres meget tættere end 5 meter fra vejen, men der er ikke direkte udkørsel fra selve parkeringsarealet.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 27-05-08 08:54

Det her kan vi vist diskutere fra nu og til juleaften...

Noget tyder på, at vi mangler lidt informationer, for at kunne gætte på et bedre/rigtigt svar.

Men uanset hvad der måtte gælde eller ej, så hjælper det ikke noget at have loven på sin side, hvis den ikke overholdes. Og jeg ser ikke politiet som en juridisk konsultationsvirksomhed - men hvis man klager skriftlig, så må de svare på samme måde. Og så har man samtidig noget i hånden overfor udlejer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-05-08 10:33

Citat
Nu kommer problemet. Når det er privat grundstykke gælder loven ikke. .

Og NEJ.......det passer ikke, hvis din grund er offentligt tilgængelig..........

Citat
Jeg må også på min mark eller grund kører uden plader på en bil, kører 150 km, uden at nogen kan gøre noget

og det må du slet ikke........MEDMINDRE, at din grund eller din mark er totalt afspærret (uforcerbart hegn) for adgang

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-05-08 10:56

"§ 1. Loven gælder, hvor andet ikke er bestemt," Såda begynder paragraf 1 Mwn her er vel netop bestemt noget andet?