/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Extern harddisk
Fra : kjeldx
Vist : 404 gange
100 point
Dato : 25-05-08 22:08

Mon det stadig er muligt at købe en ekstern harddisk der kan køre med WIN 98. Jeg har en Maxtor One Touch II, men den er meget ustabil og stopper, især når jeg kopier mange og store filer til den fra min stationære maskine.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-05-08 22:59

Selvfølgelig er det det....

Ellers køber du bare "hus" og disk hver for sig....

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 26-05-08 06:46

Det er nok snare 98 der laver rod når den opdager eventuelle store filer på din externe. Prøv det samme på en XP maskine der vil du ikke opleve problemet. Hvordan er disken formateret?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-05-08 11:35

Win98 kører med DOS og DOS kan ikke arbejde med meget store filer. (DOS er styresystem)

Gør som egjegj sider, opdater til XP (som kører med Windows styresystem) Det kan arbejde med store filer.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 27-05-08 12:36

Man kan vel ikke kalde det DOS - det hedder vel FAT32 som er det filsystem der kører på harddisken. Jeg mener at huske noget om at der er en usynlig grænse ved omkring 2GB filer - hvor M$ selv oplyser den først skulle være ved omkring 4GB - Men derfor var det at de skiftede til NTFS istedet for.

Jo du vil opleve extremt mange problemer hvis du prøver at kopiere over på NTFS fra et 98system, men de samme problemer vil du ikke opleve den anden vej rundt.

Derfor opdaterer din OS eller accepter de uheldige begrænsninger der er i windows filsystemer ! Sorry !

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-05-08 22:23

peque

Til din oplysning kan jeg oplyse at Fat32 er et filsystem og at DOS er et styresystem. Det er to vidt forskellige ting.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-05-08 22:26

Og så tror jeg ikke på at Win98 kan køre på filsystemet NTFS, Det bruger stadig styresystemet DOS. Og DOS vil køre på Fat32.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-05-08 23:02

Der plejer at skulle være installeret en driver til eksterne
usb enheder i win98
Måske,vis du ikke har installeret en>

Maxtor OneTouch Drive USB/Win98SE Driver

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=Maxtor_OneTouch_Drive_USB/Win98SE_Driver&vgnextoid=b07d8b9c4a8ff010VgnVCM100000dd04090aRCRD