/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Forslag til vegetar grill
Fra : CCjunior
Vist : 4401 gange
100 point
Dato : 26-05-08 21:04

Jeg får besøg af min niece imorgen og vi skal grille.
til min forfærdelse går det op for mig at hun er vegetar og hvad skal man så smide på grillen??

Det skal være nogen lunde let at ha med at gøre da vi som sædvanlig er under tidspres..hehe..
Nogen forslag foruden majs?????

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-05-08 21:25

her er masser af al slags vegetarmad også grill:
http://hotstart.dk/Opskrifter/Opskrifter_Hovedretter.aspx

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 110 point
Dato : 26-05-08 21:38

Det vil være oplagt at lave grillspyd + en skål lækker salat, som alle kan nyde
Det er kun fantasien der sætter grænser for, hvad du kan sætte på spyddet.
Ideer: peberfrugter, champignon, minimajs, aubergine, broccoli , blomkål, løg, tomater evt tofu

grillede grønne asparges er mums! Forkogte små kartofler med krydderurter og lidt olie pakket i staniol på grillen er også et hit

Velbekomme

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 26-05-08 21:47

Enig i Helle Birgittes idé: et spid med lækre grønsager kan godt få de kødaædende til at blive misundelige. Men det skal være lidt farverigt med både alm. løg og rødløg, tomater, aubergiber, peberfrugter, champignons m. v. Alt skal selvfølgelig være skåret i passende størrelse skiver, dog ikke tomaterne, som skal være små når du køber dem.

Du kunne også overveje at købe nogle lækre stykker laks og sætte dem ind i mellem. Vegetarer kan godt spise fisk, og laks er jo himmelsk når det serveres på grillspyd.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 26-05-08 22:29

Ja hvis niecen vil spise fisk/skaldyr - så er det også godt med store rejer på ovennævnte grillspyd

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 26-05-08 22:34

Der er nu forskel på vegetarer, Mange betragter fisk som dyr. Nogle bryder sig heller ikke om at have deres grønsager liggende på en grill, hvor der lige er stegt kød. Der sidder jo et lille lag fedt osv.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 26-05-08 22:53

Husk endelig squash skåret på langs! OG grillet haloumi-ost er altså også et hit... Hvidløgsflute? :)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-05-08 23:53

Til dessert
bananskræl splejses op en strimmel skæres ud . Der lægges i stedet chokolade i ( mørk vil jeg foretrække) . Derefter lukkes den igen og steges hel med skræl - og evt indpakket i alufolie- på grillen . Spises med ske når bananskrællen er stegt sort. Bananen er da blød og chokoladen smeltet. Det er ren vegetar.
Ryg cigaretter til . De er også vegetariske.

Det er dumt at tro at planter altid er bedre og sundere end anden kost.

På få undtagelser nær er alle ultragiftige stoffer vegetabilske.

Det er også meget svært, men ikke umuligt, at få en tilstrækkelig , varieret og vitaminholdig kost som vegetar.
Specielt Aog D vitaminer er der ikke meget af i planterne.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 27-05-08 00:48

"Det er dumt at tro at planter altid er bedre og sundere end anden kost."

Pjat... det er hammersundt... og maaske er det slet ikke grunden til, at hun er vegetar? Maaske synes hun, at det er synd for dyrene!

Der er MASSER af A-vitamin i grønsager! Gulerødder f.eks.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-05-08 08:54

Citat
Pjat... det er hammersundt... og maaske er det slet ikke grunden til, at hun er vegetar? Maaske synes hun, at det er synd for dyrene!

Nej det er ikke hammersundt at være vegetar, man kommer meget nemt til at spise en ensidig og mangelfuld kost. der er også en del vegetariske produkter som er meget usunde, for ikke at sige giftige i større mængder. Solsikkekerner f.eks.
Der er også mange produkter hvor man først sent er blevet klar over at de er skadelige. Læs historien om meldrøjen.

Og så er der alle de ultragiftige planter . Lige fra de højerstående til bakterierne og deres toxiner.

Derimod må jeg give dig ret i at hun måske synes det er synd for dyrene. Det er en følelsessag uden logik. Hvorfor er det så ikke synd for planterne, som vi ovenikøbet ofte spiser levende?

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 27-05-08 13:16

Nutana har sojapølser, det er nok at foretrække frem for laks eller rejer, når man er vegetar
Du kan også få vegetarburgere og pølser fra det svenske mærke halsan, de fås i irma, Nutanacoktailpølserne fås i de fleste supermarkeder.
Ananas er også godt på spyd.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 27-05-08 13:21

halsan skulle stå halsaM. Se i dybfrost.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 27-05-08 17:20

Quorn smager rigtig godt... Quornfilet paa grill er ik værst!

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 27-05-08 22:59

Tak for svaret HelleBirgitte.
Der var mange gode bud.. Dejligt..

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 28-05-08 06:18

Selv tak - håber det blev godt