/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Schootere går i vores antenne!
Fra : michaelmoeslund
Vist : 1006 gange
100 point
Dato : 25-05-08 20:17

Vi har sådan en digital boks til vores "komakasse", hver gang der kører en schooter eller ulovlig
knallert forbi vores hus, sp kommer der en masse firkanter og andre forstyrrelser på skærmen

Har selv trukket antenneledning, fra loftet og nedenunder, syntes også jeg har været omhyggelig
med ikke ,at pille den der sølvskærm af, der er på kablet..

Nogle forslag?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-05-08 20:23

Citat
Nogle forslag?

Meld vedkommende

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 25-05-08 20:25

Ha!

Så er der jo ikke nogle af de stakkels unge mennesker, der kan komme rundt mere!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-05-08 20:48

Citat
Så er der jo ikke nogle af de stakkels unge mennesker, der kan komme rundt mere!

Motion skader ikke, de kan da gå eller cykle!
Hver især er vi ansvarlige for, at vores køretøjer ikke udsender den slags forstyrelser, så det er hermed ulovligt.
Noget kunne tyde på at de kommer ind fra antennesiden.
Jeg forstår det sådan at den "komakasse" må være en slags antenne boks ved vejen, hvorfra du får dit signal.
Støjen stammer sandsynligvis fra disse knallerters tændingsystem, som ikke er støjdæmpet i følge loven!

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 25-05-08 21:00

Det med at have ondt af de på ulovligt kørende/larmende tohjulere var nu også ment som en joke,det er da voldsomt irreterende, når disse unge ikke har en fornemmelse af, når det bliver for meget!

Jeg er da rimelig forstående overfor de unge håbefulde der piller lidt ved mopeden, men når det kan høres over hele byen så er det sgu for meget!

Men skal jeg forstå det sådan, at der ikke er fejl i min ledningsførsel, og at der ikke er noget at gøre ved radioforstyrrelser fra disse schootere?

>severino, med "komakasse" mente jeg såmænd bare vores fjernsynsskærm, vi har en antenne på loftet, kabel nedenunder til digitalantenne boks, eller hva den nu hedder.. og det er det.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-05-08 21:07

Hvis din signalstyrke er lav, er den mere følsom for forstyrelser.
Måske skla du have en bedre antenne, så du får signalstyrken op.

Firkanterne tyder på bitfejl, disse komme når signalet ikke kan genkendes eller drukner i støj.

vh ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-05-08 21:09

I din setup kan du sikkert finde et sted hvor du kan se signalstyrke og Bitfejl.

Hvis din signalstyrke ligger under 50 % skal du have forbedret dette. Om det ligger i dine kabelføring eller antenneforhold er svært at sige lige her...

vh Ben

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 25-05-08 21:15

hmhm okay, signalstyrke over 50, det skal undersøges

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-05-08 21:52

Du har nok kortsluttet et sted fordi du har været for forsigtig med at fjerne yderlederen i antennekablet. Det er ikke en skærm, men den ene leder.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 26-05-08 08:34

Vi har i sidste uge fået en dekoder til/fra YouSee, og havde også bøvl - omend noget andet.

Men i den forbindelse sagde teknikeren, at vi skulle have et "HF-tæt" antennekabel. Og det har hjulpet hos os.

Så hvis problemet ikke har der i tiden før boksen, så var det måske værd at prøve?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-05-08 08:43

Som jeg forstår det, er det ganske alm. vhf/uhf antenne du har på loftet/taget.....

Så afskærmninger hjælper næppe synderligt i dette tilfælde...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-05-08 09:06

I forsættelse af mit tidligere indlæg; så er tændingsstøj en oplagt kilde til dit problem. Den gnist der dannes i et tændingsanlæg, vil udstråle HF støj, hvis båndbredde er meget stor, og vil derfor forstyrre de fleste frekvenser.
Det du så selv kan gøre, er at forbedre dit antenneanlæg så det er mindre følsomt over for disse forstyrelser fra vejen.
Jo mere målrettet din antenne er, altså flere elementer, og hermed større forstærkningsgrad og retningskarakteristik, jo mindre vil den opfange af støjen fra vejen, i forhold til det reelle TV signal.
Hvis du har mulighed for det, så flyt antennen længere væk fra støjkildeområdet. Placer gerne antennen udendørs, da taget kan have negativ indflydelse på en indendørs antenne på loftet.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 28-05-08 14:16

Du skal "skærme" elektronikken med metal for at undgå det.

F.eks er der i mobil telefoner hvor antennen ligger tæt på elektronikken puttet sådan nogen små metal kasser på.

Prøv og byg en metal kasse f.eks af sølvpapir og put din modtager derind... antennen skal nok ikke med for så kan du ikke metage tv signaler men prøv og pak delene ind i sølvpapir og find ud vent til der kommer en scooter så kan du finde ud af hvilken del som er skyld i forstyrrelsen.

Læs evt den manual som sikkert fulgte med digitalmodtageren det kan være der står noget og det kan være der er en måde og indstille din antenne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-05-08 14:33

Citat
Prøv og byg en metal kasse f.eks af sølvpapir og put din modtager derind

Ja - pak FJERNSYNET ind i sølvppir - det skal nok hjælpe

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-05-08 14:36

Uha hvor det køre,,,

T Hansen så køre det for dig...

Glædelig solskin til alle.
ben

Kommentar
Fra : edison

Dato : 29-06-08 09:45

start lige med at sætte en god skærmet tændrørshætte på scoteren. det vil hjælpe meget