/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Bunker af værdiløse penge
Fra : belgaard
Vist : 1170 gange
164 point
Dato : 23-05-08 15:40

Jeg har fortalt min søn om inflationen i Tyskland i 20'erne hvor man nærmest skulle fragte sin løn hjem på trillebør i middagspausen da inflationen var på det højeste. Og at der blev trykt pengesedler med rigtigt mange nuller på.

Vi har nu fundet en enkel seddel på 1 milion mark og det er sjovt for en 7-årig.

Men er det muligt at finde sedler med f.eks. 1 miliard mark? Eller hvad med en stor bunke af disse værdiløse pengesedler?

M.v.h.
Brian

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-08 15:43

Dem kan du sikkert finde i stakkevis i møntbutikker - de vil hellere end gerne af med da de INGEN værdi har....

Meeeen 1 milliard er nok i overkanten

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-05-08 17:05

De blev endda brugt som tapet og lokumspapir, billigste papir der var at opdrive..........

Jeg har også haft flere frimærker med "overfrankering".

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 23-05-08 18:01
Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 23-05-08 18:12
Accepteret svar
Fra : pve

Modtaget 164 point
Dato : 23-05-08 21:12

De er ved at være godt med i Zimbabve i øjeblikket: http://www.information.dk/158235

Kommentar
Fra : belgaard

Dato : 23-05-08 21:31

Det er rigtige gode kommentarer. Jeg tror jeg vil printe billederne ud og ringe til mønthandlere.

Der er vel ikke én der kender en mønthandler, samler eller andet som ligger inde med en bunke af værdiløse penge?

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 24-05-08 00:32

Prøv og se her. De er ikke meget værd de sedler der er vist her.

http://www.antikbrevkassen.dk/katindex.asp?kukat=44

mvh

Smokei

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-08 08:17

Snup en tur til Zinbabwe - så kan du oven i købet få en BRUGBAR seddel

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1008270.ece

Kommentar
Fra : belgaard

Dato : 24-05-08 10:49

Ja, det er tydeligt at jeg kan købe masser af mark sedler med mange nuller til omkring 10 kr. per seddel.

Men det kunne være sjovt at have en kuffert med tykke bundster af sedler. Jeg ved ikke om mønthandlere ligger inde med det, men jeg vil prøve at kime dem ned.

Der er vel ikke lige én her på kandu.dk der har en kuffert fuld af sedler som jeg kan erhverve inden for et budget for en børnefødselsdagsgave?

Ellers er idéen med Zimbabwe ikke så dårlig. Hvis jeg kom på ferie dernede ville jeg tage en kuffert penge med hjem - hvis det ellers er lovligt at udføre penge derfra? Men Zimbabwe er vist ikke det mest rolige ferieparadis lige for tiden.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-05-08 11:00

Du kan sikkert få en til at "smugle" dem ud......

De har INGEN værdi udenfor landet....

Godkendelse af svar
Fra : belgaard

Dato : 27-05-08 20:32

Tak for svaret pve.

Det var tyske penge fra tyverne jeg var ude efter men idéen med Zimbabwe er faktisk mere realistisk for mig - fordi jeg kender én der jævnligt flyver dertil.

Derfor er dit svar det mest brugbare for mig.

Men naturligvis er jeg stadig interesseret i kuffert fuld af mark sedler med en masse nuller på.

Og det giver jeg gerne flere point for.