/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Kørselsfradrag??
Fra : palle22
Vist : 2662 gange
200 point
Dato : 26-05-08 19:09

Hej
Jeg bor i København, hvor jeg studerer. Min kæreste bor i Aalborg, og jeg overvejer at bruge en måned af min sommerferie i Aalborg, på at arbejde (så man kan få SU'en suppleret).
Nu så jeg lige et indslag om kørselsfradrag på TV.
Ville jeg i princippet kunne få kørselsfradrag fra København til Aalborg og retur hver dag jeg arbejder deroppe? Jeg vil stadig have adresse her i København, men vil nok ikke rejse frem og tilbage hver dag. Håber I kan hjælpe mig.

Mvh

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 110 point
Dato : 26-05-08 19:18

Nej

Kørselsfradrag er for faktisk afholdte ture (uanset transportmiddel). Og formålet med turen skal også være arbejde (ikke kærestebesøg). Men når det er sagt, ja så kan du godt få fradrag for de mange kilometre som du faktisk rejser.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 26-05-08 19:22

Ja, som jeg skriver, vil jeg finde et arbejde i Aalborg. Så er det at kæresten bor der jo kun en ekstra bonus. Så vil det sige at det ikke kan betale sig at pendle? Hvis man forestiller sig at jeg skal finde et sted at overnatte deroppe, går hele lønnen jo til det?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-05-08 19:23

Praktisk er det umuligt at pendle hver dag.
Den går ikke

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 26-05-08 19:32

Okay. Så er den jo ikke længere

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 26-05-08 19:33

Tak for svaret henrikkrebs.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 26-05-08 19:38

Nej, hvis du ikke kan finde et sted at bo billigt og altså enten må tage indenrigsfly hver dag eller betale hotelpriser, så ville jeg også synes det var dumt at tage et job i Ålborg. Dumt, og derfor forventede du vel ikke at Skat skulle financiere dine ekstraomkostninger.

PS: I chartret fly kan man nå ret langt på få timer. Hvis bare Skat betalte ..

Kommentar
Fra : Eschen

Dato : 26-05-08 19:40

Når du studerer kan du ikke få kørselsfradrag!!

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 26-05-08 19:41

.. men hvis formålet er arbejde og kærestebesøg, så ville jeg da gerne rejse langt. Om jeg så ville være lige så villig til at rejse tilbage igen, det ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 26-05-08 19:44

Eschen skrev
Citat
Når du studerer kan du ikke få kørselsfradrag
!!

Når du studerer og har arbejde og besøger kæreste, så kan du kun få kørselsfradrag for den del af de faktisk afholdte rejser der har arbjde som formål.
Er formålet med en given enkelt rejse en kombination af ovenstående, ja så kommer det nok an på et skøn. I første omgang er det jo dig der skønner. Senere kan Skat evt påstå at de ikke er enige.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 26-05-08 19:48

Havde for et par år siden en kammerat boende i kælderen.
Han boede i nordjylland hvor han studerede og fik sommerferie job i århus. Den fedeste løn havde han ved at bruge fradraget og så bo sort i vores kælder..

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 26-05-08 19:58

.. men CCjunior's kammerat var så dum at han arbejdede for en arbejdsgiver der trak a-skat på lønsedlen i stedet af en af dem der udbetalte kontant (fordi de ikke havde legale indtægter nok til at kunne trække lønudbetaling fra i regnskabet) og så gik kammeraten med CCjunior i byen i Århus selvom han kunne have tjent endnu federe på at røve tankstationer. Indtægt fra røverier er skattefri (skattepligten indtræffer når man får rettigheder til pengene og det får man jo ikke til røvede penge).

Næh, hvis du først begynder på ulovligheder, så er det de store muligheder kommer. Og vi har jo ikke engang dødsstraf herhjemme. Held og lykke med karrieren