/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Barf foder?
Fra : prinsessemulle
Vist : 1789 gange
25 point
Dato : 23-05-08 20:47

Hej igen.
Hvad er det for noget med det barf foder?
Jeg ved godt at det er kød.
Jeg har kigget lidt på internetten, men jeg kan ikke finde en slags foderplan,
altså en plan der viser hvad en uges "mad" kan bestå af..
Er der nogen der bruger denne ordning og kan give lidt hjælp?
mvh. prinsessen.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-05-08 20:49

Et lille uddrag......

Citat
Disse begreber opstod i starten af 1990’erne, og foregangsmændene indenfor denne måde at fodre på er de australske dyrlæger Ian Billinghurst og Richard Pitcairn. Filosofien bag BARF metoden er ganske enkelt at fodre sin hund, så kosten efterligner, hvad en vild hund spiser i naturen. Selvom din hund ikke ligner sine vilde forfædre udenpå, er dens fordøjelse og den måde, hvorpå den udnytter foderet til opretholdelse af livsvigtige funktioner, til vækst og reproduktion den samme som rævens, ulvens og andre vilde slægtninge

læs meget mere her
http://www.hunde-katte.dk/barf-hunde/

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-05-08 20:53
Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 35 point
Dato : 23-05-08 20:57
Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 23-05-08 21:30

http://www.tibbendales.dk/barf.htm

her er lidt om foder og plan plus links.
mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 23-05-08 22:21

Hvis du kigger på denne her side kan du finde direkte adresse og Telefon nummer. Også er det en Fysisk butik i Aalborg.

http://www.hundeeksperten.dk/barf-butik-aalborg.html

Hvis du ringer der ned er du sikker på at få konkret svar på dine spørgsmål.

Hilsen Laika_Pigen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-05-08 22:48

Du bør dog være noget kritiisk over for de forskellige foderanvisninger og "opskrifter"....mange af dem kan være direkte skadelige for hunden, for de indeholder alt for meget kød (proteiner), som hunde slet ikke har så stort behov for........

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 24-05-08 09:35

Personligt bruger vi KUN RC.
De har en super Schæfer kost. Hvor det som vores hund har brug for er der i. Skal vores hund ha kød ved siden af koger vi kylling og giver hende.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 24-05-08 17:30

Hunde kan ikke få for meget kød.
Men de kan meget let få for meget korn og tilsætningsstoffer

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-05-08 21:35

Rent kød er 100% protein. Det er der altså hunde, der ikke kan tåle. Uanset, hvad deres forgængere i en fjern fortid kunne tåle. Vi mennesker spiste jo også anderledes i en ikke fjernere fortid.

--Problemerne kan være hudproblemer for de mindre hunde, og knogle- og ledproblemer for de store hunde...

MEN der ER også hunde, --f.eks. nogle allergihunde-- der trives fint på BARF.

Jeg ville bare ikke personligt turde at lade en voksende hvalp eller unghund af en større race -leve af BARF.

Der ER folk, der gør det. Og nogle gange går det godt. Det hører man jo om.
Man hører bare ikke lige så meget om de hunde, hvor det IKKE går så godt.

Min første berner Ramses d. 1. fik godt nok ikke BARF, for det var ikke "opfundet" dengang. Men han fik en utrolig masse kød. Især reelt hestekød fra nødslagtninger. Der skulle jo nogle kilo til en hund, der gerne skulle ende med at veje omkring de 50 kilo.

Der var heller ikke så meget kontrol af HD og AA dengang. Det er 30 år siden. Men jeg skulle da være både blind og et skarn hvis jeg bildte mig selv og andre ind, at Ramses' ben var i orden, da han voksede til.
Han blev totalt kohaset bagtil, og han udviklede nogle ømme albuer. Den ene blev opereret, men blev aldrig i orden. Så han måtte ikke mere bevæge sig frit. Efter endnu et år fik han mavedrejning af den slappe muskulatur. Han blev lidt over 4 år....

---Det var vores første store racehund. Og vi fulgte til punkt og prikke opdrætterens anvisninger, -med det meget kød.
---Vores næste tre bernere blev nærmest "sultet" op, med meget mindre protein. Og ingen af dem havde nogen benproblemer. Da jeg fik den sidste, var fotografering for HD og AA blevet almindelig. Så Ramses d. 2. blev selvfølgelig fotograferet. Han havde A på begge hofter, og 00 på albuerne.

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 25-05-08 08:58

Hej HelleBirgitte . Man skal vist vogte sig lidt for dit forslag fra den meget frit oversatte canadiske foderplan, for bl. a. bryder jeg mig ikke meget om at "putte granater i food-processoren"
Mvh. kryds

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 27-05-08 15:52

Rent kød er da slet ikke 100 % protein her er fx indholdet i hel kylling:
Pr. 100 gram
Energi: 181 kcal
Protein: 18,7 g
Kulhydrat: 0 g
Fedt: 11,8 g

18,7 g protein i 100 g er meget langt fra 100 %

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-05-08 17:19

Altså, lunadc ---hvad forestiller du dig så at resten af de 100% er???
Jeg tror du kikker på det vægtmæssige indhold af protein i kødet. Altså det, der hedder vægtprocenten.

Jeg taler om at 100% af kalorierne kommer fra protein.

Det er en ret fed kylling, der er tale om, hvis den indeholder 11,8 gram fedt for hver 18,7 gram protein. Og fedt giver vist dobbelt så mange kalorier som protein, gør det ikke?

Hvis du vælger magert kyllingebrystkød så kan det indeholde ned til 1 gram fedt og 20 gram protein.

Men der, hvor vi løber galt af hinanden er, fordi du kikker på en frisk kylling, hvor der er et ret højt indhold af... vand. Faktisk 69,5 gram vand i din fede kylling. -Og 79 gram vand i min magre brystfilet. Og vand er der jo ikke nogen kalorier i...

Nej, det jeg siger er, at hvis kødet er magert, altså uden fedt, så kommer alle kalorierne fra protein.

Der ER jo kun de tre kilder til kalorier: Protein, fedt og kulhydrat.

Og der er ikke ret meget kulhydrat i kød.

Mange hunde kan ikke tåle et højt indhold af protein i deres mad. Når vi ser på tørkost, så indeholder det jo mange andre ting end kød. Og derfor er indholdet af protein i det TØRREDE produkt for det meste nede på 20-30 %. Resten af foderet er kulhydrater fra ris, roer, kartofler, grøntsager eller hvad producenten nu har puttet i. Men det betyder, at en meget væsentlig del at kalorierne kommer fra kulhydrat. ---Og så er der selvfølgelig også noget fedt i tørfoderet.

Hvis du skal sammenligne BARF med tørfoder, så er du nødt til at fjerne vandet fra kødet.

--Nu prøver vi med mit fine kyllingebrystfilet-kød:
-Hvis du har 100 gram kød som du véd indeholder 20 gram protein og 1 gram fedt, så kan du tørre kødet, så det bliver lige så tørt som tørfoder.
Men så er der lige pludselig ikke 100 gram kød mere. Det tørrede kød vil (efter en vellykket tørring hvor al vandet er fjernet) kun veje 21 gram.

Og de 21 gram tørret kød vil stadig indeholde 20 gram protein, som jo er ret tæt på 100% af den samlede vægt.

Der ER ikke andre kalorier i magert kød end dem fra proteiner.... og så en ganske lille smule fra fedt.. Vand indeholder ingen kalorier.

Kommentar
Fra : Hundeelskeren

Dato : 03-06-08 22:25

i går altså heeelt forkert af den hvad anfår proteiner i kød, der er faktisk MEGET mere protein i flere tørkost produkter end der er i kød!

Kød består altså 70 % af væske, derudover protein, fedt og vitaminer!

En hund kan IKKE får protein forgiftning af at spise meget kød, den kan tilgengæld få protein forgiftning af at få den samme kødtype hele tiden, læs selv her: http://www.hundeeksperten.dk/foderallergi-og-barf.html

Hold da op alle de rovdyr der ville have protein forgiftning hvis ikke de kunne tåle kød.

Prøv at tænk lidt mere logisk og søg jeres indformationer hos biologer, der virkelig ved hvad de snakker om.

Kommentar
Fra : Hundeelskeren

Dato : 03-06-08 22:31

Kan også dertil nævne, at en hund IKKE har brug for kulhydrater, prøv at se på dens tænder, ligner den en abe måske der skal tygge sin mad i form af frugter eller græs?

Den bruger sine tænder til at flænser store lunser kød og sluger det.

Den har ikke det enzym i munden kaldet amylase, som spalter kulhydrater, hmm hvorfor mon?

En hund har kun behov for energi fra fedt og protein, fordi den oplagrer fedtet i sine fedtdepoter, samt i leveren, derudover så producere bugspyrtkirtlen konstant insulin, så en hund aldrig kan gå sukkerkold, og hvorfor mon? fordi i naturen er det ikke hver dag et rovdyr finder mad.

En hund har ikke brug for energi fra kulhydrater, og vi skulle ærlig talt tage at lade være med at sammenligne hunden med planteædere og os selv, og så virkelig sætte os ind i dens fysiologi, så kunne det være der var flere der bedre kunne lære at forstå, at der en tam ulv de har hjemme i deres stue.

Hunden har stadig 80% instinkter tilbage fra ulven, og dens anatomi fungerer på sammen måde, den er 98,8 % identisk med ulvens gener, og de kan endda få afkom sammen, det er der altså ingen andre arter der kan!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-06-08 18:25

Citat
i går altså heeelt forkert af den hvad anfår proteiner i kød, der er faktisk MEGET mere protein i flere tørkost produkter end der er i kød!

Kød består altså 70 % af væske, derudover protein, fedt og vitaminer!

Vitaminerne fylder ikke meget, så kødet består af måske 25% protein og 5% fedt. Resten er så vand.

Hvis du skal sammenligne med tørkost, så må du jo starte med at tage 30 gram tørkost og overhælde DET med 70 gram vand, så DET også kommer til at bestå af 70 procent vand.

Så ser regnestykket sådan ud:

100 gram spiseklart tørfoder består så af 70 gram vand. Og af 30 gram tørkost, der igen består af f.eks. 25% protein... hvilket betyder at en fjerdedel af tørkosten er protein...
Så de 30 gram tørkost indeholder altså kun 7.5 gram protein.
Og de 100 gram spiseklar tørkost indeholder altså ligeledes 7,5 gram protein.
Derfor er er proteinindholdet i den spiseklare tørfoder (tørfoder med 70% vand) -på kun 7,5%

Kommentar
Fra : Hundeelskeren

Dato : 05-06-08 09:50

Ta og læs det link jeg har sat ind, hvis du gider at blive klogere end du er i forvejen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-06-08 15:33

Jammen det link HAR jeg altså læst. Det er den sædvanlige debat om, hvorvidt hunde er skabt til det ene eller det andet. Om man helst skal fodre dem med mest protein eller med mest kulhydrat.

Det er til debat. Og der kan man være enige eller uenige.

Du nævner så proteinforgiftning, som jo er et noget bredere begreb end fødevareallergi. En hund kan f.eks. også blive proteinforgiftet hvis den har sygdomme eller aldersforandringer i lever eller nyrer, så hunden ikke er i stand til at omdanne proteinerne. I det tilfælde kan man vælge mellem at lade hunden dø eller lade den få en diæt uden protein.

---Og det er en del af problemet med at forsøge at give hunden ulvemad... --Vi vil jo også gerne have, at hunden bliver så gammel som muligt og at den er så rask som muligt hele livet. --Og hvis vores hund viser sig at BLIVE syg af proteiner, så vil vi ikke lade den dø, som ulven ville dø i naturen.

Og så nævner du enzymet "amylase"... Hos mennesker dannes enzymet i spytkirtlerne og i bugspytkirtlen. Hos hunden kun i bugspytkirtlen. Det er nok snarere fordi føden ikke opholder sig så lang tid i mundhulen hos en hund, så der er ikke brug for de samme enzymer i spyttet.

Men når maden kommer til hundens tyndtarm så blandes den med amylase fra bugspytkirtlen. ---Og det kan vi jo så tage som et bevis på, at hunde KAN nedbryde kulhydrater også.

Der ER ingen garanti for, hvad der er "rigtigt" foder eller "forkert" foder. Vi må hver især tage ansvar for vores egen hund og fodre med det, vi selv tror på er det rigtige. Og selv bære konsekvenserne.

Men procenter og fødevarers indhold, det er simpel købmandsregning. Og man kan altså kun sige at der er mere protein i tørfoder end i barf, hvis man ser bort fra, at barf næsten udelukkende består af vand.

En hund på f.eks. 30 kg, der spiser 0.6 kilo barf om dagen ville jo aldrig nogensinde kunne æde sig gennem 0.6 kilo tørfoder om dagen. Hver dag.

...Eller omvendt: En hund (på 30 kg), der lever af 300g tørfoder om dagen, den ville jo ikke kunne nøjes med i stedet at få 300g barf daglig. Den skulle jo have 600 g barf. Derfor ville den få væsentlig mere protein af barf end af tørfoder, selv om proteinindholdet vægtmæssigt er det samme i de to fodertyper.

Hvis du fodrer med BARF så får din hund ca. dobbelt så meget animalsk protein om dagen som hvis du fodrer med tørfoder.

Mange hunde trives med det. Andre kan ikke tåle det. Man må prøve sig frem.

Godkendelse af svar
Fra : prinsessemulle

Dato : 05-06-08 15:59

Tak for svaret HelleBirgitte.
Lige det jeg søgte!
mvh. prinsessen

Kommentar
Fra : prinsessemulle

Dato : 05-06-08 16:01

OGså tak til alle jer andre, jeg er nemlig blevet 99,9% klogere på kød og barf!
mvh. prinsessen & endnu engang tak!

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-06-08 17:57

Tak for det