/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Hvilket tårn?
Fra : Lion36
Vist : 1257 gange
200 point
Dato : 26-05-08 08:39

I serien gamle Danmark 1945-1975 m. Poul Hammerich som blev vist i 80'erne er der i introen et tårn der ser middelalderligt ud, der bliver bortsprængt.
jeg kan huske at der var en masse ballade omkring det, men kan ikke huske hvad tårnet hed og hvor det var placeret.

Kan I hjælpe?

En kontakt til DR har ikke givet pote. På Google kan jeg intet finde, og folk jeg har spurgt kan desværre ikke hjælpe.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-05-08 08:59

Jeg har ikke set serien...

Men kan det være Odinstårnet der stod på Bolbrobakke i Odense? Det var opført af restmaterialler fra den gamle Lillebæltsbro...
Det blev sprængt under krigen.

Men når du siger middelalderagtigt ud - tror jeg ikke det et dette du tænker på...

vh Ben

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 26-05-08 09:10

Tårnet var af sten og havde skydeskår i toppen og lignede meget Gåsetårnet i Vordingborg.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-05-08 09:19

Krudttårnet i Frederikshavn måske...
Ddet var i først i 70er omkring 1974...
Det var et grammet tårn fra omkring 1700, du kan forsøge at finde bileder på nettet..

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-05-08 09:22

Ha ha
Det blev ikke fjernet, jeg husker forkert det står der stadig..

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 26-05-08 09:23

Krudttårnet står stadig og blev renoveret i 1976, det tårn jeg taler om er blevet bortsprængt, det eksistere ikke mere.
Så at nævne et tårn der stadig står hjælper ikke

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-05-08 09:33

Jeg huskede bare forkert, det var vist noget med at det i frederikshavn bare blev flyttet...

Var det under krigen det blev sprængt ? eller er det der er nedlagt senere, kan du huske tidspunktet?

Hvad kan du huske om balladen omkring det tårn?

Jeg kan ikke komme i tanke om at tyskerne skulle have nedlagt andre tårne end odinstårnet...

vh Ben

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 26-05-08 09:36

Jeg kan huske der var ballade fordi det var et middelaldertårn. Klippet fra Gamle Danmark (som er kort) er sort/hvis, det vil sige vi skal tilbage til før midten af 70'erne, udfra klippets kvalitet vil jeg tro vi skal tilbage til 50'erne eller 60'erne - men jeg kan jo gætte forkert.
Da Gamle Danmark starter med befrielsen i 1945, er det næppe tyskerne der har sprængt tårnet væk, snarere boligspekulanter eller en tåbelig kommune/amt.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-05-08 09:54
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-05-08 10:01

Mon ikke det står i bogen her:
"
Paul Hammerich: Velfærd på afbetaling
(96.72) 2. bd. af En Danmarkskrønike 1945-72. Levende, humoristisk og vedkommende historie-skrivning. Omfatter foruden den politiske arena også det kulturelle Danmark og den menige borgers liv. Rigt illustreret med fotos og satiriske tegninger.
"
Fundet her: Svend
http://www.vejlebib.dk/100aarsgode

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 26-05-08 10:01

Ud fra det korte klip som jeg har set må jeg tilstå det ligner meget, men jeg er sikker på det ikke er det.
Til dem der vil se klippet, kan jeg anbefale www.dr.dk/bonanza og vælg så et afsnit af Gamle Danmark, måske det kan hjælpe Jer derude.

Kommentar
Fra : Lion36

Dato : 26-05-08 13:00

http://www.fixfaxe.dk/historie/rollotaarn.htm

Så fandt jeg det omsidder, der er tale om Rollo tårnet ved Fakse der blev sprængt i 1950.

Tak for Jeres var, men jeg var hurtigst

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-05-08 14:21

Ja du fandt selv svaret

Du kan jo ikke acceptere dit eget svar Rollotårnet http://www.fixfaxe.dk/historie/rollotaarn.htm

Så enten annullerer du selv dit spørgsmål og får 5 ledige point retur.

Kandu vil om 3 mdr. annullere dit spørgsmål, så mister du 5 ledige point.

De 200 point, som du har sat på "højkant" , dem får du ikke tilbage.

Hurtig og hurtig, du vidste jo, hvordan tårnet så ud

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-05-08 14:43

Jeg er en af de kanduer der har ledt og ledt

Citat
Tårnet var af sten og havde skydeskår i toppen og lignede meget Gåsetårnet i Vordingborg

Jeg tror du skulle smutte til Vordingborg og kikke lidt på det tårn, for der er da ikke meget sammenligning der Hvor er spiret...

Du forvirrede faktisk spørgsmålet, ved at skrive sådan

http://da.wikipedia.org/wiki/Vordingborg

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-05-08 15:12

Og du var ikke først; har du set i bogen?

>Rigt illustreret med fotos og satiriske tegninger.

Omfatter sikkert også dit tårn... Svend

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-05-08 15:23

Norsted1 men det var da rundt som gåsetårnet

Jeg blev da kloger undervejs, Jeg trode faktisk at det tår der var i frederikshavn var blevet nedlagt i 70erne.... Så jeg blev lidt forbavset da jeg sår det stadig står der...

Så helt galt var det vel ikke...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-05-08 15:26

Nææ vi bliver da heldigvis ikke dummere af sådanne spørgsmål, og det er da også sjovt på sådan en regnvejrsdag at sidde og kikke på billeder, sikke mange forskellige tårne/vandtårne der er.

Det rigtige tårn havde jeg godt nok også kikket på, men ville ikke linke til det, fordi der manglede et spir

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-05-08 15:33

Nååeee hvor synd nordsted1, du må da gerne få 200 point af mig hvis det kan gøre dig glad...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-05-08 15:54

Benjamin.Hansen, ka du ikke sende mig 200 spir i stedet

Annuller spørgsmålet
Fra : Lion36

Dato : 26-05-08 17:10

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Jeg fandt svaret selv:

http://www.fixfaxe.dk/historie/rollotaarn.htm