/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Lysdæmper
Fra : olarsen
Vist : 994 gange
200 point
Dato : 26-05-08 22:10

Hej,
Jeg har installeret en LK lysdæmper 180LR og tilsluttet 2 impulsgivere "Touch for 180LR". De er monteret i alm. grøn indmur. dåse i murstensvæg. Alt fungerer efter hensigten, blot med den lille undtagelse at lyset selv tænder en gang i mellem. Det er ikke fordi der er en som kommer for tæt på, da det også tænder om natten. Er der én som har erfaring med denne konfiguration?
vh ol

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-05-08 23:08

Ci tat fra en vejledning om dæmperen:

Citat
Der kan, i armerede beton vægge, optræde fejlfunktion hvis lysdæmperen er placeret umiddelbart i nærhed af potientialudlignede armeringsjern.

En anden mulighed er at din mellemledning til impulsgiverne føres tæt på en faseledning eller en støjkilde, på en længere stækning.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-05-08 13:35

Sæt en støjkondensator over ledningerne, det skulle gerne kunne klare problemet

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-05-08 20:08

Transor, jeg skriver jo netop at den sidder i indmuringsdåse i murstensvæg!

Den med parralelføring til faseledning kan vel næppe undgås, da fase og pulsledning jo føres i samme kabel eller rør.

Der skulle ikke være nogen støjkilder (transienter). Lyset tænder også om natten, hvor der jo ikke er så meget aktivitet i installationerne.

Hejdu58, er det en erfaring du evt. har? Eller et skud fra hoften, man kan jo trods alt ramme plet alligevel

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 28-05-08 01:29

Ja, det er noget jeg ved, der bruges altid en kondensator til at fjerne interferens/støjkilde i netledninger, prøv en 47nf min. 250v

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-05-08 18:21

Hejdu58, OK det vil jeg prøve. Jeg forsøgte også, i dag, at tale med en i LK's kundeservice, han foreslog lidt den samme ting, blot med en ,1yF + 100 ohm modstand. Nu ser jeg lige hvad jeg skulle ligge inde med i rodekassen - ellers må jeg ud og købe.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-05-08 18:07

Du kan ikke fjerne støj kun med en kondensator. der skal en modstand eller anden impedans til også. Så LK fyren sagde det rigtige.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-05-08 18:09

Der kan udmærket være støj og transienter om natten. For eksempel kan de komme fra kobling af køleskabskompressorer.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 31-05-08 20:54

Jeg har tænkt yderligere over dette med støj og er kommet i tanke om at der er et pillefyr, som starter en snegl en gang imellem, prøver lige at slukke for det og ser så hvad der sker.
Det sker også om dagen at lyset tænder.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 12-06-08 20:49

Der er ikke sket yderligere i denne sag, så næste skridt bliver en udskiftning af de to TOUCH kontakter til alm '1pol med fjeder'

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 10-07-08 16:27

Har forsøgt med støjfilte . . . hjalp ikke. Har efterfølgende fået at vide at problemet er kendt af andre, men ikke erkendt af LK.

vh ol

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 22-08-08 16:27

Har nu skiftet til den nye LK lysdæmper, så nu er det problem løst, jeg har efterfølgende monteret den 'gl.' lysdæmper hos mig selv og har ikke haft problemer med det.